Scenariusz zajęć online dla grupy III – 27.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Latające wynalazki’’
Temat dnia: ,,Obiekty latające”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
obrazki przedstawiające środki transportu, stare gazety, paski do działań matematycznych, sylwety lub zabawki – samoloty i śmigłowce, szarfa (może być zrobiona z bibuły)
5-latek-
„Karty pracy. Powietrze” s. 9
4-latek-
,,Karta pracy. Powietrze” s. 17, ołówek, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– dostrzega różne kryteria klasyfikacyjne w odniesieniu do środków transportu,
– odczytuje informacje zapisane w formie symbolicznej,
– potrafi zręcznie rzucać i łapać kulki z papieru podczas zabawy w parze,
– trafnie stosuje określenia przymiotnikowe odnoszące się do wysokości,
– odzwierciedla liczbę elementów na zbiorach zastępczych,
– porównuje liczebność zbiorów,
– rozumie relacje mniejszości, większości i równości między zbiorami oraz uczy się odzwierciedlać je w formie zapisu matematycznego,
– improwizuje tekst ruchem
Przebieg zajęć głównych:
• „Obiekty latające” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem obrazków przedstawiających środki transportu, doskonalenie umiejętności klasyfikacji ze względu na różne kryteria.
Dziecko dokonuje wstępnej klasyfikacji obrazków przedstawiających środki transportu na pojazdy lądowe, powietrzne i wodne, wykorzystując umowne kody symboliczne. Następnie Rodzic proponuje zabawę w klasyfikowanie środków transportu powietrznego ze względu na różne kryteria: posiadające skrzydła lub śmigła, silnikowe lub wykorzystujące prądy powietrzne, poruszające się w atmosferze wokółziemskiej lub kosmiczne. Za każdym razem dziecko stara się omówić jak najwięcej cech pojazdów, dostrzegając elementy wspólne, różniące i indywidualne. Koniecznie powinno określić, czy dane pojazdy poruszają się wysoko czy nisko, szybko czy wolno.
• „Wysoko, wyżej, najwyżej” – zabawa zręcznościowa z elementami rzutu i chwytania, doskonalenie umiejętności stosowania przymiotników stopniujących odnoszących się do wysokości (wysoko, wyżej, najwyżej).
Dziecko ugniatają duże kulki z gazet. Następnie staje w parze z Rodzicem naprzeciwko siebie. Rzucają do siebie na przemian kulki najpierw w dowolny sposób. Po rozgrzewce dziecko przystępują do zabawy w rzuty na komendę. Stara się dostosować siłę rzutu do komend Rodzica: Wysoko jak latawiec; Wyżej – jak samolot; Najwyżej – jak rakieta. Następnie to dziecko wydaje komendy do rzutów. Podaje inne nazwy pojazdów latających, dopasowując do nich przypuszczalne wysokości lotów.
62Szkice zajęć Kwiecień
• „Samoloty i helikoptery” – ćwiczenia w liczeniu, porównywanie liczebności zbiorów
Dziecko siedzi obok Rodzica, Rodzic tworzy dwa zbiory – samolotów i śmigłowców. Dziecko ma przed sobą swój zestaw pasków do liczenia. Rodzic formułuje zdania matematyczne opowiadające o samolotach i helikopterach powodujące zmienianie się liczby elementów w każdym zbiorze np. Na lotnisku stało sześć samolotów i sześć helikopterów – dziecko odtwarza sytuację na zbiorach zastępczych (paskach), następnie porównuje liczebność, przyporządkowuje liczby i umieszcza znak równości; Dwa helikoptery ratownicze
poleciały ratować turystów w górach… Po każdej zmianie odtwarza sytuację na paskach i przyporządkowuje odpowiednie liczby i znaki matematyczne. Po kilku działaniach Rodzic pokazuje dziecku same liczby z prośbą o ocenę, która jest większa. Dziecko układa odpowiednie paski.
a) 5-latki -„Karty pracy. Powietrze” s. 9
Na koniec dziecko porównuje na karcie pracy liczebność zbiorów samolotów i helikopterów, wklejają odpowiednie liczby oraz znaki.
b) 4-latki - ,,Karta pracy. Powietrze” s. 17
Na koniec dziecko łączy pojazdy z ich cieniami, szuka pojazdu, którym można latać.
• Zabawa ruchowa Samoloty
Rodzic opowiada dziecku opowieść, którą dziecko ma za zadanie przedstawić za pomocą ruchu: A teraz czary mary fokus pokus, zamieniam Cię w samolot. Odbędziemy długą podróż nad naszym miastem (Czy pamiętasz jak się nasze miasto nazywa?). Zapinamy pasy, odpalamy silniki i startujemy. Odlatujemy, daleko, wysoko, turbulencja (szszsz- nie zapominamy wydawać dźwięków, park, uwaga stado kaczek) itd .... Och widać nasz dom, tatę, babcię, machamy im. Lot dobiega końca, lądujemy, wyłączamy silniki, uziemiamy nasz samolot, rozpinamy pasy i wysiadamy