Temat dnia: Koszyk Oli. Przygotowanie Oli do Świąt. 07.04.2020
W wielkanocnym koszyku.
Co powinno znaleźć się w koszyku wielkanocnym? Poniżej podaję link do krótkiej prezentacji, a także umieszczam zdjęcie.
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
W koszyczku wielkanocnym powinno znaleźć się:
chleb - w dawniejszych czasach święcono paschę, która symbolizuje Chrystusa jako chleb życia
jajka - symbol życia, często wkładamy do koszyczka wielkanocnego kolorowe pisanki
wędlina - symbol dobrobytu
ser - symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi
woda - symbol Ducha Świętego, symbol nowego narodzenia
sól, pieprz - przyprawy symbolizują trwałość i nieśmiertelność
baranek, króliczek - symbolizuje Chrystusa i odkupienie grzeszników
chrzan - symbol pokonania goryczy męki Chrystusa
babka wielkanocna - symbol umiejętności i doskonałości.
Pisanki , kraszanki-zabawa matematyczna, dostrzeganie, że liczebność zbioru nie jest zależna od układu elementów, doskonalenie umiejętności liczenia.
Dzieci otrzymują po dziesięć małych kolorowych jajek wyciętych z papieru ( szablony jajek w zdjęciach, można wykonać swoje): trzy czerwone, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Rodzic prosi by dziecko ułożyło jajka przed sobą, które posłużą mu jako liczmany Dzieci wykonują polecenia:
-W koszyku były trzy czerwone jajka, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Ile było wszystkich jajek?
-Przyszła mama i rozdzieliła jaja na dwie gromadki. Na jednej położyła czerwone i żółte, a na drugiej niebieskie i białe. Ile było wszystkich jajek w dwóch gromadkach?
-Mama pomyślała, że jajka trzeba ładnie ułożyć, zrobiła z nich kółeczko i znów policzyła wszystkie jajka. Ile ich było?
-Kiedy mama znów przekładała jajka, jedno wyleciało jej z ręki i stłukło się. Ile zostało jajek?
Następnie rodzic czyta wiersz dziecku:
,,Dziesięć świątecznych jajek” Tomasz Plebański
Pytało się kury dziesięć kurzych jajek:
W jaki sposób jajo pisanką zostaje?
Czy gdzieś trzeba jechać? A może coś je się?
Leży i rozmyśla wszystkich jajek dziesięć.
A może te kropki, plamki i zdobienia
Wynikiem są grypy lub przeziębienia?
Myśli jajek dziesięć, co tu trzeba zrobić?
Może muszą same siebie przyozdobić?
Ale żeby stworzyć pisankowe wdzięki,
To potrzeba jajku choćby jednej reki!
Wtem na jednym jajku pojawił się szlaczek!
Lecz zamiast pisanki wykluł się .. kurczaczek.
Następnie rodzic omawia z dzieckiem wiersz, ilustrując jego treść za pomocą liczmanów: Było dziesięć jajek, pękło jedno, zostało dziesięć.
Zapoznanie dzieci z zapisem graficznym cyfry 10.
Rodzic pokazują dziecku tablicę z cyfrę 10 ( szablon umieszczony w zdjęciach). Liczba 10 jest kolejną liczbą następującą po liczbie 9. Mówi, że cyfra 10 składa się z dwóch cyfr: jedynki i zera i tłumaczy ,że razem te cyfry tworzą liczbę dziesięć. Demonstrujemy dziecku sposób pisania cyfry10 i zwrócenie przy tym uwagi na ustawienie cyfr. Wszystkie dzieci niech na kartce spróbują nauki pisania naszej cyfry 10.
Pięciolatki wykonują kartę pracy: KARTA PRACY.WODA. PIĘCIOLATKI STR 59
Kolorowe jajka- praca plastyczno- konstrukcyjna, ćwiczenia graficzne ( PIĘCIOLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- WIELKANOCNY KOSZYCZEK, KARTA NR 16).
Zadaniem dzieci jest ozdobienie kilku papierowych jajek ( szablony jajek w zdjęciach, można wykonać swoje papierowe lub ozdobić styropianowe) aby każde wyglądało inaczej. Następnie dzieci składają koszyczek, sklejają go i umieszczają w środku zajączka i kurczaczka oraz ozdobione przez siebie papierowe jajeczka.
Baranek wielkanocny- praca plastyczno- konstrukcyjna ( CZTEROLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- BARANEK, KARTA NR 12)
Zadaniem dzieci jest ostrożne wypchnięcie szablonu baranka, następnie należy ozdobić go watą i zagiąć szablon wzdłuż przerywanej linii. Z dostępnych materiałów należy wykonać makietę wiosennej łąki, na której umieścimy baranka.
Mazurkowe dekoracje- układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej, doskonalenie sprawności manualnej, przez rysowanie wzorów po śladzie.
Rodzice wraz z dziećmi szukają w gazetkach czy Internecie wielkanocnych mazurków. Zadaniem dzieci jest ułożenie z mozaiki geometrycznej wzoru, jakim ozdobiłyby swój świąteczny mazurek.
PIĘCIOLATKI. KARTA PRACY. WODA STR. 60 (dzieci rysują mazurek po śladzie i kolorują rysunek).