Scenariusz zajęć online dla grupy III – 20.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Powietrze – niewidzialny żywioł
Temat dnia: Niewidzialne powietrze
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha wiersza i zapamiętuje istotne informacje,
– doskonali orientację na globusie,
– wciela się w rolę podczas zabawy dramowej i potrafi współdziałać z innymi,
– bierze aktywny udział w zabawie badawczej, respektując prawo do uczestnictwa innych dzieci i przestrzegając przyjętych zasad,
– dostrzega związki przyczynowo-skutkowe i określa charakter odwracalny, częściowo odwracalny lub nieodwracalny obserwowanych zmian,
– prawidłowo wyodrębnia głoski w nagłosie wyrazów,
– doskonali umiejętności wokalne i wykonuje prosty układ ruchowy do piosenki.
Przebieg zajęć głównych:
„Co to jest powietrze?” – wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej jako wstęp do rozmowy kierowanej na temat powietrza, wzbudzenie zainteresowania zgłębianiem tajemnic żywiołu. Rodzic prosi dzieci o przypomnienie, przez jakie żywioły odbywały podróże w ciągu roku( były to ziemia, ogień i woda). Obecnie poznamy ostatni żywioł – powietrze, a przeczytany wiersz pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czym ono jest, kiedy odczuwamy jego wpływ.
„Leśne Głupki i powietrze” tekst:
Pośród liści, zbite w kupki,
gwarzą sobie Leśne Głupki:
– Ale dmucha za kołnierze!
– To powietrze.
– Aby świeże?
– Nie wiem.
Dmucha zza Kaukazu.
– Mieszanina różnych gazów.
– Coś takiego! Przecież wiem – głównie azot oraz tlen.
– Lecz czy świeże?
– Dość przejrzyste.
– Ale czy na pewno czyste?
– Ciut za ostre, ciut za mroźne, a to czasem bywa groźne…
– Lepsze mroźne niż upalne, bo upalne jest fatalne!
– Ale chociaż czyste? Świeże?
– W jakiejś mierze pewnie świeże…
– Jeszcze chyba zza Kaukazu nie dmuchało tak ni razu!
– Aż komary uciekają i wirusy gdzieś znikają…
– Jak się dziś powszechnie zdaje, odlatują w ciepłe kraje.
– Kto? Wirusy czy komary?
– Oddaj moje okulary!
– W końcu świeże jest czy nie?!!!
– Tak naprawdę – kto to wie…
Małgorzata Strzałkowska : M. Strzałkowska „Leśne Głupki i powietrze” [w:] „Leśne Głupki i coś”, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2011, s. 22–23
Następnie rodzic rozpoczyna rozmowę, która ma na celu szukanie odpowiedzi na pytania zawarte w utworze oraz uporządkowanie dotychczasowej wiedzy dzieci w tej dziedzinie. Do rozmowy może wykorzystać pytania pomocnicze: Co to jest powietrze? Jak wygląda powietrze? Jaką ma temperaturę (jest ciepłe czy zimne)? Co to znaczy „świeże powietrze”? Dzieci swobodnie udzielają odpowiedzi na pytania, w razie potrzeby rodzic je koryguje. Rodzic prezentuje globus i pokazuje region Kaukazu wspomniany w wierszu( jeśli nie mamy globusa pokazujemy dziecku mapę korzystając z atlasu lub Internetu). Wyjaśnia różnice klimatyczne na naszej planecie i znaczenie wiatru, który przenosi masy powietrza w inne regiony, powodując ochłodzenie lub ocieplenie w zależności od kierunku, z jakiego wieje.
„Dwa wiatry” – zabawa ruchowo-naśladowcza, uświadomienie istnienia zmiennych mas powietrza i ich przemieszczania się w postaci zimnych i ciepłych wiatrów . Proponuje zabawę w dwa wiatry, z których jeden jest zimny, a drugi ciepły. Do zabawy potrzebujemy chustę. Dzieci wcielają się na zmianę w rolę wiatrów – zimnego lub ciepłego w zależności od symbolu wskazanego przez rodzica: słońca lub śnieżynki. Kiedy powiemy np. słońce „ciepły wiatr” dziecko tańczy powoli, porusza delikatnie chustą i naśladują delikatny odgłos wiatru na głosce „szszsz”.. Na symbol śnieżynki „zimny wiatr” , dzieci naśladują zimny, porywisty powiew na głoskach „żżżżż. Powoli wiatr cichnie i kładziemy chustę na podłodze.
Link do piosenki, która posłuży do zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=RNL5xekCBsI
„Powietrze jako gaz” – zabawa badawcza, poznanie właściwości żywiołu z zastosowaniem odpowiednich określeń, doskonalenie umiejętności wnioskowania.
Proponuję dzieciom wykonanie kilku doświadczeń mających na celu znalezienie odpowiedzi na pytania: Czy powietrze zajmuje miejsce? Czy powietrze waży? Jak powietrze zachowuje się pod wpływem ciepła? Czy powietrze jest widoczne? Przeprowadzamy doświadczenia, aby na koniec sformułować wnioski. Za każdym razem staramy się określić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny:
– pompowanie balonów (lub innych dmuchanych zabawek): po napompowaniu balonów rodzic uświadamia dzieciom, że powietrze można zamknąć w określonej przestrzeni i czuć jego objętość podczas odbijania czy ugniatania;
– ważenie powietrza: dzieci wieszają balony na prostej wadze szalkowej w stanie równowagi, rodzic przedziurawia jeden balon, dzieci obserwują, że napompowany balon waży więcej;
– badanie rozszerzania i kurczenia się powietrza pod wpływem temperatury: rodzic wkłada zgniecioną piłeczkę np. pingpongową do gorącej wody, a dzieci obserwują, jak piłeczka się rozprostowuje. Można także nałożyć balon na wylot butelki i wstawić ją do gorącej wody, a dzieci obserwują, jak balon napełnia się powietrzem. Następnie po włożeniu butelki do zimnej wody dzieci obserwują, jak balon traci objętość (powietrze kurczy się);
– dmuchanie przez słomkę/długą rurkę do pojemnika z wodą: dzieci wdmuchują powietrze przez rurkę do szklanki zanurzonej do góry dnem w pojemniku z wodą, następnie zanurzają pustą butelkę w wodzie i obserwują wydobywające się bąbelki. Mogą też obserwować działanie napowietrzacza do akwarium.
„Powietrzne skojarzenia” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie myślenia skojarzeniowego podczas wskazywania przedmiotów związanych z powietrzem, doskonalenie umiejętności wyodrębniania głosek w nagłosie (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 3).
Dzieci nazywają obrazki przedstawione na karcie pracy, określają głoskę w nagłosie ich nazw oraz kolorują obrazki związane z żywiołem powietrza.
Pożyteczne powietrze- doskonalenie sprawności manualnej ( Karta pracy. Powietrze. Czterolatki str. 3).Dzieci rysują odkurzacz po śladzie, .zaczynając kredką od kropki ze strzałką. Następnie kolorują ilustrację i dorysowują sześć śmieci, które może zebrać odkurzacz.