Dodał: anna Data: 05/04/2021 - 09:35:04
Grupa 1

    06.04.2021  (wtorek)

     

    Krąg tematyczny: WIOSNA NA WSI

     

    Temat dnia : ZWIERZĘTA NA WSI

     

    PRZEBIEG DNIA

     

    1. I.        ZAJĘCIA PORANNE

     

    • Oglądanie filmu edukacyjnego „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”.

     

    Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat obejrzanego filmu.

    Link do filmu znajduje się poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

    Jeśli w zasobach domowych biblioteczek posiada dziecko książki związane ze zwierzętami żyjącymi na wsi - to wspólnie je pooglądajcie, zapoznajcie dziecko z zawartymi w nich ciekawostkami. Przy oglądaniu poszczególnych zwierząt dziecko może naśladować ich odgłosy, określać ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.

     

    • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

    Rodzic rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kil­kakrotnie.

    • Ø Jedziemy na wieśdziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.
    • Ø Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebie­niu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
    • Ø Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
    • Ø Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
    • Ø Pies gonił kota i bardzo się zmęczyłdziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
    • Ø Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
    • Ø Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
    • Ø Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

     

    • Zabawa ruchowa „Kury do kurnika”.

    Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika.

     

    1. II.          ZAJĘCIA GŁÓWNE

    Zajęcia 1.

    • Quiz wiedzy „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.

     

    Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dzieci pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smut­nej buzi, jeśli uważają, że nie.

     

    • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania”.

    Dziecko siadają wygodnie rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opo­wiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

     

          Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

    Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływa­nia były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

    – Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

    – Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

    – A konie i krowy?

    – One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

    – A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

    – Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

    – Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

    – Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

    – Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

    – Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

    – Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

    – Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

    Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

    – Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

    – Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

    – Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

    – Ale ja się boję…

    – Nie bądź tchórzem.

    – Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

    – Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

    – Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

    Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kur­czaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

    – Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozu­miesz, że to niebezpieczne?

    – Tak…

    – Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

    – Nie…

    – A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

    – Bałbym się.

    – No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

    – Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

    – Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

    Książka (s. 60–61)

     

    Tutaj znajdziecie link do opowiadania w wersji audio:

     https://www.youtube.com/watch?v=PXqTeSRFZGo

     

    • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

    Rodzic zadaje pytania:

    • Ø Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
    • Ø Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
    • Ø Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
    • Ø Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
    • Ø Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
    • Ø Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
    • Ø Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dzieci.

     

    Rodzic przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Rodzic pro­si, aby dziecko powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, z pomocą przychodzi mu Rodzic, określając mocne strony dziecka.

     

    v Karta pracy, cz. 2, nr12 – 3latki

    Dziecko:

    - nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,

    - koloruje rysunki zwierząt,

    - naśladuje ich odgłosy,

    - nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciu.

     

    v Karta pracy, cz. 2, nr32 – 4latki

    Dziecko:

    - nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,

    - koloruje rysunki zwierząt,

    - naśladuje ich odgłosy,

    - rysują świnki według wzoru.

     

     

    Zajęcia 2.

    • Zabawa paluszkowa „Powitanie paluszków”.

    Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.

     

    • Utrwalanie kształtu koła.

    Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Rodzic  przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je. Wskazują koła, małe i duże.

     

    • Praca plastyczna „Kolorowy kogut” (origami).

    Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie koło przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi

     

    • Zabawa bieżna „Koniki”.

    Dziecko naśladuje ruchem koniki, jednocześnie klaskając językiem. Koniki szybko biegają po łące, powo­li wspinają się pod górkę i szybko zbiegają z górki.

     

    1. III.       ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

     

    • Ćwiczenia pamięci „Zwierzęce memory”.

    Rodzic pokazuje obrazki, dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta. Następnie Rodzic miesza je i roz­kłada w kilku rzędach obrazkami do dołu. Dziecko losuje dwa dowolne obrazki, nazywa przedstawio­ne na nich zwierzęta. Jeśli jest to para (te same zwierzęta), naśladuje odgłos, jaki wydają zwierzęta, i zabiera obrazki. Jeśli nie jest to para, odkłada oba obrazki, zapamiętując ich miejsce. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej par.

     

    • Ćwiczenia językowe: „O jakim zwierzęciu myślę?”

    Rodzic rozkłada obrazki zwierząt i opisuje szczegółowo wygląd jednego z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi rodzic Następnie zmienia się kolejność i dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a rodzic zgaduje, co to za zwierzę.

     

    • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta”

    Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez rodzica na wybranym instrumencie. Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dziecko je naśladuje (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy