Scenariusz zajęć online dla grupy III – 23.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Powietrze-niewidzialny żywioł’’
Temat dnia: ,,Do czego jest potrzebne powietrze?”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
arkusz papieru, mazak, balony, kubeczki po jogurcie, sznurek, rolki po ręcznikach papierowych, obrazki instrumentów muzycznych, odgłosy instrumentów muzycznych w pliku, tekturowa tubka po ręczniku papierowym, plastikowe pałeczki, utwór Georges Bizet - "Les Toreadors" from Carmen Suite’’ –dostępny w plikach
5-latki:
Karty pracy. Powietrze” s. 6, kredki
4-latki:
Karta pracy w pliku, ołówek
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– odczytuje sens informacji przedstawionej w formie symbolicznej,
– dostrzega znaczenie powietrza i sposoby wykorzystywania jego właściwości przez człowieka,
– bada możliwości generowania dźwięków przez powietrze,
– wzbogaca wiedzę na temat dętych instrumentów muzycznych, poznając ich wygląd oraz dźwięk,
– doskonali wrażliwość i umiejętność słuchania w skupieniu utworów muzycznych,
– dzieli wyrazy na sylaby i przelicza je,
– starannie koloruje zaproszenie na koncert,
– naśladuje głosem i ruchem instrumenty muzyczne,
– dokładnie powtarza temat muzyczny podany przez nauczyciela.
Przebieg zajęć głównych:
• „Do czego jest potrzebne powietrze?” – szukanie odpowiedzi metodą burzy mózgów połączone z opracowaniem graficznej prezentacji, uświadomienie znaczenia powietrza i sposobów wykorzystywania jego właściwości przez człowieka.
Rodzic zadaje postawione w tytule zajęcia pytanie i zachęca do odpowiedzi na nie. Pomaga dziecku w udzielaniu trafnych odpowiedzi, nakierowując jego sposób myślenia (do oddychania dla człowieka, zwierząt i roślin; wytwarzania energii przez wiatraki, suszenia, pieczenia, podróżowania, latania, sprzątania). Jednocześnie rodzic razem z dzieckiem tworzy graficzną prezentację na zasadzie „promyczkowego uszeregowania”, gdzie w centralnym miejscu umieszczamy w niebieskim kole napis „powietrze”, a od niego odchodzą promyki zakończone symbolicznie zobrazowanymi zastosowaniami powietrza i jego właściwości.
• „Jak powietrze gra?” – zabawy badawcze z przedmiotami codziennego użytku, badanie właściwości powietrza umożliwiających generowanie dźwięków, wyciąganie wniosków z eksperymentów.
Dziecko wraz z Rodzicem badają odgłosy powietrza wydobywającego się z różnych przedmiotów: balonu, powietrznych pukawek, gwizdka, piszczałki. Mogą też badać rozchodzenie się dźwięków dzięki skonstruowaniu telefonu z kubeczków po jogurcie. Na koniec Rodzic proponuje dziecku zabawę w mówienie przez tubę. Dziecko próbuje z pomocą
Rodzica wyciągnąć wnioski z eksperymentów.
• „Orkiestra dęta” – wysłuchanie wiersza W. Chotomskiej, rozmowa na temat wiersza oraz poznanie brzmienia dętych instrumentów muzycznych.
Dziecko słucha wiersza jako humorystycznego zaproszenia do poznania instrumentów dętych.
Trąba
W amatorskiej orkiestrze
w dni powszednie i w święta
przez trzy takty trąbiła
trąba pana rejenta.
Przez rok cały z przejęciem
i bezbrzeżną tęsknotą
grała swoje: – Tra-ta-ta! –
i nic więcej, tylko to.
A że była ogromna
i nadęta ogromnie,
pomyślała raz: – Każdy
rad by słuchać tylko mnie!
I huknęła od razu,
głośno niby armata,
triumfalnie: – TRA-TA-TA!
TRA-TA-TA-TA! TRA-TA-TA!
Ledwie bęben usłyszał
ryki trąby ponure,
mruknął: – Sen to czy jawa? –
i uszczypnął się w skórę.
Stanął dęba fortepian
i wyszczerzył klawisze.
– Trąbo! Przestań w tej chwili!
Trąbo! Proszę o ciszę!
Wszystkie skrzypce załkały:
– Grać w tym zgiełku nie sposób!
Trąbo, skończ to trąbienie
i nas dopuść do głosu!
Ale trąba ryczała
pełna pychy i buty,
aż ze sceny zdmuchnęła
dyrygenta i nuty.
Z tego ryku i świstu
wiatr się zrobił na sali
i widzowie z krzesłami
wnet w powietrzu latali.
59
Szkice zajęć Kwiecień
Wzniósł się w górę fortepian
z łopotaniem i zgrzytem,
czarne skrzydło rozwinął
pod wysokim sufitem.
Skrzypce, ile ich było,
z wielkim łkaniem i płaczem
wyleciały przez okno
niby klucz dzikich kaczek.
W stu trzydziestu koziołkach
bęben uciekł z tej sali,
wpadł do straży pożarnej,
głośno w bęben się walił
i przysięgał na wszystko,
że tam straż jest konieczna,
bo się z trąby zrobiła
STRRRASZNA
TRRRĄBA
POWIETRZNA!
Wanda Chotomska
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza. Może zadawać pytania pomocnicze: O jakich znanych instrumentach muzycznych była mowa w wierszu? W jaki sposób należy na nich grać? Które z nich wydają dźwięk, kiedy się do nich dmucha? Jak nazywają się te instrumenty? Dla zilustrowania każdego wymienionego instrumentu muzycznego Rodzic pokazuje obrazek z instrumentem. Może też zaprezentować
utwory muzyczne, w których dominuje dźwięk tych instrumentów.
• „Trąbka i inni”
a) Dla 5-latków: „Karty pracy. Powietrze” s. 6
Dziecko przygląda się obrazkom, rozpoznaje i nazywa instrumenty muzyczne. Stara się z pomocą Rodzica określić, do jakiej grupy instrumentów należą poszczególne z nich: dętych, strunowych czy perkusyjnych. Dzieli ich nazwy na sylaby i przelicza je. Przykleja odpowiednią cyfrę wskazującą na liczbę sylab. Następnie kończy rysować zaproszenie na koncert fortepianowy do filharmonii - doskonalenie analizy słuchowej wyrazów oraz ćwiczenie graficzne.
b) Dla 4-latków - Karta pracy w załączniku
Dziecko rysuje po śladzie instrumenty i nazywa je – ćwiczenie graficzne
Rodzic przypomina o zasadach zachowania podczas koncertu i inicjuje minikoncert, podczas którego dziecko w skupieniu słucha utworu na fortepian, a następnie dzieli się wrażeniami i wyobrażeniami. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat orkiestry. Opowiada o miejscach, w których odbywają się koncerty różnych orkiestr (filharmonia, teatry muzyczne, muszle koncertowe, parady uliczne). Następnie prezentuje dźwięki instrumentów, np. puzonu, saksofonu, fletu poprzecznego, fagotu. Podczas słuchania pokazuje dziecku zdjęcia lub ilustracje tych instrumentów.
https://ninateka.pl/kolekcje/trzej-kompozytorzy/lutoslawski/audio/trzy-utwory-dla-mlodziezy-na-fortepian - utwory na fortepian
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo:
puzon- 7 minuta filmu
saksofon – 4.20 minuta filmu
https://www.youtube.com/watch?v=ksJuja3Vjv8 – flet poprzeczny
https://www.youtube.com/watch?v=KoXEhYTjVfU - fagot
• „Orkiestra” – zabawa wokalna z naśladowaniem dźwięków instrumentów oraz zabawa rytmiczna przy muzyce.
Dziecko siedzi przed Rodzicem. Rodzic naśladuje głosem dźwięki dowolnie wybranego
instrumentu orkiestrowego (improwizuje krótki motyw melodyczny) i jednocześnie pokazuje ruchem sposoby gry na nim. Dziecko powtarza za nauczycielem na zasadzie echa, np. trąbka: tru-tu-tu, skrzypce: pi-li, pi-li, flet: fi-ju-fiju, gitara: brzdęk-brzdęk, bęben: ram-tam. Następnie Rodzic daje dziecku papierową tubkę po ręczniku papierowym i plastikową pałeczkę. Przy akompaniamencie utworu „Marsz Torreadorów” G. Bizeta dziecko maszeruje zgodnie z pulsem muzyki i jednocześnie rytmicznie stuka pałeczką w tubkę. Na przerwę
w muzyce zatrzymuje się i słucha głosu Rodzica, który naśladuje dźwięki trąbki. Dziecko przykłada tubkę do ust i powtarza po nim. Na każdą przerwę Rodzic improwizuje dźwięki trąbki, zmieniając rytm swojej „melodyjki”. Gdy dziecko usłyszy nagranie, maszeruje po całym pokoju w różnych kierunkach i gra miarowo na tubkach.
https://www.youtube.com/watch?v=4DNGMoMNLRY - Georges Bizet - "Les Toreadors" from Carmen Suite No. 1
fortepian
puzon
bęben
fagot
flet poprzeczny
skprzypce
trąbka
saksofon
puzon
karta pracy