Scenariusz zajęć online dla grupy III – 06.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sekrety latających zwierząt”
Temat dnia: ,, Pożyteczne owady”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
obrazki przedstawiające owady, buźki uśmiechnięte, buźki smutne, „Wybór tekstów literackich” – D. Gellner „Motyl” s. 60–61, rolki po papierze toaletowym, kolorowy papier, druciki kreatywne, klej, nożyczki, krepina
4-latki:
Karta pracy w załączniku, nożyczki, klej, kartka z bloku technicznego
5-latki:
,,Karty pracy. Powietrze” s. 17 ćw. 1, „Karty pracy. Powietrze” s. 17 ćw. 2, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– potrafi argumentować swoje zdanie i uczestniczyć w dyskusji, respektując prawo do wypowiedzi innych dzieci,
– dostrzega pożyteczną rolę niektórych owadów w przyrodzie,
– wie, że niektóre owady mogą być niebezpieczne dla człowieka,
– poznaje cykl rozwojowy motyla,
– starannie wykonuje pracę plastyczno-techniczną.
Przebieg zajęć głównych:
1.„Pożyteczne owady” – burza mózgów, uświadomienie pożytecznej dla człowieka roli niektórych owadów (np. pszczoły, biedronki), uzasadnianie swojego zdania.
Dziecko siedzi przed Rodzicem, który pokazuje obrazki z różnymi owadami. Każdorazowo wygłasza hipotezę: Pszczoły/motyle/biedronki... są pożyteczne. Jeśli dziecko się z nią zgadza, podaje argumenty na jej poparcie, jeśli nie, podaje dowody, że tak nie jest. Jeśli owad zostanie zweryfikowany pozytywnie, dostaje buźkę uśmiechniętą, jeśli nie – smutną. Za każdym razem dziecko stara się dowieść swojej racji. Rodzic proponuje dyskusję nie tylko o ewidentnie pożytecznych owadach, lecz także o kontrowersyjnych, jak np. mucha (jej larwy rozkładają materię organiczną, a jednocześnie roznosi wiele groźnych chorób) lub komar (roznosi choroby).
Pomoce: obrazki przedstawiające owady, buźki uśmiechnięte, buźki smutne
2.„Motyl” – słuchanie wiersza D. Gellner jako inspiracja do poznania cyklu rozwojowego motyla, odtworzenie kolejności wydarzeń i uzupełnienie cyklu.
Rodzic prezentuje dziecku wiersz, prosząc, by zapamiętało kolejność, w jakiej występują w wierszu gąsienica, poczwarka i motyl.
4-latek: karta pracy w załączniku
Po wysłuchaniu wiersza i wstępnym ustaleniu kolejności zdarzeń dziecko przechodzi do wycięcia elementów i przyklejenia ich w odpowiedniej kolejności. Następnie omawia cykl rozwojowy motyla na podstawie karty pracy.
5-latek: ,,Karty pracy. Powietrze” s. 17 ćw. 1
Po wysłuchaniu wiersza i wstępnym ustaleniu kolejności zdarzeń dziecko przechodzi do omówienia cyklu rozwojowego motyla na podstawie ilustracji zamieszczonej na karcie pracy. Uzupełnia cykl odpowiednimi naklejkami.
Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – D. Gellner „Motyl” s. 60–61, „Karty pracy. Powietrze” s. 17 ćw. 1
• „Pszczoła” – praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem rurek od papieru toaletowego, doskonalenie sprawności manualnej i rozwijanie kreatywności.
Dziecko tworzy figurkę/sylwetę pszczoły z rurki po papierze toaletowym i dostępnych materiałów plastycznych. Formuje i ozdabia tułów z odwłokiem, głowę z czułkami oraz skrzydełka. Po skończonej pracy dziecko przedstawia swoją pszczołę, wymyślając dla niej imię, np. Maja, Gucio, i opowiadając krótko o preferencjach kwiatowych swojej pszczoły, np. To jest pszczółka Maja, która najbardziej lubi kwiatki w kolorze żółtym. To jest truteń Gucio, on lubi stokrotki.
Pomoce: rolki po papierze toaletowym, kolorowy papier, druciki kreatywne, klej, nożyczki, krepina
• „Kolorowy korowód” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie w odtwarzaniu sekwencji rytmicznych na konkretach oraz na kartce (karta pracy).
Do zadania zostaną wykorzystane klocki w różnych kolorach lub kształtach. Rodzic
układa prosty rytm, np. klocek czerwony, niebieski, niebieski, żółty, a dziecko go kontynuuje, dokładając klocki w odpowiednich kolorach. ‘
4-latek:karta pracy w załączniku
Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy z różnymi kombinacjami klocków i zakończeniu ćwiczeń z użyciem materiału konkretnego dziecko kontynuuje rytm na karcie pracy.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 17 ćw. 2
Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy z różnymi kombinacjami klocków i zakończeniu ćwiczeń z użyciem materiału konkretnego dziecko kontynuuje rytm na karcie
książka s 60 i s.61
karta pracy
buzia smutna
buzia wesoła
biedronka
zadanie matematyczne
praca plastyczna
praca plastyczna1
komar
motyl
pszczoła
mucha