Temat dnia :Co to jest odwaga?
Piosenka o odwadze do odsłuchania:
Mała Orkiestra Dni Naszych - Piosenka o honorze i odwadze https://www.youtube.com/watch?v=l320d7JJ5to
Wspólnie z dzieckiem szukamy odpowiedzi na pytanie, co to jest odwaga. Skojarzenia dziecka możemy zapisywać na kartce, tworząc mapę myśli. Staramy się naprowadzić słowami z czym nam się kojarzy słowo ,,odwaga”, kto jest odważny, bohater bajek (dziecko stara się wymienić kto wykazywał się odwaga w danej bajce), jaki zawód wymaga odwagi ( strażak-walka z ogniem, policjant-walka ze złoczyńcami, lekarz- ratujący życie, podróżnik- idący w nieznane). Pytamy dziecko kiedy ty jesteś odważny(np. kiedy odważyłeś się wsiąść na rower, rolki; kiedy nie płaczesz idąc do przedszkola, lekarza itp).
Do odważnych świat należy- opowieść ruchowa, rozwijanie wyobraźni, skłanianie do realnej oceny sytuacji. Proszę przeczytać dzieciom tekst opowieści, zadaniem dzieci jest odwzorowanie ruchów w opowieści.
Tekst do przeczytania:
Człowiek odważny jest wyprostowany, ma głowę uniesioną w górę i pewność siebie w spojrzeniu.Ten kto się boi trzęsie się i kuli ze strachu, głowę ma spuszczoną, a wzrok niepewny i wystraszony. Na naszą wyprawę zabieram tylko osoby odważne. Zapraszam dzieci do podróży. Wszyscy śpimy. Powoli wstaje nowy dzień. Budzimy się i przeciągamy, dziś czeka nas wspaniała wycieczka. Zakładamy plecak i ruszamy. Idziemy spokojnie, pewnie i odważnie. Przed nami olbrzymia góra. Wspinamy się ,jest ciężko ale dajemy radę. Idziemy dalej, przed nami gęste krzaki. Cisza! Coś tam jest, szeleści. Przechodzimy bokiem, na palcach, ani słówka, wstrzymujemy oddech ,wydychamy powoli powietrze.. Ale ulga! Udało się! Idziemy dalej, przed nami rwąca rzeka i wąziutki mostek. Nie patrzymy w dół, przechodzimy głęboki skłon, przed nami bagno, jest tak grząsko, że musimy rękami wyciągać nogi z błota. Idziemy bardzo powoli, jest ciężko. UF, udało się! Otrzepujemy nogi i ręce z błota. Przed nami tunel. Ma bardzo niski strop. Musimy się przeczołgać . Przed nami piękna polana, kładziemy się i odpoczywamy. Jesteśmy z siebie dumni, zadowoleni i odważni
Pytanie i zadanie dla dzieci( wszystkie dzieci cztero- i pięciolatki):
Co tak szeleściło kiedy przechodziliśmy przez gęste krzaki? Czy mogło to być jakieś zwierzę , ptak? Spróbuj dowolną techniką przedstawić co to mogło być?
Proszę o wykonanie poszczególnych ćwiczeń:
Dzieci pięcioletnie : Karta pracy. Woda. Pięciolatki str47
Dzieci czteroletnie: Pomoce czterolatka. Karta numer 12 ,,Co i kiedy?”( zadaniem dzieci jest wyciąć ilustracje i przykleić na kartce w odpowiedniej kolejności)