Dodał: anna Data: 08/04/2020 - 03:22:29
Grupa 4

     

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

     

     

     

    Temat zajęć: „Jajka jak malowane”

    Termin: 8  kwietnia  2020 r.

    Cele główne:

    -rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

    -stymulowanie rozwoju  mowy, poszerzane słownika dzieci

    -wzbogacanie wiedzy na temat wielkanocnych tradycji, poznanie różnych technik zdobienia jaj wielkanocnych

    -utrwalanie kształtu litery  „J, j”

    -doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi, dodawania i zapisywania wyniku działań

    -rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Dzisiaj zaczynamy od zabawy ruchowej!

     

    Zadanie 1 - „Ozdabiamy pisankę”  – rodzic ze skakanki lub sznurka układa na podłodze wzór fali i zygzaka. A waszym zadaniem jest przejść po ułożonych wzorach, tak by nie wypaść z wyznaczonej trasy.

     

    Zadanie 2 – układanie historyjki obrazkowej „Wielkanocne malowanki” i rozmowa inspirowana jej treścią – obejrzyjcie ilustracje, układając je w odpowiedniej kolejności i opowiadając jej treść odpowiadając na poniższe pytania:

    • Co robi dziewczynka z rodzicami?
    • Po co tata obiera cebulę?
    • Dlaczego łzawią mu oczy?
    • W czym będą gotować się jajka?
    • Jaki kolor miały jajka przed ugotowaniem/ po ugotowaniu/
    • Jakie inne warzywa są na stole?
    • Po co są im potrzebne obierki buraków i szpinaku/
    • Jaki kolor będą mieć jajka ugotowane w burakach/ w szpinaku?

    Zapamiętajcie! Jajka farbowane w ten sposób (poprzez zanurzanie w barwniku) to kraszanki.

     

    Zadanie 3 - zabawa badawcza „Kraszanki” – wspólnie z rodzicami  wykonajcie kraszanki do wielkanocnego koszyczka. Potrzebne będą wam następujące materiały:  jajka z białą skorupką, łupinki cebuli, przyprawę kurkuma, 3 buraki czerwone, małą główkę czerwonej kapusty. Przebieg: przygotowujemy oddzielnie wywar z łupin cebuli, kurkumy, buraka, kapusty i gotujemy zanurzone w nich jaka do momentu kiedy zmienią swoje zabarwienie

    Obejrzyjcie zdjęcia i przeczytajcie nazwy warzyw i kolorów, na jaki barwią jajka. Znajdziecie tam jeszcze inny niż te wymienione w zadaniu 3.

     

    Zadanie 5 – zabawa dydaktyczna „Wielkanocne jajka” – poznacie sposoby zdobienia wielkanocnych jajek. Popatrzcie, jakie piękne! Podam Wam teraz opis ich wykonania, a Wy spróbujcie je odnaleźć na zdjęciach. KRASZANKI powstają….. już wiecie z zadania 2. DRAPANKI są odmianą kraszanek, w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia. PISANKI powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku, w miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę, jako narzędzia do rozprowadzania wosku używa się Igiel, słomek, patyczków itp. AŻURKI powstają z wydmuszek, robi się je poprzez wiercenie otworów przy pomocy malutkiego wiertełka. OKLEJANKI powstają poprzez oklejanie różnymi materiałami: płatkami kwiatów, skrawkami tkanin, wełny, wycinankami z kolorowego papieru.

     

    Zadanie 6 - Zapraszam do wspólnego śpiewania piosenki „Pisanki , pisanki, jajka malowane”

    https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY 

     

    Pisanki, pisanki,

    jajka malowane
    nie ma Wielkanocy
    bez barwnych pisanek.
    Pisanki, pisanki
    jajka kolorowe,
    na nich malowane
    bajki pisankowe.
    Na jednej kogucik,
    a na drugiej słońce,
    śmieją się na trzeciej
    laleczki tańczące.
    Na czwartej kwiatuszki,
    a na piątej gwiazdki.
    na każdej pisance
    piękne opowiastki.

    Zadanie 7 – zabawa plastyczno-matematyczna  „Narysuj treść piosenki”-   napiszcie wyraz pisanka, podzielcie wyraz  na sylaby i głoski (w taki sposób jak wczoraj jajko), przeliczcie sylaby i głoski. Odpowiedzcie na pytania: Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej  pisance itd.? Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?  Narysujcie wszystkie pisanki z piosenki w odpowiedniej kolejności. Przeliczcie pisanki od strony lewej do prawej i odwrotnie. Określcie, ile ich jest.  Poproście rodzica, aby zakrył jedną/dwie/ trzy  pisanki i odgadnijcie, której brakuje i jak była ozdobiona.

    Zdanie 8 – wykonajcie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 3, str. 42-43, 44-45 oraz 47 (oprócz str. 46), utrwalcie kształt literki „J, j” w Karcie pracy cz.4 (ostatnia strona). Nie musicie oczywiście wykonywać wszystkiego na raz.

     

    Zadanie 9 – prace techniczne „Ozdoby wielkanocne” - wielkanocna piosenka niech będzie inspiracją do dalszych świątecznych przygotowań. Zapraszam do działania! Macie już piękne zajączki wielkanocne i koszyczki z poprzednich zajęć. Oto kilka innych propozycji, także do wykonania z młodszym rodzeństwem: 

     

    -„Drzewko wielkanocne”- którym możecie udekorować swój pokój. Do wykonania będziecie potrzebować: suchych gałązek/wierzby, bibuły, krepiny lub kolorowych serwetek, nożyczek, kleju. Z bibuły, krepiny lub serwetek trzeba wyciąć małe kwadraciki (4 cm na 4 cm). Na środek kwadracika nakładamy trochę kleju i przyciskamy kwadracik do gałązki. W ten sposób ozdobimy gałązki (listki i kwiatki)

    -„Jak oryginalnie ufarbować jajka wielkanocne”  https://www.youtube.com/watch?v=27YCnJDHUkk ,

    -„Pisanki farbowane w pończochach” (moczymy aż woda wystygnie)  https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM

    -„Jak zrobić fajne i proste pisanki”- https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

    „Wielkanocny baranek” https://www.youtube.com/watch?v=VBxAsP_9GXU

    -„Kurki z opakowań po jajkach”   https://www.youtube.com/watch?v=xLKqVpCcoDg

    - „Kurczaczek z rolki” https://www.youtube.com/watch?v=jhD0-4SMaI4 ,

    https://www.youtube.com/watch?v=A_kQOQSm0E8

     

    Życzę Wam dobrej zabawy i pięknych, własnoręcznie wykonanych dekoracji. Oczywiście czekam też na Wasze pomysły, chwalcie się, wysyłajcie zdjęcia i filmiki  na Messenger.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy