Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Jajka”
Termin: 7 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-rozbudzanie ciekawości światem przyrody
-poszerzanie wiedzy na temat zwierząt, szczególnie ptaków
-przygotowanie do nauki czytania i pisania
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „J, j”
-rozwijanie umiejętności matematycznych: przeliczania, ustalania liczebności zbioru i porównywania zbiorów, określania kształtu obiektów, porównywania wielkości obiektów
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Zagadka dotykowa: sprawdźcie za pomocą dotyku, co ukryte jest w woreczku/w skarpecie/w ściereczce. Już wiecie, o czym będą dzisiejsze zajęcia? Tak, to jest jajko! Dzisiaj będziemy rozmawiać o jajkach.
Zadanie 2 – Zabawa dydaktyczna „Owalne jajka”: obejrzyjcie swoje jajko, dotknijcie, określcie jego kształt, jaką figurą jest jajko? Kołem? Czy może…? Narysujcie koło oraz kształt jajka, porównajcie je? Jeśli już wiecie, jaki kształt ma jajko, napiszcie nazwę pod rysunkiem jajka.
Zadanie 3 – „Litera J, j”- poznacie zapis drukowanej i pisanej litery J, j na przykładzie wyrazu jajko. Napiszcie wyraz, podzielcie na sylaby i głoski ( wykorzystajcie do tego planszę).
Posłuchajcie poprawnej wymowy litery J:
https://www.youtube.com/watch?v=vtymVPdwi6U
Zobaczcie, jak należy prawidłowo pisać literkę J, j, zwróćcie uwagę na wielkość liter i kierunek pisania, wykorzystajcie też planszę z literą:
https://www.youtube.com/watch?v=qdOpVAtkQqA
Poznajcie inne wyrazy z literą j, określcie ile razy litera ta występuje w wyrazie. Poproście rodziców, aby zatrzymali prezentację przed podaniem odpowiedzi na filmiku. Spróbujcie sami podać ile jest liter j i którą z kolei jest ta litera w każdym wyrazie (np. pierwsza, trzecia itd.) A może podacie jeszcze inne wyrazy zawierające literkę j. Zapiszcie je:
https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY
Zadanie 4 – „Zabawy z literką j”: napiszcie literkę w powietrzu, na plecach mamy/siostry, a teraz rodzic napisze literkę na waszych plecach, na stole/podłodze, ułóżcie literkę ze sznurka, ulepcie z plasteliny
Zadanie 5 – Zabawa ruchowa „Slalom z jajkiem”: połóż swoje jajko na łyżce i spróbuj pokonać slalomem ułożone przez rodzica przeszkody!
Zadanie 6 – Czy wiecie, że jako jajku nie równe? Zobaczcie na zdjęciu. Porównajcie wielkość jajek kury, strusia, przepiórki, emu. Narysujcie je układając od najmniejszego do największego.
Zadanie 7 - Jaki kolor ma skorupka jajka? A czy wiecie, że nie wszystkie jajka są w takim kolorze? Czasami ubarwienie skorupek jest kolorowe i wiąże się z obroną przed drapieżnikami. Obejrzyjcie zdjęcia ptaków i ich jaj. Które najbardziej wam się podobają?
1.jajka przepiórki (w środku skorupki są błękitne)
2. jajka perkoza (jasne największe)
3. jajka drozda (niebieskie)
4. jajka czajki (trzy nakrapiane)
5. jajka zięby (w zielonym gnieździe)
6.jajko sokoła (złote)
Zadanie 8 - zabawa matematyczna „Kolorowe jajka”- wskażcie wszystkie pisanki na obrazkach, które spełniają wskazane przez rodzica kryterium : kolor, wzór, kolor i wzór
Zadanie 9 - wykonajcie ćwiczenia w Karcie pracy cz.4, str. 18-19
Dodatkowo:
-jeśli ktoś nie wykonał wczoraj eksperymentu, , może zrobić to dziś. „Gumowe jajko”, obejrzyjcie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&fbclid=IwAR1ZtS-y04ueNR5z_j5Ovq0qVZVaXEBmE3REpn4MHrUhO-VUigbIx-2stPw
- a może uda się wam rozwiązać zagadkę, nad którą głowią się ludzie od początku świata: Co było pierwsze jajko czy kura?