Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Jak dbać o środowisko, czyli ekoazukpy i oszczędzanie energii”
Termin: 16 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-kształtowanie postaw proekologicznych dzieci
-ukazywanie możliwości podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska: oszczędzanie energii, robienia świadomych zakupów w sklepach
-uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zakupów
-poszerzanie słownika dzieci o pojęcia związane z ekologią
-poznanie znaków ekologicznych występujących na opakowaniach różnych produktów
-utrwalanie poznanych liter, czytanie prostych tekstów
-doskonalenie umiejętności matematycznych: dodawania, ważenia i porównywania ciężaru przedmiotów, utrwalanie znajomości nominałów pieniędzy
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1-wysłuchajcie mojego opowiadania ”Z Emilem na zakupach”, oto treść:
„Któregoś dnia podczas zakupów, spotkałam pewną Panią z synkiem. Chłopiec-Emil- od samego wejścia do sklepu nie słuchał tego, co mówi do niego mama. Ciągle powtarzał „Chcę, chcę!”. Uciekał miedzy regały, biegał po sklepie, zrzucał różne opakowania. Wkładał do koszyka to, co on chciał. Kiedy mama próbowała tłumaczyć, że to jest niepotrzebne, ze trzeba kupić produktu z listy, chłopiec krzyczał „Ale ja chcę”. Kiedy mama odmówiła, zaczął okropnie histeryzować. Zachowywał się tak głośno, że wszyscy zapomnieli, po co przyszli do sklepu i marzyli, żeby wyjść. Emil leżał na podłodze, uderzał w nią pięściami, a jego mama patrzyła na niego i miała w oczach wielkie łzy.”
Zadanie 2 -rozmowa dotycząca treści opowiadania- dokonajcie oceny zachowania Emila, Jak powinien zachowywać się w sklepie? A jak wy zachowujecie się w czasie wspólnych zakupów z rodzicami?
Zadanie 3-rozmowa kierowana „Jak robić zakupy?” - opowiedzcie, na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji, jak należy przygotować się do zakupów i jak należy zachowywać się w sklepie? Na pewno rodzice wam podpowiedzą. Oto ogólne zasady: kupujemy to, co jest nam potrzebne, nie ulegamy reklamom, pamiętamy o zwrotach grzecznościowych (jakich?), spokojnie czekamy w kolejce, przepuszczamy osoby starsze, niepełnosprawne i kobiety w ciąży. Wiecie już, że teraz, w czasie „niefajnego” wirusa, zasady robienia zakupów zmieniły się: utrzymujemy odległość od innych ludzi 1,5-2 m, zakładamy rękawiczki i maseczki, zakupy robią sami rodzice z listą w ręku, dezynfekujemy ręce po zakupach. TO WSZYTSKO DLA NASZEGO WSPÓLNEGO BEZPECZENSTWA! Ale nie martwcie się, minie ten czas i już niedługo będziecie mogli chodzić z rodzicami do sklepów. Ale wtedy pamiętajcie o wszystkich zasadach, o których zapomniał Emil, bohater naszego opowiadania.
Zadanie 4 - zabawa dydaktyczna „Ekologiczne znaki”- obejrzyjcie na planszy znaki ekologiczne , czyli oznaczenia na opakowaniach różnych produktów i poproście rodziców, aby przeczytali wam ich opis. Dzięki tym znakom wiemy, czy dany produkt jest ekologiczny, czyli przyjazny dla środowiska i nie niszczy go. Znaki ekologiczne są takie same na całym świecie, czyli międzynarodowe, zrozumiałe dla ludzi w różnych krajach. A ten jeden osobny należy tylko do Polski. Poszukajcie, oczywiście wspólnie z rodzicami, oznaczeń na produktach w waszym domu, (kosmetykach, pożywieniu, produktach chemicznych) i spróbujcie je odczytać. Ja wysyłam wam zdjęcia symboli na moich produktach (butelka wody mineralnej, patyczki kosmetyczne, papier toaletowy).
Zadanie 5 -oglądanie filmu edukacyjnego „W zgodzie z naturą” - poznaliście już zasady ekologicznych zakupów, teraz kolejne działanie, które pomoże nam wszystkim chronić nasze środowisko od zniszczenia, czyli oszczędzanie energii!!!! Tak kochani, w ten sposób także pomagamy naszej planecie. Jak to możliwe? Obejrzyjcie ciekawy filmik https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ A przy okazji utrwalicie sobie wiadomości zdobyte na wczorajszych zajęciach.
Zadanie 6 - zabawa ruchowo – naśladowcza „Sklepy”- przypomnijcie sobie różne rodzaje sklepów np. sklep odzieżowy, zabawkowy, salon samochodowy, kwiaciarnia, pasmanteria i spróbujcie naśladować artykuły z tych sklepów. Wyobraźnia wam podpowie, jak to zrobić.
Zadanie 7-zabawa tematyczna „W sklepie” - czyli urządzamy kącik sklepowy, wyposażony we wszystko, co jest dostępne w domu; spróbujcie stworzyć wyposażenie sklepu: kasę, wagę, koszyk, ustawcie produkty na półkach (w zależności od tego, jaki jest wasz sklep. np. spożywczy, kosmetyczny, księgarnia itp.) Samodzielnie napiszcie etykiety na produkty. I uwaga robiliście to już w przedszkolu PIENIĄDZE!!! Wykonajcie modele pieniędzy, ale zgodne z rzeczywistością, chyba że macie już gotowe. Możecie też wykonać wagę, oto trzy propozycje zrobienia jej w domu: https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/07/domowa-waga-porownujemy-ciezary/,
https://kz1.pl/13019/jak-z-czego-zrobic-wage-do-zabawy-dla-dziecka,
Ważcie i porównujcie ciężar różnych produktów. Bawcie się w zabawę z młodszym rodzeństwem, będzie fajnie.
Zadanie 8-utrwalcie poznane literki wykonując ćwiczenie w Karcie pracy cz.3, str. 58-59, oraz utrwal umiejętność dodawania w zadaniu na str. 61, wykonajcie ćwiczenie rozwijające myślenie logiczne na str. 56
Życzę Wam dobrej zabawy i miłego dnia. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności.