Dodał: anna Data: 14/04/2020 - 10:35:12
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 15.04.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Małe i duże ogródki’’

    Temat dnia: ,,Kolory wiosny’’

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    Obrazki narzędzi ogrodniczych : łopata, motyka, grabie, sekator, tekst  opowiadania:  W. Widłak „Tajemnica”, konewka, doniczki, ziemia, nasiona: astrów, nasturcji lub nagietków, lupy, kartki, kredki, ewentualnie aparat fotograficzny, obrazki kwiatów: przebiśnieg, krokus, zawilec, sasanka, 

     -5-latki:

    „Karta pracy. Woda” s. 53

     -4-latki:

    Szablon litery,, Ł’’

     Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – wie, jakie prace należy wykonać w ogrodzie w okresie wczesnej wiosny,

    – rozpoznaje literę „ł”,

    – dokonuje analizy głoskowej słów zawierających głoskę „ł”,

    – rozpoznaje i nazywa narzędzia ogrodnicze,

    – wie, jakie kwiaty kwitną na wiosnę i co jest potrzebne do ich wzrostu,

    – potrafi wymienić wczesnowiosenne rośliny chronione i rozumie potrzebę podejmowania działań ochronnych,

    – dba o kwiaty w domu

     Przebieg zajęć głównych:

     • „Wiosenne prace w ogrodzie” – pogadanka, nazywanie narzędzi ogrodniczych oraz poznanie prac, do których są wykorzystywane.

     

    Rodzic opowiada dziecku o wiosennych pracach w ogrodzie i prezentuje obrazki narzędzi ogrodniczych: Wiosna to najbardziej pracowita pora roku dla ogrodnika. Kwitnie wtedy wiele drzew, krzewów i roślin cebulowych. Jest pięknie i kolorowo, ale nie można zapominać o obowiązkach. Niektóre rośliny potrzebują podsypania nawozem, inne – przesadzenia.

    Trawnik wymaga zagrabienia resztek, które zalegają na nim po zimie. Trzeba też przygotować grządki pod zasiew kwiatów i innych roślin, przekopać je i wymieszać z kompostem. Do tych czynności ogrodnik wykorzysta grabie, łopatę i motykę. Z krzewów kwitnących trzeba usunąć zimową ochronę, przyciąć gałęzie za pomocą sekatora, odciąć zniszczone pędy. Krzewy trzeba też okopać za pomocą motyki. Na zakończenie Rodzic zadaje pytania: Czego użyje ogrodnik do: przekopania grządek, okopania krzewów, zagrabienia trawnika, przycięcia

    gałązek krzewów?

     •Wprowadzenie litery Ł na podstawie wyrazu ,,łopata" –zapoznanie z małą i wielką literą „ł”, ozdabianie jej konturów, doskonalenie percepcji wzrokowej i rysowanie obrazków po śladzie

     

    1. Dokonanie analizy (analiza słuchowa oznacza podział wyrazu na sylaby, głoski) i syntezy słuchowej (synteza słuchowa oznacza połączenie elementów w jeden wyraz mający odpowiednią formę ) wyrazu łopata,
    2. Wyodrębnienie nowej litery z wyrazu łopata,
    3. Ułożenie schematu wyrazu:  podzielenie schematu wyrazu na sylaby poprzez rozsunięcie prostokątów, ponowne połączenie
    4. Omówienie wyglądu i kształtu liter „Ł, ł” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

     

    a)     5-latki - „Karta pracy. Woda” s. 53

    Dziecko na karcie pracy ozdabia literę „Ł” oraz wybiera i koloruje tylko te ramki, które zawierają literę „ł”. Rysuje też obrazki po śladzie i łączy je ze schematami ich nazw.

    b)    4-latki – Dziecko wypełnia literę Ł drukowaną, dowolną techniką. Może być wykonane w dowolnym kolorze lub w kolorze spółgłoski tj. niebieskim (szablon litery w załączniku)

     

    •Zabawy utrwalające nową literę „Ł, ł” :
    - wymyślanie słów rozpoczynających się na „ł”
    - podawanie imion na nową literę ,
    - układanie liter „Ł, ł” z kolorowych tasiemek

     • „Ogród w doniczce” – obserwacje przyrodnicze zainspirowane treścią opowiadania W. Widłaka „Tajemnica”, poznanie nazw roślin chronionych, zachęcenie do systematycznych obserwacji i dokumentowania spostrzeżeń.

     Rodzic czyta opowiadanie i omawia z dzieckiem jego treść, pytając o to, jakie kwiaty wyrosły w doniczce, z czego wyrosły i kiedy cebulki były zasadzone. Następnie zachęca dziecko do prac i obserwacji roślin znajdujących się w domu.

     Dziecko podlewa kwiaty kwitnące w doniczkach. Następnie przygotowuje doniczki do wysiania kolejnych kwiatów,  np. astrów, nasturcji, nagietków. Rodzic wykorzystuje tę okazję do przypomnienia informacji, co jest potrzebne roślinie do wzrostu, oraz informuje dziecko, że niektóre z tych kwiatów są chronione (Kwiatów pod ochroną nie można zrywać, ponieważ

    są to gatunki roślin występujące bardzo rzadko i zagrożone są wyginięciem. Zrywanie ich uniemożliwia wydanie nasion, a tym samym – rozmnażanie. Wczesnowiosenne kwiaty będące pod ochroną to: zawilec, sasanka, przebiśnieg i krokus. Rodzic pokazuje dziecku obrazki tych kwiatów.). Dziecko może też tworzyć rysunkową lub fotograficzną dokumentację kolejnych etapów wzrostu roślin doniczkowych.

     przebiśnieg  
    sasanka 
    zawilec 
    krokus
    ,,Tajemnica"1   ,,Tajemnica3"   ,,Tajemnica2"
    litera ł 
     karta pracy  
    wzrost rośliny
    sekator

    grabie 
    łopatka 
    motyka

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy