Scenariusz zajęć on-line dla grupy III – 16.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Kolory wiosny”
Temat dnia: ,,Ziemia tęczą malowana”
Pomoce dydaktyczne: kwiaty wycięte z kartki o różnych kolorach, kartki z bloku w różnych kolorach, pojemnik z wodą i cukrem pudrem, gruby pędzel, farby, pędzle, kolorowe chustki do tańca
„Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 54 i 55
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha wiersza ,
– doskonali pamięć słuchową,
– intuicyjnie wyczuwa, czym jest kontrast między barwami,
– dostrzega rezultaty zjawiska łączenia się barw,
– wskazuje i nazywa kolory charakterystyczne dla określonych pór roku,
– wymienia kolory tęczy,
– zna słowa i melodię piosenki,
– porusza się zgodnie z rytmem melodii, wykorzystując chustę jako rekwizyt taneczny.
Przebieg zajęć głównych:
„Tęczowa tancerka” – pogadanka, słuchanie wiersza D. Gellner i omówienie jego treści oraz zabawa badawcza, tworzenie kompozycji kolorystycznych przez układanie sylwet barwnych kwiatów na tłach w różnych kolorach, obserwowanie zlewających się i kontrastujących kolorów. Rodzic czyta wiersz:
,,Tęczowa tancerka”
W tęczową niedzielę,
na łące pod tęczą,
tańczyła tancerka z tęczową obręczą.
Tańczyła tancerka z obręczą tęczową,
raz miała ją w dłoniach,
raz w górze nad głową.
I nagle zobaczcie! Już nie ma obręczy!
Uciekła tancerce!
Zawisła na tęczy.
Dorota Gellner „Tęczowa tancerka” [w:] „Czarodziejski świat”, Wydawnictwo SARA, Warszawa 2007, s. 12,
Następnie rodzic razem z dzieckiem omawia treść wiersza.
Zadaje pytania: Kto tańczył na łące? Co trzymała w ręku tancerka? Z jakimi kolorami kojarzy się wiersz? Dlaczego na tęczy nie widać obręczy? Po omówieniu wiersza wykonujemy doświadczenie, które wyjaśni dzieciom, dlaczego nie było widać obręczy. Rodzic pokazuje dowolne, wycięte z kolorowych kartek sylwety kwiatów, najpierw pojedynczo, potem na tle kolorowych kartek, na koniec na kartce w kolorze sylwety kwiatka. Dzieci oceniają, na którym tle najlepiej było widać sylwetę, na którym gorzej, a na którym w ogóle nie było jej widać. Na koniec dziecko dochodzi do wniosku, że sylwety nie widać zawsze wtedy, gdy tło jest w takim samym kolorze jak sylweta. Dlatego też na tęczy nie było widać tęczowej obręczy.
„Rozpływające się barwy” – zabawa plastyczna, obserwowanie mieszania się barw oraz oglądanie reprodukcji obrazów, rozpoznawanie kolorów charakterystycznych dla przedstawionych pór roku (karta pracy). Rodzic szybko pokrywa kartkę z bloku technicznego roztworem wody i cukru pudru za pomocą grubego pędzla, a dzieci nakładają barwne plamy, patrząc, jak kolory rozpływają się i łączą ze sobą. Następnie na karcie pracy dzieci
porównują barwy dominujące na dwóch olejnych obrazach, przypisują obrazy właściwej porze roku oraz wybierają barwy, których użyto do namalowania każdego obrazu. W drugim ćwiczeniu dzieci mają połączyć litery „Ł” od najmniejszej do największej i pokolorować każdą z nich na inny kolor tęczy, a następnie narysować w pustej ramce tyle kropli deszczu, ile jest liter „Ł” na stronie. Dla podpowiedzi na stronie umieszczono obrazek tęczy.
Pomoce: pojemnik z wodą i cukrem pudrem, gruby pędzel, farby, pędzle,
„Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 54 i 55
„Wiosna w błękitnej sukience” – nauka piosenki, doskonalenie umiejętności wokalnych. Po wysłuchaniu piosenki rodzic rozmawia z dziećmi na temat jej treści. Dzieci uczą się tekstu metodą powtarzania, na zasadzie echa, link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=733cfng95PE
,,Wiosna w błękitnej sukience” tekst piosenki:
1.Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce,
wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
- Ref. Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko.
Wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
2. Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
Ref. Wiosna buja w obłokach...
3. Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
Ref. Wiosna buja w obłokach...
muzyka: Agata Karpińska słowa: Jerzy Stelmaszczuk
„Kolorowy taniec” – zabawa taneczna z wykorzystaniem kolorowych chust( zabawa w grupie, razem z rodzicem lub całą rodziną). Uczestnicy zabawy otrzymują chustki i ustawiają się w kręgu. Prawą ręką chwytają za jeden róg chustki. Podczas pierwszej zwrotki kołyszą chustkami na boki. Podczas refrenu chwytamy lewą ręką róg chustki osoby obok, tworząc w ten sposób koło wiązane, i poruszamy się tanecznym krokiem po kręgu. Podczas drugiej zwrotki stoimy w parach, zwróceni twarzami do siebie. Obie chustki trzymamy za rogi i obracają się w małych kółkach. Podczas refrenu zatrzymujemy się i kołyszemy trzymanymi chustkami na boki (kołyska). Podczas trzeciej zwrotki tańczymy swobodnie (osobno), poruszając chustami i dostosowując ruch do charakteru utworu.
Praca plastyczna- Tęcza; dzieci wyklejają kulkami z plasteliny tęczę ( szablon umieszczam w zdjęciach; można stworzyć własną tęczę). Czekam na wasze prace
karta pracy