Scenariusz zajęć online dla grupy III – 30.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Latające wynalazki
Temat dnia: Moja powietrzna podróż
Przewidywane osiągnięcia:
– rozpoznaje i nazywa kształty podstawowych figur geometrycznych,
– układa kompozycje tematyczne z mozaiki geometrycznej,
– wykazuje się umiejętnością wyodrębniania wyrazów w zdaniu podczas zabawy słownej,
– poprawnie przelicza liczebnikami porządkowymi i określa za ich pomocą miejsce wskazywanego elementu w szeregu,
– wykazuje zainteresowanie wzbogacaniem wiedzy o planetach Układu Słonecznego.
Przebieg zajęć głównych:
„Pojazdy latające” – zabawa dydaktyczna, układanie kompozycji z figur geometrycznych, utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania kształtów figur połączone z kolorowaniem według kodu (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 12 ćw. 1,). Dzieci, mając do dyspozycji elementy układanki geometrycznej, klocki lub inne dostępne klocki w kształcie figur geometrycznych, układają z nich dowolne kompozycje przypominające pojazdy lub obiekty latające. Podczas przedstawiania efektów swoich działań omawiają układ i liczbę użytych figur geometrycznych. Następnie układają na polecenie rodzica np. samolot i latawiec. Na zakończenie kolorują według kodu na karcie pracy rakietę z figur geometrycznych.
Pomoce: mozaika geometryczna lub klocki
„Porozmawiaj z kosmitą” – zabawa słowna, próba tworzenia języka kosmitów przez dołączanie dodatkowych sylab w nagłosie lub w wygłosie wyrazów. Rodzic przedstawia dzieciom przybyszów z kosmosu z planety „Ra-re-ri-ro-ru”. Wyjaśnia, że posługują się oni językiem podobnym do naszego z tą różnicą, że do każdego słowa dodają sylabę ra, re, ri, ro lub ru na początku lub na końcu każdego wypowiadanego słowa. Przedstawia przykład wymiany zdań między dwoma kosmitami: – Tato-ra, gdzie-ra jest-ra mama-ra? (Tato, gdzie jest mama?) – ra-Mama ra-poszła ra-do ra-sklepu ra-na ra-zakupy. (Mama poszła do sklepu na zakupy.) – Czy-re Ania-re poszła-re razem-re z-re nią-re? (Czy Ania poszła razem z nią?) – re-Nie, re-Ania re-poszła re-na re-zajęcia re-sportowe re-do re-klubu. (Nie, Ania poszła na zajęcia sportowe do klubu.) – Kiedy-ri wróci-ri mama-ri? Kiedy-ri wróci-ri Ania-ri? Jestem-ri głodny-ri. (Kiedy wróci mama? Kiedy wróci Ania? Jestem głodny.) – ri-Już ri-wkrótce. ri-Na ri-razie ri-zjedz ri-jabłko. (Już wkrótce. Na razie zjedz jabłko.) Następnie dzieci z rodzicami wcielają się w role rozmawiających ze sobą kosmitów.
Pomoce: obrazek przedstawiający kosmitów, sylwety kosmitów (obrazki umieszczam w zdjęciach).
„Wokół Słońca” – zabawa połączona z przeliczaniem liczebników porządkowych, przypomnienie kolejności planet w Układzie Słonecznym (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 12 ćw. 2). Rodzic , korzystając z obręczy gimnastycznych lub szarf, układa na podłodze model Układu Słonecznego. Stara się, by obręcze („planety”) były ułożone w jednej linii. Wspólnie z dziećmi przypomina nazwy i kolejność planet. Razem oznaczają położenie Słońca, przy innych ciałach niebieskich kładą wizytówkę z nazwą. Omawiają układ planet, każdorazowo licząc położenie planety od gwiazdy centralnej lub w stosunku do innych planet, np. Ziemia – trzecia planeta od Słońca, między Wenus a Marsem. Podczas zabawy dzieci ustawiają się we wskazanej obręczy którą pokazuje rodzic. Na koniec dzieci uzupełniają naklejkami obrazek Układu Słonecznego na karcie pracy.
Pomoce: obręcze gimnastyczne, szarfy, wizytówki z nazwami planet Układu Słonecznego( w zdjęciach).
Układ słoneczny- praca plastyczna ; pokoloruj kolorowanki z planetą Ziemią i z Układem Słonecznym ( karty pracy umieszczam w zdjęciach).
Przedszkolaki!
Swoimi pracami podzielcie się na naszej grupieJ
karta pracy 1 2
merkury
mars
neptun
jowisz
saturn
wenus
uran
ziemia układ słoneczny