Scenariusz zajęć online dla grupy III – 28.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Latające wynalazki
Temat dnia: Balonowa rakieta
Przewidywane osiągnięcia:
– dostrzega siłę napędową wydobywającego się z balonu powietrza,
– wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym podczas zabawy badawczej,
– wzbogaca wiedzę na temat pojazdów kosmicznych i ich zadań,
– wykazuje się kreatywnością i umiejętnością odgrywania ról w zabawie ruchowo-naśladowczej,
– wyodrębnia głoskę „r” w wyrazach, określając jej miejsce,
– poznaje zapis literowy głoski „r”,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
„Balonowa rakieta” – zabawy badawcze, badanie siły napędowej wydmuchu powietrza z balonu, wyciąganie wniosków z doświadczenia. Proponuje dzieciom zbudowanie balonowej rakiety. W tym celu na rozciągniętych w pokoju czy korytarzu (na wysokości ok. 1,2 metra nad podłogą, prostopadle do niej) 2–3 sznurkach umieszczamy rozcięte słomki do napojów. Za pomocą mocnej taśmy mocujemy do słomek balony, z wylotem w tę samą stronę Demonstrujemy dzieciom sposób uruchamiania „rakiety” (wdmuchiwania powietrza do balonu) oraz zwraca uwagę na sposób poruszania się „pojazdu”, a także na kierunek i prędkość ruchu. Następnie dzieci puszczają swoje nadmuchane balony. Sprzężone w balonie powietrze zaczyna się wydobywać i powoduje jego ruch w przeciwną stronę – tak jak w odrzutowcach i rakietach gorące gazy wydobywające się z tyłu popychają je naprzód. Dzieci próbują wyciągnąć wnioski z doświadczenia.
Pomoce: cienki sznurek lub linka, baloniki, słomki, mocna taśma klejąca, nożyczki( zdjęcia jak wykonać balonową rakietę poniżej).
W linku poniżej polecam film edukacyjny o Układzie Słonecznym, jako powtórzenie rozmieszczenia planet:
https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
„Kosmiczna podróż” – zabawa ruchowo-naśladowcza, wzbogacenie wiedzy na temat pojazdów podróżujących w kosmosie, rozwijanie wyobraźni i umiejętności odgrywania roli za pomocą różnych środków wyrazu. Rodzic umieszcza na tablicy lub kładziemy na dywanie niebieski karton imitujący przestrzeń kosmiczną. Do kartonu są przyczepione obrazki, zdjęcia pojazdów kosmicznych lub kładziemy obrazki na naszym niebieskim kartonie (dzieci będą je odsłaniać podczas kolejnych etapów podróży). Podróż zaczyna się z kosmodromu – Centrum Lotów Kosmicznych na przylądku Canaveral – jest narysowany start i strzałki pokazują kolejne etapy. Dzieci, będąc w bazie kosmicznej, wcielają się w role kosmonautów przygotowujących się do lotu – ćwiczą sprawność fizyczną, np. równowagę, oddech –rodzic inicjuje zadania do wykonania. Następnie odsłaniamy pierwszy obrazek ukazujący wahadłowiec. Omawiają z pomocą nauczyciela jego wygląd i sposób wynoszenia w przestrzeń kosmiczną. Naśladujemy start rakiety, lot i po wejściu na orbitę Ziemi siadamy przed makietą kosmosu. Odsłaniamy obrazek ukazujący orbitalną stację kosmiczną, na której spotykamy kosmonautów z innych krajów, którzy przebywają na niej od kilku miesięcy. Witamy się w różnych językach, naśladujemy poruszanie się w stanie nieważkości. Ponownie siadamy przed makietą, odsłaniając kolejny obrazek ukazujący sondę. Zadaniem kosmonautów jest wysłanie sondy, która będzie pomagała w prognozowaniu pogody na Ziemi. W tym celu dziecko naśladuje robienie zdjęć i ogląda zdjęcia naszej planety z kosmosu. Ponownie siadamy przed makietą i wykonujemy zadanie, „misja marsjańska” polegająca na wysłaniu satelity w kierunku Marsa w celu pobrania próbek ziemi. Polscy naukowcy zbudowali specjalny łazik Magma 2 – pojazd, który zdalnie porusza się po planecie. Na dywanie kładziemy przeszkody i dzieci wcielają się w rolę i pokonują trasę, np. slalomem. Po wykonaniu misji marsjańskiej ponownie siadamy przed makietą. Odsłaniamy obrazek ukazujący latający talerz – spotkanie z UFO i kosmitami. Po wykonaniu zadań kosmonauci szczęśliwie wracają na Ziemię. Makieta może być wykorzystana jako gra planszowa do rozgrywania kostką – dzieci mogą z pomocą wyobraźni i posiadanej wiedzy tworzyć kolejne etapy podróży kosmicznej. Pomoce: fotografie i obrazki pojazdów kosmicznych, niebieski karton
Piosenki które można odsłuchać w czasie podróży po kosmosie:
https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
https://www.youtube.com/watch?v=SWZb2VorsGU
Wprowadzenie litery ,,r”- poznanie zapisu literowego głoski ,,r”. Prezentujemy dziecku znak graficzny głoski – litery „r”. Wspólnie omawiamy jej wygląd, porównują do znanych już liter, kreślimy ją palcami w powietrzu. Następnie swobodnie poruszamy się w pokoju. Na umówiony znak zatrzymujemy się, rodzic trzyma kartkę z małą lub wielką literą poznaną już przez dzieci. Jeśli jest to mała litera „r” – kucają, a jeśli wielka – podnoszą ręce i klaszczą. Gdy zobaczą inne litery – stoją nieruchomo. Za każdym razem prosimy dziecko o podanie wyrazu zawierającego prezentowaną literę.
„Kraina literek” – rozpoznawanie małej i wielkiej litery „r”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „r” oraz rozpoznawanie znaku graficznego wybranej głoski (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 10).
Rodzic odczytuje nazwy obrazków z karty pracy: rakieta, rower, rekin (oraz wypowiada inne wyrazy, w których „r” pojawia się w nagłosie, śródgłosie lub w wygłosie wyrazu), wyraźnie akcentując głoskę „r”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje (na początku, na końcu, w środku wyrazu). . Na karcie pracy dzieci przyklejają gwiazdkę przy obrazkach, na których widzą literę „r”, oraz otaczają pętlą wielkie litery „R”.
,,Kraina literek”- utrwalanie zapisu poznanej litery ,,r”, doskonalenie pamięci słuchowo- wzrokowej, czytanie sylab i wyrazów z podziałem na sylaby ( Poczytanki. Pięciolatki s.44-45).
Dziecko nazywa obrazki i z pomocą rodzica odczytujemy wyrazy z literą ,,r”. Przyklejamy sylaby we właściwe miejsca i odczytujemy wyrazy. Wspólnie z dzieckiem czytamy zdania z obrazkami.
Karty pracy- Czterolatki- utrwalanie poznanej litery ,,r”, ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci na karcie pracy łączą w pary takie same przedmioty, rysujemy trasę rakiety na Księżyc a także malujemy kolorowanki ( karty pracy dla czterolatków umieszczam w zdjęciach).
balonowa rakieta
kosmonauta
karta pracy 1 2
stacja kosmiczna
ufo
wachadłowiec