Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Jajka jak malowane”
Termin: 8 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-stymulowanie rozwoju mowy, poszerzane słownika dzieci
-wzbogacanie wiedzy na temat wielkanocnych tradycji, poznanie różnych technik zdobienia jaj wielkanocnych
-utrwalanie kształtu litery „J, j”
-doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi, dodawania i zapisywania wyniku działań
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Dzisiaj zaczynamy od zabawy ruchowej!
Zadanie 1 - „Ozdabiamy pisankę” – rodzic ze skakanki lub sznurka układa na podłodze wzór fali i zygzaka. A waszym zadaniem jest przejść po ułożonych wzorach, tak by nie wypaść z wyznaczonej trasy.
Zadanie 2 – układanie historyjki obrazkowej „Wielkanocne malowanki” i rozmowa inspirowana jej treścią – obejrzyjcie ilustracje, układając je w odpowiedniej kolejności i opowiadając jej treść odpowiadając na poniższe pytania:
- Co robi dziewczynka z rodzicami?
- Po co tata obiera cebulę?
- Dlaczego łzawią mu oczy?
- W czym będą gotować się jajka?
- Jaki kolor miały jajka przed ugotowaniem/ po ugotowaniu/
- Jakie inne warzywa są na stole?
- Po co są im potrzebne obierki buraków i szpinaku/
- Jaki kolor będą mieć jajka ugotowane w burakach/ w szpinaku?
Zapamiętajcie! Jajka farbowane w ten sposób (poprzez zanurzanie w barwniku) to kraszanki.
Zadanie 3 - zabawa badawcza „Kraszanki” – wspólnie z rodzicami wykonajcie kraszanki do wielkanocnego koszyczka. Potrzebne będą wam następujące materiały: jajka z białą skorupką, łupinki cebuli, przyprawę kurkuma, 3 buraki czerwone, małą główkę czerwonej kapusty. Przebieg: przygotowujemy oddzielnie wywar z łupin cebuli, kurkumy, buraka, kapusty i gotujemy zanurzone w nich jaka do momentu kiedy zmienią swoje zabarwienie
Obejrzyjcie zdjęcia i przeczytajcie nazwy warzyw i kolorów, na jaki barwią jajka. Znajdziecie tam jeszcze inny niż te wymienione w zadaniu 3.
Zadanie 5 – zabawa dydaktyczna „Wielkanocne jajka” – poznacie sposoby zdobienia wielkanocnych jajek. Popatrzcie, jakie piękne! Podam Wam teraz opis ich wykonania, a Wy spróbujcie je odnaleźć na zdjęciach. KRASZANKI powstają….. już wiecie z zadania 2. DRAPANKI są odmianą kraszanek, w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia. PISANKI powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku, w miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę, jako narzędzia do rozprowadzania wosku używa się Igiel, słomek, patyczków itp. AŻURKI powstają z wydmuszek, robi się je poprzez wiercenie otworów przy pomocy malutkiego wiertełka. OKLEJANKI powstają poprzez oklejanie różnymi materiałami: płatkami kwiatów, skrawkami tkanin, wełny, wycinankami z kolorowego papieru.
Zadanie 6 - Zapraszam do wspólnego śpiewania piosenki „Pisanki , pisanki, jajka malowane”
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Zadanie 7 – zabawa plastyczno-matematyczna „Narysuj treść piosenki”- napiszcie wyraz pisanka, podzielcie wyraz na sylaby i głoski (w taki sposób jak wczoraj jajko), przeliczcie sylaby i głoski. Odpowiedzcie na pytania: Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.? Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.? Narysujcie wszystkie pisanki z piosenki w odpowiedniej kolejności. Przeliczcie pisanki od strony lewej do prawej i odwrotnie. Określcie, ile ich jest. Poproście rodzica, aby zakrył jedną/dwie/ trzy pisanki i odgadnijcie, której brakuje i jak była ozdobiona.
Zdanie 8 – wykonajcie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 3, str. 42-43, 44-45 oraz 47 (oprócz str. 46), utrwalcie kształt literki „J, j” w Karcie pracy cz.4 (ostatnia strona). Nie musicie oczywiście wykonywać wszystkiego na raz.
Zadanie 9 – prace techniczne „Ozdoby wielkanocne” - wielkanocna piosenka niech będzie inspiracją do dalszych świątecznych przygotowań. Zapraszam do działania! Macie już piękne zajączki wielkanocne i koszyczki z poprzednich zajęć. Oto kilka innych propozycji, także do wykonania z młodszym rodzeństwem:
-„Drzewko wielkanocne”- którym możecie udekorować swój pokój. Do wykonania będziecie potrzebować: suchych gałązek/wierzby, bibuły, krepiny lub kolorowych serwetek, nożyczek, kleju. Z bibuły, krepiny lub serwetek trzeba wyciąć małe kwadraciki (4 cm na 4 cm). Na środek kwadracika nakładamy trochę kleju i przyciskamy kwadracik do gałązki. W ten sposób ozdobimy gałązki (listki i kwiatki)
-„Jak oryginalnie ufarbować jajka wielkanocne” https://www.youtube.com/watch?v=27YCnJDHUkk ,
-„Pisanki farbowane w pończochach” (moczymy aż woda wystygnie) https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM
-„Jak zrobić fajne i proste pisanki”- https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
„Wielkanocny baranek” https://www.youtube.com/watch?v=VBxAsP_9GXU
-„Kurki z opakowań po jajkach” https://www.youtube.com/watch?v=xLKqVpCcoDg
- „Kurczaczek z rolki” https://www.youtube.com/watch?v=jhD0-4SMaI4 ,
https://www.youtube.com/watch?v=A_kQOQSm0E8
Życzę Wam dobrej zabawy i pięknych, własnoręcznie wykonanych dekoracji. Oczywiście czekam też na Wasze pomysły, chwalcie się, wysyłajcie zdjęcia i filmiki na Messenger.