""Psuje" i bałaganiarze"
Przewidywane osirągnięcia dzieckay:
• ćwiczy skłony i kucanie,
• wymienia nazwy zabawek,
• uważnie i krytycznie przygląda się najbliższemu otoczeniu,
• uważnie i ze zrozumieniem słucha wierszy dla dzieci,
• wypowiada się na bliskie tematy,
• zna i nazywa części ciała,
• wie, czego brakuje, dostrzega różnice,
• rozumie potrzebę dbania o zabawki,
• aktywnie włącza się w prace użyteczne dla całej grupy .
Przebieąg dnia:
Zajęcia poranne
• „Zbieramy klocki” – zabawa ruchowa . Dziecko maszerują po sali wśród rozrzuconych klocków . Na dźwięk np. bębenka muszą kucnąć, podnieść klocek, a następnie włożyć do pudełka (znajdującego się na środku), pochylając się .
• „Bal w przedszkolu” – powtórzenie piosenki i tańca .
Dzieci wymieniają nazwy zabawek występujące w tekście piosenki .
Link do piosenki niżej
• „Nasze zabawki” – przegląd zabawek pod kątem sprawności, porządku, możliwości naprawy . Rodzic prosi o zgromadzenie wszystkich zabawek, które są w jakiś sposób uszkodzone lub zdekompletowane . Dziecko ogląda zabawki i pod kierunkiem rodzica decyduje, czy zabawkę da się naprawić, czy jest do wyrzucenia, i w zależności od tego wkładają zabawki do odpowiednich pojemników (pojemnik czerwony – zabawki do wyrzucenia, niebieski – do naprawy) .
Zdjęcia zepsuyte i w dobrym stanie w innym pliku
Zajęcia główne
• „Lalki” – wysłuchanie wiersza, rozmowa na temat właściwego obchodzenia się z zabawkami . Rodzic czyta wiersz .
Lalki Lalki są żywe,
wesołe i nieszczęśliwe.
Lalki mają bardzo smutne miny,
kiedy sypią się z nich trociny.
Lalki kryją główki w poduszki,
opłakują wyłamane nóżki.
Zaniedbane, obdarte i chore
jęczą cicho całe wieczory.
Ale są też wesołe lale.
Wypoczęte, syte i zdrowe,
wystrojone w sukienki kolorowe
jeżdżą z dziećmi na spacer do parku,
a na gwiazdkę dostają
moc prześlicznych podarków.
Józef Ratajczak
Przykładowe pytania do rozmowy:
– Kiedy lalki są nieszczęśliwie?
– Co może sprawić przyjemność lalkom?
– Jak Wy dbacie o zabawki?
– Co czujecie, gdy zabawka się zepsuje?
Dziecko przypomina sobie zasady właściwego obchodzenia się z zabawkami (jeśli jeszcze nie powstał taki regulamin, można go zapisać, dodając symbole łatwe do rozszyfrowania dla dzieci, i zawiesić w pokoju) .
• „Smutne lalki” – zabawa ruchowa utrwalająca znajomość schematu ciała i nazw części garderoby . Rodzic ustala z dzieckiem, że lalki są smutne, gdy ktoś je niszczy, psuje . Dziecko poruszają się do muzyki jak lale – na sztywnych, wyprostowanych w kolanach nogach, ruszając sztywnymi rękami . Gdy milknie muzyka, zatrzymuje się bez ruchu . Zacznie poruszać się ponownie, gdy rodzic poda nazwę dowolnej części ciała lub garderoby . Wówczas dziecko stai swobodnie i wskazuje na siebie, na część garderoby, której nazwę wypowie rodzic . Zabawę można także przeprowadzić w parach . Dziecko trzyma się za ręce w tzw . łódeczki i poruszają się jak lale, z nogi na nogę . Na hasło rodzica wskazuje część ciała lub garderoby u koleżanki lub kolegi z pary .
• „Czego brakuje?” – zabawa dydaktyczna . Nauczyciel rozdaje czarno-białe obrazki przedstawiające zabawki z brakującymi częściami (np . miś bez łapki i ucha, samochód bez kółka, lalka bez kokardki, bucika czy guzika na sukience) . Zadaniem dziecka jest dorysowanie kredką brakującego elementu, a następnie staranne pokolorowanie obrazka .
Karty pracy w pliku niżej
karta pracy1
karta pracy2
karta pracy3
,,Nasze zabawki": 1 2 3 4 5 6 7