Dodał: anna Data: 16/04/2020 - 11:40:42
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 17.04.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

     

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

     

    Krąg tematyczny: ,,Małe i duże ogródki’’

     

    Temat dnia: ,,Oznaki wiosny”

     

    Czas trwania: 45 minut

     

    Pomoce dydaktyczne:

    obrazki przedstawiające bociana, skowronka, bazie i pierwiosnka, kredki, zdjęcia ptaków (żurawia, bociana, skowronka, jaskółki, dzięcioła, czajki) i ich gniazd,  szarfa, papierowe jajka – 4 sztuki

     

    -5-latki:

    „Karty pracy. Woda” s. 56

    -4-latki-karta pracy umieszczona w załączniku

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – potrafi wymienić i wskazać na obrazkach pierwsze oznaki wiosny,

    – przelicza elementy na rysunku,

    – rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków,

    – rozpoznaje i naśladuje odgłosy ptaków,

    – zna czynności podejmowane przez ptaki wczesną wiosną, ich ciekawe zwyczaje związane z wiciem gniazd,

    – zna wybrane ludowe przesądy związane z ptakami,

    – wykazuje się spostrzegawczością i refleksem podczas zabawy ruchowej,

    – komponuje przestrzenny pejzaż, korzystając z różnych materiałów i technik plastycznych.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Przebieg zajęć głównych:

     

    • „Oznaki wiosny” – rozmowa zainspirowana wierszem W. Broniewskiego „Pierwiosnek”, poznanie niektórych zwiastunów wiosny, doskonalenie spostrzegawczości oraz umiejętności liczenia.

     

    Rodzic czyta wiersz:

    Pierwiosnek

    Jeszcze w polu tyle śniegu,

    Jeszcze strumyk lodem ścięty,

    A pierwiosnek już na brzegu

    Wyrósł śliczny, uśmiechnięty.

    Witaj, witaj, kwiatku biały,

    Główkę jasną zwróć do słonka,

    Już bociany przyleciały,

    W niebie słychać śpiew skowronka.

    Stare wierzby nachyliły

    Miękkie bazie ponad kwiatkiem:

    – Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,

    Czyś nie widział jej przypadkiem?

    Lecz on, widać, milczeć wolał.

    O czym myślał – któż to zgadnie?

    Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,

    Szepnął cicho: – Jak tu ładnie…

    Władysław Broniewski

     

    Po odczytaniu wiersza Rodzic prosi o wymienienie pierwszych oznak wiosny (pierwiosnek, bocian, skowronek, bazie). Pokazuje cztery obrazki. Wymieniając oznakę wiosny, dziecko jednocześnie wskazują właściwy obrazek.

     

    -5latki: „Karty pracy. Woda” s. 56:

    Na zakończenie dziecko utrwala wiedzę, odszukując na karcie pracy oznaki nadchodzącej wiosny na obrazku oraz wklejając brakujące elementy obrazka.

     

    -4-latki:

    Karta pracy umieszczona w załączniku

    Na zakończenie dziecko liczy przedmioty na karcie pracy oraz rysuje tyle kresek ile jest przedmiotów.

     

    • „Wiosenne odgłosy” – słuchanie i naśladowanie odgłosów ptaków połączone z oglądaniem zdjęć, wzbogacenie wiedzy na temat wiosennych zwyczajów ptaków oraz poznanie przesądów z nimi związanych.

     

    Dziecko słucha ptasich głosów oraz ogląda zdjęcia ptaków (żurawia, bociana, skowronka, jaskółki, dzięcioła, czajki). Same próbuje rozpoznać odgłos wydawany przez bociana. Po wysłuchaniu odgłosów dzieci naśladują usłyszane dźwięki. Następnie Rodzic opowiada o wiosennych zwyczajach ptaków np. wiciu gniazd:

    Ptaki na wiosnę zakładają gniazda, składają jaja. Samica wysiaduje jaja, samiec opiekuje się nią i znosi pożywienie. Potem razem wychowują pisklęta.

    Bociany to ciekawe ptaki, wracają do swoich gniazd założonych na dachach domów, kominach, słupach. Niektórzy wierzą, że gniazdo bocianie na dachu przynosi szczęście. Inni mówią, że bociany zakładają gniazda na dachach domów dobrych i uczciwych ludzi.

    Na wiosnę w lasach słychać głośne bębnienie. To dzięcioły stukają o korę drzew. Większość ptaków w tym czasie śpiewa, a dzięcioł stuka dziobem w drzewo. W ten sposób samce oznajmiają innym, że to ich terytorium,i wabią do siebie samice. Dzięcioły nie zasiedlają, tak jak bociany, swoich starych gniazd, ale co roku wykuwają sobie w drzewie nową dziuplę. Zwykle jest to duże drzewo o uszkodzonym drewnie. Dzięcioły nie kują w zdrowym

    drzewie, szukają w korze swoich przysmaków, a jednocześnie leczą chore drzewo, wyjadając szkodniki.Bociany mają swoje gniazda, dzięcioły dziuple, a czajki? Czajki mają swoje domki w zagłębieniach w ziemi otoczonych niskimi roślinami. Zagłębienia te wyściełają odrobiną trawy i tam składają swoje jaja. Jeszcze inaczej wyglądają gniazda jaskółek – one wiją swoje domki z gliny, grudek błota sklejonych śliną i usztywnionych trawą lub słomą przy domach ludzi. Są ludzie, którzy wróżą pogodę z lotu jaskółki – gdy lata wysoko, będzie słońce, gdy lata nisko, będzie deszcz.

    Żurawie to duże ptaki mieszkające na bagnach. Ich gniazda to bezładnie ułożone na ziemi rośliny zebrane z okolicy.

    Skowronki też wiją swoje gniazda na ziemi, ale są to śliczne koszyczki uplecione z traw, korzonków i końskich włosów.

     

    Odgłosy:

    https://www.youtube.com/watch?v=RICPibHsHnI – żuraw

    https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w – bocian

    https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0 – skowronek

    https://www.youtube.com/watch?v=SOkim-97_V0 – jaskółka

    https://www.youtube.com/watch?v=Xuf6bM8f75E- dzięcioł

    https://www.youtube.com/watch?v=T74PusPBVts –czajka

     

    • „Podrzucone jajo” – zabawa ruchowa, poznanie zwyczajów kukułki. Rodzic opowiada dzieciom o kukułce:

    Kukułka przylatuje do Polski nieco później niż pierwsze ptaki, bo dopiero w kwietniu. Ma ona nietypowy zwyczaj, że kiedy już złoży jaja, to ich nie wysiaduje, ale podrzuca do gniazd innych ptaków.

    Po tym wstępie dziecko siada przy szarfie rozłożonej na podłodze i układa w niej po trzy wycięte z kolorowego papieru jajeczka. Gdy słychać muzykę, dziecko biega swobodnie po pokoju. Rodzic  przechadza się i nachyla nad szarfą. Udaje, że liczy jajka w gniazdach. Niepostrzeżenie podrzuca dodatkowe „jajko”. Na przerwę w muzyce dziecko wraca do swojego „gniazda” i przelicza „jajka”. Rodzic pyta dziecko czy ma tyle samo jajek co wcześniej.

     

    • „Wiosna” – projekt plastyczny, komponowanie przestrzennego pejzażu z wykorzystaniem różnych technik i materiałów.

     

    -5-latki- Pomoce: „Teczka małego artysty” – Wiosna:

    Rodzic proponuje stworzenie wiosennego pejzażu w pudełku. Zadaniem dziecka jest przymocowanie na nitkach gotowych elementów oraz ozdobienie pudełka krepiną i kolorowym papierem. Trudność pracy polega na odpowiednim skomponowaniu wszystkich elementów, aby stworzyły harmonijną całość.

     

    -4latek-

    Rodzic proponuje stworzenie wiosennego pejzażu w pudełku. Zadaniem dziecka jest przymocowanie na nitkach przygotowanych wspólnie z Rodzicem elementów takich jak: motyle, pszczoły oraz ozdobienie pudełka krepiną i kolorowym papierem.

     czajka  
    gniazdo dzięcioła  
    gniazdo czajki  
    gniazdo skowronka  
    gniazdo żurawia  
    gniazdo bociana 
    jaskółka 
    bazie 
    karta pracy 4latki 
    żuraw  
    bocian 
    skowronek 
    dzięcioł

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy