Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców (propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Woda to skarb”
Termin: 3 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.
-utrwalenie wiadomości na temat krążenia wody w przyrodzie
-poznawanie właściwości wody, poprzez obserwacje, proste doświadczenia i wyciąganie wniosków
-doskonalenie umiejętności dodawania
-utrwalanie kształtu litery W
- rozwijanie słownej, ruchowej, plastycznej ekspresji twórczej
-zacieśnianie relacji dziecko-rodzic, dziecko-nauczyciel, rodzic-nauczyciel
-doskonalenie umiejętności dokładnego mycia rąk
Przebieg zajęć:
1.Rozwiazanie zagadki słownej - wprowadzenie do tematu zajęć :
Służy do picia,
służy do mycia,
bez niej na ziemi
nie byłoby życia. (woda)
2.Ogladanie filmu edukacyjnego „Woda” na str. https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
3. Rozmowa na temat treści filmu – dzieci odpowiadają na pytania: Dlaczego woda jest ważna dla ludzi, roślin i zwierząt? Do czego potrzebna jest woda? Czy są miejsca na świecie, gdzie brakuje wody? Dlaczego trzeba dbać o wodę?
4. Praca z tablicą demonstracyjną „Obieg wody w przyrodzie” – dzieci poznają cykl krążenia wody w przyrodzie, zapamiętują i wymieniają podstawowe zjawiska związane z obiegiem wody: parowanie, ochładzanie, skraplanie, opady atmosferyczne, wsiąkanie wody w ziemię, spływ.
5.Wykonanie rysunku schematycznego „Krąży woda, krąży” - dzieci za pomocą symboli i strzałek wykonują schematyczny rysunek przedstawiający obieg wody w przyrodzie.
6. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi. „Schowaj się przed deszczem” - dzieci naśladują ruchem i dźwiękiem zjawiska związane z deszczem
7.Wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz.3 „Jezioro wiosną” (rozkładówka) – utrwalenie widomości na temat konieczności ochrony wód.
8.Pokaz „5 wesołych eksperymentów z wodą” na str. https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts – dzieci wspólnie z rodzicami wykonują eksperymenty z wodą (do wyboru, w miarę posiadanych pomocy) , wyciągają wnioski z doświadczenia, jak zachowuje się woda w kontakcie z różnymi substancjami.
9. Wykonanie pracy plastycznej „Woda to skarb” techniką kolażu (rysowanie/malowanie i doklejanie elementów wyciętych z gazet, broszurek itp. albo dowolnie wybraną techniką plastyczną)
Po południu:
-utrwalanie kształtu litery W, w (pisanie na gładkiej kartce papieru, w liniaturze)
-zabawa sensoryczna „Badamy wodę „ (-obserwacja wody / określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia /- wąchanie wody / określanie zapachu /- próbowanie wody / określanie smaku )
-wykonanie karty matematycznej „Dodawanie w chmurach” (dodawanie w zakresie 10)
-dowolne zabawy ruchowe dzieci z plastikowymi butelkami po wodzie, propozycja super zabawy https://www.youtube.com/watch?v=e_hRZk5g4OE&app=desktop z wykorzystaniem butelek i rajstop
-utrwalanie umiejętności prawidłowego mycia rąk .