"Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi"
Cele operacyjne:
rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków
zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne
zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)
„Ziemia jest jak…”
2. Rodzic opowiada dziecku o naszej planecie
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie rodzic prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiło się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłało te życzenia w myślach dookoła.
3. Rodzic inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry,
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
Rozmowa na temat wiersza:
W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
"Dbamy o naszą planetę" – stworzenie regulaminu dbania o naszą planetę.
Zdjęcia w innym pliku.
" Malowanie Ziemi" – eksperyment
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Ffeature%3Dshare%26v%3D_-3wg19H3MA%26fbclid%3DIwAR2XrMoj44ZJ0gUvr5l9MnTPGAkxVbdFskr0FR5ne8e1rhBxhmPl0PUfbSc&h=AT0VqLR6EPStxWjNltKX5lvSRkXOYJHVbLSVbT0IXI3k3gUEPQAiNmEkp9MB3jqpOJLjbBYp4ssMr930Kmj2-F-HBtPrYu1a_1YUlNMxLO7xuTHYw_ikKWK30z23HkCzfuUBdg
6. Zabawa ruchowa „Leśne porządki” (pomysł własny). Dzieci biegają po całej sali. Na dany sygnał zbierają śmieci, kopią dołek, wsypują śmieci i je za sypują.
7. " Ziemia"- wykonanie plakatu w jaki sposób dbam o Ziemię
Zajęcia końcowe (relaksacyjno – wyciszające) – dzieci kładą się na czystej łące (na dywanie), odpoczywają i cieszą się, że wąchają świeże powietrze.
Karty pracy
karta pracy2
labirynt
zakręcaj kran
nie śmieć
oszczędzaj światło
oszczędzaj prąd
noś torbę na zakupy
sadzimy drzewa
oszczędzaj wodę