Scenariusz zajęć on- line dla grupy III – 04.05.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Sekrety latających zwierząt
Temat dnia.: Nasze ptaki
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha utworu literackiego,
– odczytuje mądrość ukrytą w bajce i potrafi wskazać przykłady z życia dowodzące jej prawdziwości,
– rozumie wpływ staranności, solidności na jakość i trwałość efektów wykonywanej pracy,
– poznaje etapy w cyklu rozwojowym ptaków,
– uczestniczy w zabawie badawczej, przestrzegając zasad zachowania, i wyciąga wnioski z obserwacji,
– porównuje budowę piór, dostrzegając podobieństwa i różnice,
– potrafi we współpracy z innymi dziećmi stworzyć kompozycję z ciał i rekwizytów,
– odpowiednio reaguje na przerwę w muzyce.
Przebieg zajęć głównych:
„Jak ptaki nauczyły się budować gniazda?” – wysłuchanie bajki chińskiej jako wstęp do poznania ptasich gniazd i ich mieszkańców, utrwalenie nazw ptaków. Rodzic czyta bajkę
,, Jak ptaki nauczyły się budować gniazda ‘’
Jaskółka, wróbel, wrona, orzeł, sowa i kura, dowiedziawszy się, że feniks świetnie buduje gniazda, udały się do niego na naukę. – Trudno wyuczyć się rzemiosła, trzeba mieć wiele cierpliwości – rozpoczął feniks. Kurka od razu usnęła. „Piękny jest feniks, ale czyż może być dobrym majstrem? Niepotrzebnie tu przyszłam” – pomyślała sowa. I odfrunęła. Feniks ciągnął dalej: – Żeby zbudować dobre gniazdo, trzeba najpierw założyć mocny fundament. Można na przykład wybrać na dużym drzewie rozwidlenie trzech gałęzi… Ucieszył się orzeł: – No tak, okazuje się, że wszystko jest bardzo proste. Umiem już budować gniazdo. – Zamachawszy skrzydłami, odfrunął także. Feniks zaś opowiadał dalej: – …Trzeba przynieść w dziobie gałązki i układać je warstwa za warstwą… Wrona znudziła się wykładem: – Krrra. Wystarczy, już się nauczyłam. – I odfrunęła z krakaniem. Feniks mówił dalej: – Ale takiego gniazda nie można uważać za doskonałe. Jeśli pragniecie mieszkać bezpiecznie, najlepiej zbudujcie gniazdo pod okapem dachu domu, wtedy nie będzie dla was groźny ani deszcz, ani wiatr… Wróbel pomyślał: „To już pewnie wszystko. Okazuje się, że nie tak trudno zbudować dobre gniazdo”. I powiedział głośno: – Nauczyłem się. – Po czym zaćwierkał i odleciał. A feniks mówił dalej: – Najpierw należy przynieść glinę, ułożyć ją dokładnie, potem zebrać trochę piórek i trawy i usłać nimi wnętrze. Wtedy gniazdo będzie bardzo wygodne. Kurka, dopóki feniks mówił, spała, nie słyszała niczego i nie nauczyła się budować gniazda. Do tej pory musi spać w gnieździe, które zbudował dla niej człowiek. Sowa nie chciała uczyć się dalej, dlatego także nie umie budować gniazda. Siedzi całą noc na drzewie i pohukuje smutnie. Orzeł znalazł drzewo, na którym trzy gałęzie tworzą rozwidlenie, i siedzi na nim. Gniazda, zbudowanego przez wronę, nie można nazwać trwałym, zadmie wiatr – rozwali się od razu. Wróbel zbudował sobie gniazdo pod okapem dachu, lecz nieprzytulnie w nim. Tylko jedna jaskółka uważnie i cierpliwie słuchała feniksa do końca. Zapamiętała wszystko i zbudowała sobie przytulne gniazdko. Mieszka w nim, nie bojąc się wiatru ani deszczu.
Bajka chińska; „Jak ptaki nauczyły się budować gniazda” [w:] „Bajki narodów świata – Bajki chińskie”, Wydawnictwo Oficyna Cracovia, Kraków 1991, s. 5–7,
Po wysłuchaniu bajki dzieci wymieniają nazwy ptaków, które w niej występowały, oraz krótko opisują ich gniazda. Następnie rodzic prezentuje wybrane gatunki ptaków i budowane przez nie gniazda. Wspólnie omawiają rodzaj gniazd (wiszące, położone na drzewach, na ziemi) oraz materiał, z jakiego powstały. Nawiązujemy do mądrości ukrytej w każdej bajce. Uświadamiamy dzieciom, że każdy dom – również człowieka – wymaga solidnej konstrukcji od fundamentów. Zadajemy pytanie problemowe: Czy tylko przy budowie domów ważna jest staranność, solidność? Dzieci starają się wskazać inne przykłady pokazujące, że jeśli wykonamy coś starannie, będzie to trwalsze, np. budowle z klocków, prace plastyczne wymagające łączenia wielu elementów.
Pomoce: albumy przyrodnicze, prezentacje multimedialne, fotografie przedstawiające ptaki i ich gniazda, fotografie ptaków i ich gniazd umieszczam w zdjęciach.
Link do filmu jak ptaki zakładają gniazda: https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM
„Co w gnieździe piszczy?” – poznanie sposobu rozmnażania się ptaków, zabawa badawcza z jajkiem oraz ćwiczenie pamięci uwagi (, „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 18,). Na podstawie zdjęć omawiamy krótko cykl rozwoju ptaka: od jaja przez fazę pisklęcia do dorosłego osobnika. Wykorzystując surowe i ugotowane jaja kurze, omawiamy wspólnie budowę jajka – białko, żółtko, skorupkę. Oglądamy, jeśli to możliwe skorupki jaj pod lupą. Opisujemy kształt jaja, używając określenia: owalne. Dzięki dostępnym zdjęciom porównujemy wielkość i kolorystykę jaj niektórych gatunków ptaków. Na zakończenie na karcie pracy dzieci pięcioletnie wykonują ćwiczenie pamięci i uwagi.
„Pióra i puch” – zabawa badawcza, badanie materiału przyrodniczego (ptasich piór) z użyciem lupy. Rodzic rozdaje dziecku próbki materiału przyrodniczego (ptasie pióra) do zbadania i obserwacji z użyciem lupy( o ile posiada). Dzieci oglądają i porównują ze sobą pióra – lotki oraz puchowe. Opisują ich budowę, wskazują na podobieństwa i różnice. Wspólnie z rodzicem rozmawiają o korzyściach wynikających z pokrycia ciała ptaków piórami: możliwość latania oraz izolacja cieplna i od wody. Dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe z ich wykorzystaniem, badając, jak unosi się puch, a jak pióro lotne.
Pomoce: ptasie pióra i puch , fotografie piór puchowych i lotnych umieszczam w zdjęciach.
„Ptasie gniazda” – zabawa słuchowo-ruchowa, uwrażliwianie na wybrane elementy muzyki: dynamikę, barwę dźwięków i artykulację. Przed rozpoczęciem zabawy przygotowujemy rekwizyty. Przywiązujemy do ptasich piórek nitki o długości ok. 20 cm i dajemy dziecku (po jednym piórku). Do zabawy wykorzystujemy nagranie utworu „Ptaszarnia” C. Saint-Saënsa. Dzieci trzymają nitkę z piórkiem w dłoni i improwizują ruch do muzyki, naśladując ptaki w locie. Starają się dopasować swój ruch do muzyki: reagują na dźwięki fletowe, fortepianowe, o zmiennych wartościach rytmicznych, głośniejsze i ciche. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i, stojąc w miejscu.
Link do utworu muzycznego: http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/camille-saint-saens-karnawal-zwierzat/
budowa jaja
historyjka obrazkowa
małe- duże
pióra puch
pióra lotki
ptaki pióra
rodzaje jaj
skorupka
żółtko
białko
karty pracy 1 2 3 4 5