Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Już niedługo Wielkanoc”
Termin: 6 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-wzbogacenie wiedzy na temat Wielkanocy
-rozbudzanie zainteresowania tradycjami wielkanocnymi i poszerzanie słownictwa związanego z Wielkanocą
-ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania utworu literackiego i rozmawiania na temat jego treści
-doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu
-utrwalanie poznanych liter
-rozwijanie sprawności manualnej, przygotowanie do nauki pisania
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1.Wiersz „Już niedługo Wielkanoc” (D. Góra) ilustrowany zdjęciami –poproście rodziców o przeczytanie wiersza, wysłuchajcie go uważnie:
Wiosna w pełnej krasie, ciepło, jasno wszędzie,
już niedługo w każdym domu świętowanie będzie.
Rzeżucha wyrośnie i zakwitną bazie,
już niedługo będą święta, czekamy na razie.
Przykica zajączek, zabeczy baranek,
kurczaki przyniosą kosz pełen pisanek.
Zrobimy święconkę w tym właśnie koszyku
i do niego powkładamy pyszności bez liku.
Ale nim nadejdzie ta Wielkanoc wreszcie,
palmy piękne, kolorowe trzeba zrobić jeszcze:
gałązki i bazie, kwiatki bibułowe,
związać mocno i przyczepić wstążki kolorowe.
Zadanie 2.Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami – oglądając zdjęcia odpowiedzcie na pytania:
Jak ludzie przygotowują się do Świąt Wielkanocnych?
Czym dekorują swoje mieszkania?
Co zanosi się w koszyczku do święcenia?
Jakie znacie zwierzęta związane z tymi świętami?
Jak można udekorować jajka?
Co to jest palma wielkanocna?
Zadanie 3.Zabawa dydaktyczna „Wielkanocna mapa myśli” – ułóżcie z literek lub napiszcie wyraz WIELKANOC, podzielcie wyraz na sylaby i głoski. Podajcie skojarzenia związane z tym wyrazem, napiszcie je albo narysujcie wokół wyrazu (odwołajcie się do wiersza, zdjęć i własnych doświadczeń, zapytajcie rodziców, co jeszcze może znaleźć się na wielkanocnej mapie).
Zadanie 4.Sprawdźcie swoją mapę myśli oglądając filmik „Symbole Wielkanocne” https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM -dorysujcie to, czego nie narysowaliście w poprzednim zadaniu.
Zadanie 5. Zabawa ruchowo-rytmiczna przy piosence „Zając wielkanocny” –zwróćcie uwagę na zmianę tempa! https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Zadanie 6.Prace plastyczno-technicze:
a)„Wielkanocny zajączek” z „Teczka małego artysty” nr 14
b)”Zajączek ze skarpety” https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8 (może uda się wykorzystać kolorową skarpetę, wtedy zajączek będzie o wiele barwniejszy i ciekawy)
Dodatkowo:
-pomyślcie, w jaki sposób możecie włączyć się w przygotowania do Świąt Wielkanocnych w Waszym domu, ustalcie wspólnie z rodzicami zakres prac, które możecie wykonać (np. sprzątanie, dekorowanie, robienie pisanek, pomoc w kuchni????)
-zachęcam do wykorzystania „Wielkanocne karty pracy” https://edutapia.pl/blog/view/46
-zasiejcie rzeżuchę na talerzyku lub w skorupce jajka, będzie ona piękną świąteczną, naturalną dekoracją
-może wykonacie eksperyment „Gumowe jajko”, obejrzyjcie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&fbclid=IwAR1ZtS-y04ueNR5z_j5Ovq0qVZVaXEBmE3REpn4MHrUhO-VUigbIx-2stPw
-przygotujcie na jutrzejsze zajęcia 1 jajko ugotowane na twardo