Scenariusz zajęć online dla grupy III – 24.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Powietrze – niewidzialny żywioł
Temat dnia: Czyste powietrze skarbem naszej planety
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha opowiadania i potrafi udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące treści,
– dostrzega zagrożenia ekologiczne na naszej planecie wpływające na czystość powietrza,
– zna niektóre sposoby eliminowania ww. zagrożeń,
– wykazuje się kreatywnością i płynnością mówienia podczas układania twórczych opowiadań,
– doskonali orientację na kartce podczas wykonywania powietrznych zabawek,
– wskazuje rymujące się wyrazy,
– doskonali sprawność manualną podczas kreślenia po śladzie.
Przebieg zajęć dziennych:
„Balonik” – słuchanie opowiadania W. Widłaka i rozmowa na temat jego treści oraz ćwiczenia oddechowe podczas pompowania balonów. Dzieci słuchają opowiadania, następnie rodzic rozpoczyna rozmowę. Wspólnie zastanawiają się nad problemem Ryjka. Podają inne niezawodne sposoby na zatrzymanie powietrza w baloniku. Następnie każde dziecko nadmuchuje swój balonik i w miarę możliwości samodzielnie lub z pomocą rodzica zabezpiecza balonik przed ucieczką powietrza (nadmuchane balony posłużą do dalszych zajęć).
,,Balonik” tekst do przeczytania:
Dzień dobry, nazywam się Wesoły Ryjek. Dziś rano znalazłem w moim pudle ze skarbami balonik.
Musiałem go tam włożyć bardzo dawno temu. Chyba wtedy, kiedy przyszedł Nowy Rok, a tata puszczał sztuczne ognie. Balonik się zmienił. Przestał być okrągły i zrobił się płaski. Ale gdyby był taki okrągły jak przedtem, nie zmieściłby mi się do pudełka. Więc wszystko było w porządku.
Teraz postanowiłem zrobić tak, żeby z powrotem się zaokrąglił. Pamiętałem, jak tata go nadmuchiwał, i robiłem wszystko tak samo. Najpierw nabrałem tyle powietrza, ile tylko się dało.
- Chyyyyy - powiedziałem przy tym całkiem niechcący.
- Czemu tak wzdychasz? - zapytała mama, która usłyszała to aż z kuchni.
- Chuuuu - wypuściłem powietrze i schowałem balonik pod łóżko, bo to miała być niespodzianka. - Wcale nie wzdycham, tylko tak sobie oddycham.
Mama przyszła z kuchni i spojrzała na mnie z ciekawością. Potem uśmiechnęła się i wyszła, a ja znów nabrałem powietrza:
- Chyyyy - a potem od razu przytknąłem ryjek do wąskiego ogonka balonika i wypuściłem powietrze: - Chuuuu.
Balonik zrobił się okrągły i bardzo się ucieszyłem, choć nie był zbyt duży. Chciałem powiedzieć jeszcze raz "chyyy" i "chuuu", ale nie zdążyłem. Bo to balonik pierwszy powiedział "chuuu" i się z powrotem zmniejszył. Całe "chuuu" z balonika weszło we mnie i poczułem się sam jak balonik. Nie bardzo mi się to spodobało.
Wtedy weszła mama. Musiałem mieć dziwną minę, bo mnie przytuliła, wzięła ode mnie ten płaski balonik i nadmuchała go. Bałem się, że balonik zaraz znowu powie "chuuu" i się spłaszczy, ale mama miała na to sposób. Zrobiła mu na ogonku kokardkę i to wystarczyło. Miałem okrągły balonik!
Dziś dowiedziałem się, czym się różnią baloniki od prosiaczków. Żeby balonik był okrągły, to musi mieć na ogonku kokardkę, a prosiaczek wcale nie musi!
„Wybór tekstów literackich” – W. Widłak „Balonik” s. 58–59, balony
A w linku podaję słuchowisko opowiadania ,,Balonik”:
https://www.youtube.com/watch?v=pWEcYMmMYz0
„Czyste powietrze skarbem naszej planety” – rozmowa kierowana przy obrazkach, uświadomienie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami powietrza : „Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki” s. 7 . Dzieci oglądają obrazek na karcie pracy. Wskazują widoczne sytuacje, które stwarzają zagrożenie dla środowiska. Rodzic zachęca do myślenia i opowiedzenia, jak można przeciwdziałać skażeniu powietrza. Dzieci uświadamiają sobie znaczenie czystego powietrza, poznają zagrożenia ekologiczne związane z emisją spalin i dwutlenku węgla oraz wymieniają ich źródła (kominy, rury wydechowe samochodów, papierosy, pożary). Rodzic uświadamia znaczenie lasów dla jakości powietrza na naszej planecie.
„Podróż balonika” – tworzenie twórczych opowiadań, rozwijanie kreatywności oraz doskonalenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi. Rodzic kładzie na dywanie dwie kartki– jedną czarną, drugą w kolorze zielonym. W czarnej dzieci układają obrazki ukazujące smutny, zanieczyszczony świat pełen kominów, samochodów, dymu, bez zieleni. W zielonej jest ekologiczny, szczęśliwy świat: lasy, czyste jeziora i rzeki, zwierzeta, czyste niebo. Dziecko siedzi z rodzicem koło kartek. Opowiadanie zaczyna rodzic, ilustrując je nadmuchanym balonem: Pewnego razu balonik leciał wysoko nad nieznaną krainą. Kiedy wylądował, okazało się, że było tam bardzo smutno i brzydko… i tu dziecko dopowiada, dlaczego w smutnej krainie było brzydko. Podczas opowiadania balon wędruje z rąk rodzica do rąk dziecka. Dalszą historię opowiada teraz dziecko, patrząc na ilustracje zanieczyszczonego świata. A następnie omawiamy ilustracje na zielonej kartce, jak ważna jest ochrona środowiska i postawy proekologiczne (segregowanie śmieci, wyrzucanie baterii do odpowiednich pojemników, sadzenie drzew i lasów itp.)
„Zabawy powietrzem” – zabawy konstrukcyjne i badawcze, tworzenie powietrznych zabawek i zabawy ze sprężaniem powietrza. Dzieci konstruują z dostępnych materiałów zabawki poruszane powietrzem. Z kartek zaginają wachlarze, wiatraczki i samolociki. Sprawdzają, jak latają wykonane zabawki. Następnie sprężają powietrze w strzykawce i obserwują siłę, z jaką się rozpręża po puszczeniu tłoka. Na koniec z wyczuciem próbują ścisnąć napompowane balony. Obserwują skutki swoich działań i formułują wnioski.
„Czujemy, że rymujemy” (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 8)
Zabawa słownikowa połączona z utrwaleniem litery „f” oraz ćwiczenie grafomotoryczne. Na karcie pracy dzieci łączą w pary te obrazki, których nazwy się rymują.
szablon wiatrak
jak wykonać
efekt końcowy
samolot z papieru