Scenariusz zajęć online dla grupy III – 08.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Powroty ptaków”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Książki i albumy o ptakach, zdjęcia wybranych ptaków, globus, mazak zmywalny, wyprawka, karta 18, klej, nożyczki, kredki.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
-wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
-obserwuje przyrodę we wszystkich porach roku,
- utrzymuje porządek wokół siebie,
- bawi się i pracuje z innymi
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1
Karta pracy, cz. 3, s. 65.
Wskazywanie na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółki, bociana. Kolorowanie rysunków ptaków, które powracają do Polski wiosną. Nazywanie ptaków przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach ramek zdjęć.
Zajęcia 2
Zajęcia 1. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
•Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat.
Pomoce: książki i albumy o ptakach.
Dziecko wskazują znane mu ptaki. Słucha ciekawostek na ich temat.
•Rozwiązywanie zagadek o ptakach.
Pomoce: zdjęcia wybranych ptaków.
Rodzic układa na stole zdjęcia ptaków – rozwiązań zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje zdjęcie odpowiedniego ptaka.
Pióra biało-czarne
,buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna,mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła.
(jaskółka)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)
•Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski.
Pomoce: globus, mazak zmywalny.
Rodzic pokazuje na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazuje na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
•Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?
Rodzic pyta:
−Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
−Przypomnij, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
−Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
•Karta pracy, cz. 3, s. 67.
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
•Zabawa ruchowa – Wiosenne porządki.
Pomoce: tamburyn
Dziecko porusza się po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladuje wiosenne prace w ogrodzie, o których mówi Rodzic, np. grabimy suche liście; przekopujemy grządki; niesiemy wiadra ze śmieciami; sadzimy sadzonki; podlewamy kwiaty.
Zajęcia 3
Wskazywanie wilgi wśród zdjęć kilku ptaków powracających do nas wiosną.
Pomoce: zdjęcia: bociana, skowronka, jaskółki, wilgi, kukułki.
•Przypomnienie cech ptasich na podstawie wilgi.
Pomoce: zdjęcie wilgi.
Dziecko ogląda zdjęcie, wskazują części ciała wilgi i je nazywają (skrzydła, dziób, kończyny zakończone szponami, pióra...). Podkreśla, że wilga jest ptakiem, bo ma wszystkie cechy ptasie. Przypomina (historyjka), że młode wykluwają się z jaj zniesionych w gnieździe.
•Praca plastyczna Wesoła wilga.
Pomoce: wyprawka, karta 18, klej, nożyczki, kredki.
• Wycinanie z karty rysunku wilgi.
• Kolorowanie rysunku według wzoru (fotografia).
• Nacinanie obrazka w zaznaczonych miejscach i składanie go według instrukcji.
• Sklejanie głowy.
• Udekorowanie wykonaną wilgą parapetu w domu
• Porządkowanie miejsca pracy