Scenariusz zajęć online dla grupy III – 21.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Powietrze-niewidzialny żywioł’’
Temat dnia: ,,Powietrze nad nami”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
obrazki, fotografie, farby, pędzle, klej guma arabska, instrumenty perkusyjne
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 4, kredki
4-latki:
Karta pracy-szablon litery F, kolorowy papier, klej
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wzbogaca słownictwo służące opisywaniu wyglądu nieba w zależności od pory dnia i warunków pogodowych,
– wykazuje zainteresowanie literami,
– wyodrębnia słuchowo głoskę „f ” w wyrazach oraz określa miejsce jej występowania,
– posługuje się nową techniką malarską i potrafi ją wykorzystać do tworzenia obrazów nieba,
– improwizuje na wybranym instrumencie do własnoręcznie wykonanych obrazków.
Przebieg zajęć głównych:
• „Powietrze nad nami” – oglądanie obrazów nieba, dostrzeganie zależności wyglądu nieba od pory dnia, zjawisk atmosferycznych.
Dziecko ogląda obrazki, fotografie w różnych odsłonach uzależnionych od warunków atmosferycznych (bezchmurne, z pojedynczymi chmurami, zachmurzone, deszcz, śnieg, tęcza) i w różnych sekwencjach czasowych (dzień, noc). Zwraca uwagę na widoczne elementy kosmosu: Słońce, Księżyc, gwiazdy. Omawia poszczególne obrazy nieba, porządkując nowe i znane informacje. Rodzic wraz z dzieckiem stara się sklasyfikować zgromadzone ilustracje w grupy posiadające wspólne cechy, np. ukazujące noc, dzień. Dodatkową propozycją może być nadanie tytułu obrazom tworzącym kolekcje, np. „Nocne obrazy”, „Fantazje z chmur”, „Pożegnanie słońca”.
• „Kraina literek” – rozpoznawanie małej i wielkiej litery „f”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „f”
Dziecko wyodrębnia głoskę „f” w wyrazach: fotograf, farby. Rodzic prezentuje
małą i wielką literę „f”, omawiając ich kształt i porównując do innych liter. Dziecko naśladuje fotografa wykonującego zdjęcie małej i wielkiej litery „f”.
a) Dla 5-latków- „Karty pracy. Powietrze” s. 4
Rodzic odczytuje wyrazy zapisane na karcie pracy: Filip, farba, filozof, fasola, Francja, figa, wafel, skafander, autograf, fotograf, akcentując głoskę „f”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje (w nagłosie, wygłosie, w środku wyrazu). Na karcie pracy w zapisanych wyrazach dziecko otacza pętlą litery „f”
i „F” oraz rysuje po śladzie liść i strąk fasoli, która jest rośliną pnącą się do nieba dzięki wąsom przy łodygach.
b) Dla 4-latków – karta pracy w załączniku.
Rodzic w pliku liter drukowanych odnajduje literę F i daje ją dziecku do ozdobienia kolorowym papierem.
• „Niebo pełne kolorów” – praca plastyczna po wysłuchaniu wiersza T. Kubiaka „Niby obłoki”, malowanie farbami na podkładzie z kleju, doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziami malarskimi.
Przed przystąpieniem do malowania dziecko słucha wiersza T. Kubiaka i obserwuje chmury za oknem.
Niby obłoki
Popatrz w górę,
wysoko,
przypatrz się dobrze
obłokom.
Te są podobne
do koni.
Kto na nich cwałuje,
goni?
Inne – podobne są
domom.
Kto mieszka w nich –
nie wiadomo.
A jeszcze inne
jak pianka,
jak bita, śnieżna
śmietanka.
Nie wiemy, kto pije
rano
ciepłe kakao
z tą pianą…
Nagle powiało,
Wiatr! Wiatr!
Domy rozwiało.
Piankę rozwiało.
Konie pognało
w świat.
Tadeusz Kubiak
56Szkice zajęć Kwiecień
Dziecko podejmuje samodzielną decyzję, jakie niebo chce przedstawić w swojej pracy (dzienne, nocne, zachód, wschód słońca). Następnie za pomocą pędzla pokrywa cienką warstwą kleju karton grubego papieru i, zanim zacznie wysychać, rozpoczyna malowanie farbami. Rodzic podkreśla, żeby na pędzlu była dostateczna ilość farby tak, by po nałożeniu na karton, delikatnie się rozpłynęła. Gotowe prace schną bardzo długo, więc należy umieścić je w miejscu przewiewnym i suchym.
• „Muzyczne impresje” – zabawa muzyczna, improwizacja na instrumentach perkusyjnych. Dziecko siedzi na podłodze. Rodzic rozkłada przed nim wszystkie dostępne w domu instrumenty perkusyjne melodyczne i niemelodyczne. Prezentuje ich barwę i krótko omawia budowę każdego z nich. Dziecko przypomina sobie nazwy instrumentów i sposoby gry na nich. Gdy namalowane wcześniej obrazki już wyschną, dziecko kładzie prace przed sobą i wybiera jeden instrument, którego dźwięk pasuje do zilustrowania pracy plastycznej. Dziecko solo improwizuje na instrumencie na temat swojego obrazka.