7.04.2021 (środa)
Krąg tematyczny: Wiosna na wsi
Temat dnia : Co słychać wiosną na wsi?
PRZEBIEG DNIA
ZABAWY PORANNE
1.Zabawa ortofoniczna Mów jak ja.
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dzieci powtarzają za nim w ten sam sposób.
2.Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a wybrane dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa)
3. Rysowanie wybranych zwierząt.
Rodzic prosi, aby dzieci narysowały dowolne zwierzę hodowlane
4.Zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy zwierzęta.
Dowolny instrument muzyczny, obrazki zwierząt hodowlanych. Dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym przez Rodzica na wybranym instrumencie. Podczas przerwy w grze Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dzieci je naśladują (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).
ZAJĘCIA GŁÓWNE
I
1.Wprowadzenie do zajęć – słuchanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka.
Podaję link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw
2.Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wiosna na wsi (sł. i muz. B. Forma).
1. Kogut głośno pieje,
gładzi piękne pióra.
– Ko, ko, jestem głodna
– woła pani kura.
Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko,
gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa,
mu, mu, iha, iha.
Kto nam dziś śniadanie da?
2. Na podwórku gęsi
i małe kaczuszki
tup, tup przytupują,
mają puste brzuszki.
Ref.: Kukuryku…
3. Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
szur, szur sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.
Ref.: Kukuryku…
4. Z gospodarzem wiosna
cichutko przybyła
i pachnącą trawą
łąkę ozdobiła.
Ref.: Kukuryku…
5. Pasą się owieczki,
krowy i barany,
jest już z nami wiosna,
świat się cieszy cały.
Ref.: Kukuryku…
3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jakie odgłosy wydawała pani kura?
− Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?
− Jak gospodarz sypał ziarna?
− Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu; bee, bee; gę, gę; kwa, kwa; kukuryku?
− Czy melodia była wesoła, czy smutna?
− Czy piosenka była szybka, czy wolna?
4.Nauka refrenu piosenki Wiosna na wsi, ilustrowanego obrazkami.
Obrazki: koguta, kury, gęsi, kaczek, krowy, owcy.
Rodzic powtarza z dziećmi tekst refrenu, pokazując obrazki odpowiednich zwierząt (wydających te odgłosy).
5.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Jesteśmy zwierzętami.
Obrazki: kury, koguta, gęsi, kaczki, owcy, krowy (można wykorzystać te z poprzedniego zadania), kozy.
Rodzic podnosi do góry obrazki przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Dzieci próbują naśladować odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta.
II
1.Zabawa dydaktyczna Co od kogo mamy.
Obrazki: krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu.
Rodzic rozkłada z jednej strony obrazki zwierząt, a w rozsypce – obrazki produktów, jakie dzięki nim otrzymujemy. Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie obrazków produktów do obrazków zwierząt. Rodzic zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko.
2.Zabawa Zgadnij, co to za przysmak.
Ser żółty, ser biały, serek topiony, masło, talerzyki, plastikowe widelce.
Rodzic prosi, aby dzieci umyły ręce i poczęstowały się produktami znajdującymi się na talerzykach. Po degustacji Rodzic prosi, aby dzieci nazwały wszystkie produkty i opisały ten, który im najbardziej smakował (mogą uzasadnić swój wybór).
3.Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Krowa.
Obrazek krowy, komplet łat (dla każdego dziecka), kartki, kleje.
Rodzic wiesza w widocznym miejscu w sali obrazek krowy. Omawia z dziećmi nazwy poszczególnych części ciała zwierzęcia. Wskazuje gdzie znajdują się łaty. Dzieci przyklejają łaty na obrazku krowy według własnego pomysłu.
4.Spacer w najbliższej okolicy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Podczas spaceru dzieci próbują wskazać i opisać zmiany, które aktualnie zachodzą w przyrodzie.
ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
1.Ćwiczenia oddechowe Jajka.
Jajka wycięte z papieru, słomki.
Rodzic prosi, aby dzieci podchodziły kolejno do miejsca, gdzie są zgromadzone papierowe jajka, i przenosiły je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą słomek
2.Zabawa dydaktyczna Kalambury.
Do zabawy angażujemy całą Rodzinę. Rodzina wraz z dzieckiem na zmianę będą udawać zwierzęta wiejski, ale bez użycia głosu. Dziecko prezentuje ruchy zwierzęcia, a pozostałe osoby które uczestniczą w zabawie odgadują, co to za zwierzę. Następnie osoba która odgadnie udaje kolejne zwierzę.