Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Kodeks Małego Ekologa”
Termin: 17 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-kształtowanie postaw proekologicznych dzieci
-utrwalanie wiadomości na temat ochrony środowiska zdobytych w tym tygodniu
-uwrażliwienie na konieczność podejmowania odpowiedzialnych działań dla dobra Ziemi
-rozwijanie wypowiedzi zdaniowej
-utrwalanie poznanych liter, czytanie prostych tekstów
-doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Gimnastyka na wesoło
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Zadanie 2 –wysłuchanie wiersza „Pogadanka” M. Strzałkowskiej; treść:
Pan prelegent drzwi otwiera.
Będzie lekcja o manierach.
- Co to znaczy? Zaraz powiem.
Ten kto nie wie, to się dowie.
–Ktoś samochód w rzece myje,
ktoś motorem w lesie wyje,
ktoś cichaczem, bez hałasu,
gruz wyrzuca w głębi lasu,
śmieci ktoś nie segreguje,
ktoś powietrze wokół truje,
ktoś na skwerach zrywa kwiaty,
ktoś szkło rzuca na rabaty,
dzikie plaże ktoś zaśmieca,
ktoś plastiki pcha do pieca,
ktoś za głośno radio włącza,
ktoś lamp w domu nie wyłącza,
ktoś do wody wpuszcza ścieki,
ktoś wyrzuca złom do rzeki,
ktoś na dzikie wysypiska
wielkie torby śmieci ciska,
puszki w krzakach ktoś zostawia
i ktoś kranu nie naprawia.
– Wymieniłem, jak widzicie,
sprawy małe oraz tycie,
ale wszystkie takie KTOSIE
mają naszą Ziemię w nosie,
a do tego im się kłania
brak dobrego wychowania.
Więc się uczmy dobrych manier,
chwalmy dobre wychowanie,
tak, by Ziemi ciut ulżyło
i by wszystkim miło było.
Kto maniery dobre ma,
ten o środowisko dba.
Zadanie 3-Omówienie z dzieckiem treści wiersza. Przykładowe pytania: O czym była prelekcja? Jakie zachowania Ktosiów niszczą Ziemię? Co pomaga w segregacji odpadów?.
Zadanie 4-zabawa logopedyczna „Segregujemy śmieci” – wykorzystajcie materiały przygotowane w środę: rysunek kontenerów na śmieci, słomki do napojów oraz sylwety przedmiotów wykonanych z papieru, szkła, plastiku; waszym zadaniem jest przeniesienie tych przedmiotów za pomocą słomki do odpowiedniego kontenera: trzymacie słomkę na środku warg, robicie wdech, sylweta przywiera do słomki, przenosicie ją na słomce, wydech układacie sylwetę śmieci w odpowiednim pojemniku
Zadanie 5- zagadki słuchowe z wykorzystaniem dźwięków natury oraz zabawa ruchowo-naśladowcza „Odgłosy Ziemi” https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
Dzieci rozpoznają dźwięki otoczenia, nazywają je. Określają własne odczucia związane ze słuchaniem odgłosów lasu, szumu morza i z dźwiękami w górach. Następnie dobierają się w pary i siadają jedno za drugim. Słuchając muzyki relaksacyjnej, rysują wzory na plecach siostry, brata lub rodzica (np. linie faliste rysowane poziomo lub pionowo).
Zadanie 6-wykonanie zadań w Karcie pracy cz.3:
-zasadźcie kwiatek dla Ziemi w ćwiczeniu „Od cebulki do tulipana” str. 46
- przeliczcie papierki i przyklejcie podpisy w zadaniu na str. 63
-utrwalcie poznane literki w ćwiczeniu „Czytamy” na str. 62
Zadanie 7- praca plastyczno-techniczna „Ekologiczny pociąg” z „Teczki małego artysty” nr 16 oraz wykorzystanie sylwet przedmiotów plastikowych, szklanych w zdania 4, a także znaki ekologiczne (wybrane, możecie je narysować) z wczorajszych zajęć
Zadanie 8-podsumowanie wiedzy dzieci zdobytej w tym tygodniu „Jak pomogę Ziemi?, czyli Kodeks Małego Ekologa”:
a)zabawa słowna metodą niedokończonych zdań. Toczymy piłkę do dziecka wypowiadając zdania, a dziecko je kończy.
Przykłady zdań: Odpady trzeba… Recykling to… Śmieci wyrzucam do… Nasza planeta to… Samochód trzeba myć w…
b) dziecko wskazuje na obrazkach właściwe i niewłaściwe zachowania wobec natury
Zadanie dodatkowe -„Ekogra” – konstruowanie i rozgrywanie gry ściganki. Na arkuszu szarego papieru dzieci wyznaczają trasę, rozpoczynając od napisu START, a kończąc na napisie META. Rysują odręcznie koła tworzące trasę gry oraz pojemniki do segregacji na plastik, szkło, papier i puszki. Wybierają i oznaczają grubą obwódką pola, na których umieszczają karteczki z rysunkami puszek, plastikowych butelek, szklanych słoików, papieru. Dzieci kolejno rzucają kostką i odliczają liczbę pól na planszy zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Gracz, który zatrzyma się na polu z karteczką, musi zabrać odpady (kartki) i przykleić przy odpowiednim pojemniku. Za każdy prawidłowo posegregowany odpad dzieci otrzymują punkt. Wygrywa zawodnik, który posegreguje najwięcej odpadów. W grze uczestniczy 2–4 zawodników.
Życzę Wam powodzenia i dobrej zabawy. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności. Zbliża się weekend, więc odpocznijcie.