Scenariusz zajęć online dla grupy III – 15.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Małe i duże ogródki’’
Temat dnia: ,,Kolory wiosny’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Obrazki narzędzi ogrodniczych : łopata, motyka, grabie, sekator, tekst opowiadania: W. Widłak „Tajemnica”, konewka, doniczki, ziemia, nasiona: astrów, nasturcji lub nagietków, lupy, kartki, kredki, ewentualnie aparat fotograficzny, obrazki kwiatów: przebiśnieg, krokus, zawilec, sasanka,
-5-latki:
„Karta pracy. Woda” s. 53
-4-latki:
Szablon litery,, Ł’’
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wie, jakie prace należy wykonać w ogrodzie w okresie wczesnej wiosny,
– rozpoznaje literę „ł”,
– dokonuje analizy głoskowej słów zawierających głoskę „ł”,
– rozpoznaje i nazywa narzędzia ogrodnicze,
– wie, jakie kwiaty kwitną na wiosnę i co jest potrzebne do ich wzrostu,
– potrafi wymienić wczesnowiosenne rośliny chronione i rozumie potrzebę podejmowania działań ochronnych,
– dba o kwiaty w domu
Przebieg zajęć głównych:
• „Wiosenne prace w ogrodzie” – pogadanka, nazywanie narzędzi ogrodniczych oraz poznanie prac, do których są wykorzystywane.
Rodzic opowiada dziecku o wiosennych pracach w ogrodzie i prezentuje obrazki narzędzi ogrodniczych: Wiosna to najbardziej pracowita pora roku dla ogrodnika. Kwitnie wtedy wiele drzew, krzewów i roślin cebulowych. Jest pięknie i kolorowo, ale nie można zapominać o obowiązkach. Niektóre rośliny potrzebują podsypania nawozem, inne – przesadzenia.
Trawnik wymaga zagrabienia resztek, które zalegają na nim po zimie. Trzeba też przygotować grządki pod zasiew kwiatów i innych roślin, przekopać je i wymieszać z kompostem. Do tych czynności ogrodnik wykorzysta grabie, łopatę i motykę. Z krzewów kwitnących trzeba usunąć zimową ochronę, przyciąć gałęzie za pomocą sekatora, odciąć zniszczone pędy. Krzewy trzeba też okopać za pomocą motyki. Na zakończenie Rodzic zadaje pytania: Czego użyje ogrodnik do: przekopania grządek, okopania krzewów, zagrabienia trawnika, przycięcia
gałązek krzewów?
•Wprowadzenie litery Ł na podstawie wyrazu ,,łopata" –zapoznanie z małą i wielką literą „ł”, ozdabianie jej konturów, doskonalenie percepcji wzrokowej i rysowanie obrazków po śladzie
- Dokonanie analizy (analiza słuchowa oznacza podział wyrazu na sylaby, głoski) i syntezy słuchowej (synteza słuchowa oznacza połączenie elementów w jeden wyraz mający odpowiednią formę ) wyrazu łopata,
- Wyodrębnienie nowej litery z wyrazu łopata,
- Ułożenie schematu wyrazu: podzielenie schematu wyrazu na sylaby poprzez rozsunięcie prostokątów, ponowne połączenie
- Omówienie wyglądu i kształtu liter „Ł, ł” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
a) 5-latki - „Karta pracy. Woda” s. 53
Dziecko na karcie pracy ozdabia literę „Ł” oraz wybiera i koloruje tylko te ramki, które zawierają literę „ł”. Rysuje też obrazki po śladzie i łączy je ze schematami ich nazw.
b) 4-latki – Dziecko wypełnia literę Ł drukowaną, dowolną techniką. Może być wykonane w dowolnym kolorze lub w kolorze spółgłoski tj. niebieskim (szablon litery w załączniku)
•Zabawy utrwalające nową literę „Ł, ł” :
- wymyślanie słów rozpoczynających się na „ł”
- podawanie imion na nową literę ,
- układanie liter „Ł, ł” z kolorowych tasiemek
• „Ogród w doniczce” – obserwacje przyrodnicze zainspirowane treścią opowiadania W. Widłaka „Tajemnica”, poznanie nazw roślin chronionych, zachęcenie do systematycznych obserwacji i dokumentowania spostrzeżeń.
Rodzic czyta opowiadanie i omawia z dzieckiem jego treść, pytając o to, jakie kwiaty wyrosły w doniczce, z czego wyrosły i kiedy cebulki były zasadzone. Następnie zachęca dziecko do prac i obserwacji roślin znajdujących się w domu.
Dziecko podlewa kwiaty kwitnące w doniczkach. Następnie przygotowuje doniczki do wysiania kolejnych kwiatów, np. astrów, nasturcji, nagietków. Rodzic wykorzystuje tę okazję do przypomnienia informacji, co jest potrzebne roślinie do wzrostu, oraz informuje dziecko, że niektóre z tych kwiatów są chronione (Kwiatów pod ochroną nie można zrywać, ponieważ
są to gatunki roślin występujące bardzo rzadko i zagrożone są wyginięciem. Zrywanie ich uniemożliwia wydanie nasion, a tym samym – rozmnażanie. Wczesnowiosenne kwiaty będące pod ochroną to: zawilec, sasanka, przebiśnieg i krokus. Rodzic pokazuje dziecku obrazki tych kwiatów.). Dziecko może też tworzyć rysunkową lub fotograficzną dokumentację kolejnych etapów wzrostu roślin doniczkowych.
przebiśnieg
sasanka
zawilec
krokus
,,Tajemnica"1 ,,Tajemnica3" ,,Tajemnica2"
litera ł
karta pracy
wzrost rośliny
sekator