Dodał: anna Data: 03/05/2020 - 08:02:06
Grupa 2

    "Siedmiobarwny  szlak na niebie"

    Przewidywane osiągnięcia dziecka:

    • bezpiecznie bawi się w grupie,

     • poznaje zjawisko atmosferyczne, jakim jest tęcza,

    • wie, jak wygląda tęcza,

    • zna warunki, w jakich powstaje tęcza

    • rytmicznie recytuje tekst,

    • aktywnie słucha piosenki,

    • zna kolory podstawowe i niektóre pochodne,

     • potrafi wskazać kolory i je nazwać,

    • bierze udział w doświadczeniach fizycznych,

    • ćwiczy mięśnie ramion przez szerokie wymachy .

     Przebieg dnia:

    1. Zajęcia poranne

    • „Kolorowy berek” – zabawa ruchowa z elementem biegu . Dzieci biegają w określonym miejscu w rytm tamburyna . Kiedy nauczyciel przestaje grać, dzieci zatrzymują się, a nauczyciel pokazuje kartonik w określonym kolorze i mówi: Kto ma na sobie coś w tym kolorze, niech podejdzie do mnie. Dzieci podchodzą, a nauczyciel sprawdza . Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, za każdym razem nauczyciel pokazuje kartonik w innym kolorze . kolorowe kartoniki, tamburyn

     • „Tęcza” – wiersz M . Konopnickiej jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza, omówienie wyglądu i warunków powstawania . Dzieci oglądają ilustracje i fotografie przedstawiające tęczę . Nauczyciel czyta wiersz .

    Tęcza – A kto ciebie, śliczna tęczo,

     Siedmiobarwny pasie,

    Wymalował na tej chmurce

    Jakby na atłasie?

    – Słoneczko mnie malowało

    Po deszczu, po burzy;

     Pożyczyło sobie farby

    Od tej polnej róży.

    Pożyczyło sobie farby

    Od kwiatków z ogroda;

     Malowało tęczę – na znak,

    Że będzie pogoda!

    Maria Konopnicka

    Następnie nauczyciel prowadzi rozmowę na podstawie treści wiersza .

    Przykładowe pytania:

    – Gdzie można zobaczyć tęczę?

    – Jak wygląda tęcza?

     – Jakie ma kolory?

     – Kiedy powstaje tęcza?

    Dzieci odpowiadają na pytania, opierając się na informacjach zawartych w treści wiersza oraz wcześniej zdobytej wiedzy . Następnie nauczyciel wiesza na tablicy ilustrację przedstawiającą tęczę i mówi: Popatrzcie na obrazek. To jest tęcza. Namalowało ją słońce po deszczu, po burzy. Pożyczyło kolory od kwiatów z ogrodu. Jakie to były kolory? Dzieci określają kolory tęczy . M. Konopnicka „Tęcza” [w:] „Kto wymyślił choinki? Antologia wierszy dla dzieci”, wybór W. Kobyłecka, E. Prządka, KAW, Warszawa 1986, s. 56, obrazki przedstawiające tęczę

    • „Kolory” – rymowanka gamowa z chustą animacyjną . Nauczyciel rozkłada na podłodze chustę animacyjną . Dzieci stoją dookoła chusty i powtarzają za nauczycielem rymowankę: Kolor bawi się z kolorem pod tęczowym parasolem. Następnie nauczyciel śpiewa wierszyk na melodię gamy (pierwszy wers – gama do góry, drugi wers – gama na dół) . Dzieci biorą chustę za rogi, śpiewając pierwszy wers, podnoszą ją . Podczas śpiewania drugiego wersu opuszczają chustę . Nauczyciel proponuje zmiany tempa: szybki śpiew jest sygnałem do szybkiego podnoszenia i opuszczania chusty, wolny śpiew – to wolniejsze tempo zabawy z chustą . chusta animacyjna

    1. Zajęcia główne

     • „Tęcza nad łąką” – słuchanie piosenki, zabawa taneczna przy piosence . Po wysłuchaniu i omówieniu treści piosenki nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe tarcze (krążki gimnastyczne) . Dzieci i nauczyciel ustawiają się w kole . Kładą tarcze przed sobą na podłodze . Dzieci obserwują i naśladują gesty nauczyciela . Pierwsza zwrotka: dzieci stukają palcami obu rąk w krążki, imitując odgłos deszczu . Refren: dzieci wstają i unoszą tarcze nad głowami . Na słowa:

    Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

    Błyszczy w górze kolorami. (dzieci kołyszą tarczami nad głowami)

    Weźmy wszyscy się za ręce,

    namalujmy tęczę sami! (kładą tarcze przed sobą na podłodze i biorą się za ręce)

     Przy powtórce refrenu dzieci maszerują w kole wiązanym .

     Po zaśpiewaniu refrenu zatrzymują się przed tarczami (prawdopodobnie innymi niż poprzednio) .

    Druga zwrotka, na słowa:

    Zza wielkiej chmurki wybiegło słońce, (maszerują w miejscu)

    wpadło na łąkę tyle promieni. (unoszą wysoko ręce)

    Patrzą biedronki, (formują z dłoni okulary i patrzą przez nie)

    patrzą zające – (formują z dłoni zajęcze uszy)

    to kolorami tęcza się mieni. (obracają się z rękami na biodrach dookoła własnej osi)

     Refren: dzieci wstają i unoszą tarcze nad głowami, na słowa:

    Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

    Błyszczy w górze kolorami.

     (kołyszą tarczami nad głowami)

     Weźmy wszyscy się za ręce,

    namalujmy tęczę sami! (kładą tarcze przed sobą na podłodze i biorą się za ręce)

     • „Coś w pobliżu w kolorze…” – zabawa dydaktyczna, wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu z wykorzystaniem ilustracji z „Książki” (wyróżnianie kolorów z tła) . Nauczyciel układa na dywanie kolorowe kartoniki i nazywa kolejno ich kolory . Następnie podnosi każdy kartonik i pyta:

    Jaki to kolor? Dzieci przyglądają się i określają kolor tego kartonika . Następnie nauczyciel pokazuje jakiś kartonik, a dzieci szukają w sali i wymieniają nazwy przedmiotów w takim samym kolorze . Po tej zabawie nauczyciel dzieli dzieci na drużyny, rozdając szarfy w czterech kolorach, i układa na dywanie w różnych miejscach cztery obręcze w tych samych kolorach co szarfy . Dzieci ustawiają się wokół obręczy zgodnie z kolorem . Nauczyciel poleca każdemu dziecku przynieść do obręczy po jednym przedmiocie w kolorze przydzielonej obręczy i szarfy . Następnie wspólnie sprawdzają prawidłowość wykonania zadania przez przeliczenie liczby dzieci, liczby przedmiotów, sprawdzenie kolorów . Po zabawie dzieci odnoszą przedmioty na miejsce . Na koniec dzieci oglądają ilustrację z „Książki” . Polecenia: – Przyjrzyj się obrazkowi. Spróbuj pokazać i powiedzieć, co jest żółte, co czerwone, co niebieskie, a co zielone. – Bardzo uważnie słuchaj wierszyków o kolorach i pokazuj kolejno te rzeczy, o których słyszysz. „Książka” s. 66–67, kolorowe kartoniki, szarfy, obręcze w czterech kolorach

    III. Zajęcia popołudniowe

    • „Tworzymy tęczę” – próba wywołania tęczy w kroplach wody z konewki w przedszkolnym ogrodzie . Nauczyciel i dzieci gromadzą się w słonecznym miejscu w ogrodzie . Następnie nauczyciel napełnia wodą konewkę i, wylewając wodę w miejscu nasłonecznionym, stwarza dzieciom okazję do zaobserwowania zjawiska tęczy w kroplach wody . Uwaga! Można też użyć węża ogrodowego . Aby zwiększyć ciśnienie i rozproszyć drobniejsze cząsteczki wody, należy zacisnąć palcami końcówkę węża . Tęczowe plamy można też zaobserwować na bańkach mydlanych . konewka z wodą/wąż ogrodowy, zestaw do puszczania baniek mydlanych

    • „Wstążki na wietrze” – zabawa ruchowa ze wstążkami z wymachami ramion . Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe wstążki i zaprasza do zabawy, wskazując określone ruchy ramion, np . zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste . Muzyczny wariant zabawy utrwalający pojęcia „cicho – głośno”, „szybko – wolno”: dzieci, zwiększając lub ograniczając ruchy, reagują na zmiany dynamiki (nauczyciel ma możliwość regulacji głośności muzyki na odtwarzaczu) lub tempa (nauczyciel może zmieniać tempo gry, akompaniując na instrumencie perkusyjnym, np . na trójkącie) .
    tęcza 1  2 
    praca plastyczna- tęcza

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy