Dodał: anna Data: 16/04/2020 - 10:55:05
Grupa 3

    Scenariusz zajęć on-line dla grupy III – 16.04.2020r.

     

    Opracowała: Anna Frankowska

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Kolory wiosny”

    Temat dnia: ,,Ziemia tęczą malowana”

    Pomoce dydaktyczne: kwiaty wycięte z kartki o różnych kolorach, kartki z bloku w różnych kolorach, pojemnik z wodą i cukrem pudrem, gruby pędzel, farby, pędzle, kolorowe chustki do tańca

     

     „Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 54 i 55

     

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    – uważnie słucha wiersza ,

    – doskonali pamięć słuchową,

    – intuicyjnie wyczuwa, czym jest kontrast między barwami,

     – dostrzega rezultaty zjawiska łączenia się barw,

    – wskazuje i nazywa kolory charakterystyczne dla określonych pór roku,

     – wymienia kolory tęczy,

     – zna słowa i melodię piosenki,

    – porusza się zgodnie z rytmem melodii, wykorzystując chustę jako rekwizyt taneczny.

    Przebieg zajęć głównych:

     „Tęczowa tancerka” – pogadanka, słuchanie wiersza D. Gellner i omówienie jego treści oraz zabawa badawcza, tworzenie kompozycji kolorystycznych przez układanie sylwet barwnych kwiatów na tłach w różnych kolorach, obserwowanie zlewających się i kontrastujących kolorów. Rodzic czyta wiersz:

    ,,Tęczowa tancerka”

     W tęczową niedzielę,

     na łące pod tęczą,

     tańczyła tancerka z tęczową obręczą.

     Tańczyła tancerka z obręczą tęczową,

    raz miała ją w dłoniach,

    raz w górze nad głową.

    I nagle zobaczcie! Już nie ma obręczy!

     Uciekła tancerce!

    Zawisła na tęczy.

    Dorota Gellner „Tęczowa tancerka” [w:] „Czarodziejski świat”, Wydawnictwo SARA, Warszawa 2007, s. 12,

    Następnie rodzic razem z dzieckiem omawia treść wiersza.

    Zadaje pytania: Kto tańczył na łące? Co trzymała w ręku tancerka? Z jakimi kolorami kojarzy się wiersz? Dlaczego na tęczy nie widać obręczy? Po omówieniu wiersza wykonujemy doświadczenie, które wyjaśni dzieciom, dlaczego nie było widać obręczy. Rodzic pokazuje dowolne, wycięte z kolorowych kartek sylwety kwiatów, najpierw pojedynczo, potem na tle kolorowych kartek, na koniec na kartce w kolorze sylwety kwiatka. Dzieci oceniają, na którym tle najlepiej było widać sylwetę, na którym gorzej, a na którym w ogóle nie było jej widać. Na koniec dziecko dochodzi do wniosku, że sylwety nie widać zawsze wtedy, gdy tło jest w takim samym kolorze jak sylweta. Dlatego też  na tęczy nie było widać tęczowej obręczy.

    „Rozpływające się barwy” – zabawa plastyczna, obserwowanie mieszania się barw oraz oglądanie reprodukcji obrazów, rozpoznawanie kolorów charakterystycznych dla przedstawionych pór roku (karta pracy). Rodzic szybko pokrywa kartkę z bloku technicznego roztworem wody i cukru pudru za pomocą grubego pędzla, a dzieci nakładają barwne plamy, patrząc, jak kolory rozpływają się i łączą ze sobą. Następnie na karcie pracy dzieci

     porównują barwy dominujące na dwóch olejnych obrazach, przypisują obrazy właściwej porze roku oraz wybierają barwy, których użyto do namalowania każdego obrazu. W drugim ćwiczeniu dzieci mają połączyć litery „Ł” od najmniejszej do największej i pokolorować każdą z nich na inny kolor tęczy, a następnie narysować w pustej ramce tyle kropli deszczu, ile jest liter „Ł” na stronie. Dla podpowiedzi na stronie umieszczono obrazek tęczy.

    Pomoce: pojemnik z wodą i cukrem pudrem, gruby pędzel, farby, pędzle,

     „Karty pracy. Woda. Pięciolatki” s. 54 i 55

     „Wiosna w błękitnej sukience” – nauka piosenki, doskonalenie umiejętności wokalnych. Po wysłuchaniu piosenki rodzic rozmawia z dziećmi na temat jej treści. Dzieci uczą się tekstu metodą powtarzania,  na zasadzie echa, link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=733cfng95PE

    ,,Wiosna w błękitnej sukience” tekst piosenki:

    1.Wiosna w błękitnej sukience 

    bierze krokusy na ręce,

     wykąpie je w rosie świeżej 

    i w nowe płatki ubierze.

    1.  Ref.  Wiosna buja w obłokach,

     wiosna płynie wysoko. 

    Wiosna chodzi po drzewach,

    wiosna piosenki śpiewa.

     2. Potem z rozwianym warkoczem

     niebem powoli gdzieś kroczy,

     wysyła promyki słońca

     i wiersze pisze bez końca.

    Ref. Wiosna buja w obłokach...

    3.  Nocą się skrada z kotami,

      chodzi własnymi drogami. 

    A teraz śpi już na sośnie

      i nie wie, że sosna rośnie.

     Ref. Wiosna buja w obłokach...

    muzyka: Agata Karpińska słowa: Jerzy Stelmaszczuk

     

     „Kolorowy taniec” – zabawa taneczna z wykorzystaniem kolorowych chust( zabawa w grupie, razem z rodzicem lub całą rodziną). Uczestnicy zabawy otrzymują chustki i ustawiają się w kręgu. Prawą ręką chwytają za jeden róg chustki. Podczas pierwszej zwrotki kołyszą chustkami  na boki. Podczas refrenu chwytamy lewą ręką róg chustki osoby obok, tworząc w ten sposób koło wiązane, i poruszamy się tanecznym krokiem po kręgu. Podczas drugiej zwrotki  stoimy w parach, zwróceni twarzami do siebie. Obie chustki trzymamy za rogi i obracają się w małych kółkach. Podczas refrenu zatrzymujemy się i kołyszemy trzymanymi chustkami na boki (kołyska). Podczas trzeciej zwrotki tańczymy swobodnie (osobno), poruszając chustami i dostosowując ruch do charakteru utworu.

     

    Praca plastyczna- Tęcza; dzieci wyklejają kulkami z plasteliny tęczę ( szablon umieszczam w zdjęciach; można stworzyć własną tęczę). Czekam na wasze prace
    karta pracy

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy