Scenariusz zajęć online dla grupy III – 14.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Kolory wiosny”
Temat dnia: ,,Obrazy wiosennego nieba”
Pomoce dydaktyczne:
zdjęcia zjawisk atmosferycznych( burza wiosenna, słońce, deszcz, deszcz ze śniegiem, tęcza, wiatr); do zabawy burzowej: kubeczki po jogurtach, małe plastikowe butelki po wodzie mineralnej, kartonowe pudełka, drewienka, siatki foliowe, gazety
„Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 52
,,Karta pracy. Woda. Czterolatki s.28
Przewidywane osiągnięcia:
– wymienia charakterystyczne cechy wczesnowiosennej pogody,
– odczytuje piktogramy pogodowe,
– wciela się w rolę prezentera pogody,
– dostrzega zagrożenia związane z niebezpiecznymi warunkami atmosferycznymi,
– wie, jak zachować się podczas burzy
, – naśladuje dźwięki przyrody, korzystając z dostępnych instrumentów, rozwija wyobraźnię muzyczną.
Przebieg zajęć głównych:
„Wiosenna pogoda” – rozmowa z wykorzystaniem pomocy wizualnych, odczytywanie znaczenia przysłów związanych z kwietniową pogodą. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające różne zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny( zdjęcia poniżej). Wzbogacają swoje słownictwo, nazywając poszczególne zjawiska pogodowe oraz opisując najbardziej właściwy strój na daną pogodę. Rodzic wyjaśnia również znaczenie przysłów związanych z pogodą: „Kwiecień, plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata”, „Jak przygrzeje słonko, przejdzie kwiecień łąką”, „Choć i w kwietniu słonko grzeje, nieraz pole śnieg zawieje”, „Deszcze częste w kwietniu wróżą, że owoców będzie dużo”. Podsumowując rozmowę, rodzic wyjaśnia: Teraz pogodę przepowiadają specjaliści korzystający z różnych urządzeń i stacji pogodowych, ale dawniej przewidywano pogodę na podstawie obserwacji i doświadczeń oraz wiedzy zawartej w przysłowiach przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
„Prognoza pogody” – zabawa dramowa, próby wcielania się w rolę prezentera pogody, odczytywanie znaczenia piktogramów pogodowych, rysowanie elementów stroju potrzebnych na deszczową pogodę (karta pracy). Rodzic omawia z dziećmi znaczenie poszczególnych piktogramów pogodowych, odwołuje się do doświadczeń dzieci oglądających prognozę pogody w telewizji. Następnie rozdaje dzieciom po trzy kwadratowe karteczki, na których rysują wybrane przez siebie piktogramy pogodowe. Chętni próbują zaprezentować prognozę pogody, korzystając z narysowanych symboli. Na koniec dzieci oglądają na karcie pracy zdjęcie przedstawiające deszczową pogodę. Dopasowują do zdjęcia właściwe piktogramy, a w pustych ramkach rysują przedmioty, które przydadzą im się na deszczową pogodę (parasol, kalosze lub płaszcz przeciwdeszczowy).
„Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 52, kartki, kredki
„Jak zachować się podczas burzy?” – pogadanka, uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwa związane z groźnymi warunkami atmosferycznymi oraz wskazywanie właściwych sposobów zachowania. Rodzic pyta, jak wygląda burza, co się wtedy dzieje i czy dzieci wiedzą, jak się wtedy zachować. Dzieci odpowiadają zgodnie z własną wiedzą. Rodzic podsumowuje ich wypowiedzi, wyjaśniając, czym jest burza, czego nie wolno robić i o czym należy pamiętać: Burza to silne wyładowania atmosferyczne, którym towarzyszy intensywny deszcz i silny wiatr. Burze, jak każdy żywioł, mogą być bardzo niebezpieczne. Uderzenie pioruna może wywołać pożar, może złamać drzewo, które spadnie na dom lub samochód, może też zranić lub zabić. Kiedy jesteśmy w domu, pamiętamy, żeby zabrać z balkonu rzeczy, które może porwać wiatr. Trzeba też pozamykać okna i drzwi oraz najlepiej wyłączyć urządzenia elektryczne. Jeśli jesteśmy na zewnątrz, szukamy schronienia w budynkach, nigdy nie chowamy się pod drzewem, nie stajemy blisko słupów energetycznych i innych wysokich elementów, które przyciągają pioruny. Unikamy też otwartych przestrzeni i zbiorników wodnych. Gdy burza zaskoczy nas podczas podróży, zatrzymujemy samochód i zostajemy w nim, ale nie parkujemy pod drzewami.
W linku poniżej prezentacja wiersza ,,Burza”:
https://www.youtube.com/watch?v=RJ0UCU3gbLE
„Burzowa muzyka” – zabawa muzyczna, odtwarzanie dźwięków przyrody za pomocą różnych dostępnych przedmiotów, rozwijanie wyobraźni muzycznej. Dziecko dostaje przedmiot, z którego próbuje wydobyć dźwięk. Dzieci zastanawiają się, co dany dźwięk im przypomina, jakie budzi skojarzenia: drobny deszcz, wiatr, uderzenia pioruna, wicher, ulewę. Dziecko prezentuje dźwięk swojego „instrumentu”. Rodzic wyjaśnia, że burza, podobnie jak utwór muzyczny, ma początek, moment kulminacyjny i zakończenie. Zaczyna się ciszą, potem zaczyna kropić lekki deszczyk, powiewa wiatr, w kulminacyjnym momencie wszystkie instrumenty grają głośno i szybko; na zakończenie wszystko powoli cichnie. Następnie rodzic przeprowadza zabawę muzyczną. Składa ręce przed sobą (podobnie do ułożenia dziobu bociana). Kiedy trzyma obie ręce złączone, panuje cisza przed burzą. Kiedy zaczyna oddalać rękę od ręki, dziecko zaczyna grać na swoim „instrumencie”. Natężenie dźwięków wydawanych przez dziecko grające na instrumencie zależy od odległości między rękami rodzica: im bliżej siebie są jego ręce, tym ciszej gra dziecko; im dalej od siebie, tym głośniejsza staje się muzyka. Zabawę można wielokrotnie powtórzyć z użyciem różnych ,,instrumentów” a dziecko może stać się dyrygentem w tej zabawie.
Poniżej link do ,,Odgłosów burzy”:
https://www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc