"Szafirowy błękit"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• bawi się bezpiecznie,
• wyszukuje w otoczeniu wszystko, co jest niebieskie,
• rytmicznie recytuje tekst,
• uczy się śpiewać i tańczyć,
• bierze udział w zabawie z chustą animacyjną,
• naśladuje opisywane przez nauczyciela czynności,
• maluje farbami akwarelowymi,
• twórczo naśladuje ruchem dźwięki muzyki,
• reaguje na sygnał nauczyciela,
• bierze czynny udział w przygotowaniu deseru .
Przebieąg dniay:
- Zajęcia poranne
• „Kolorowy berek” – zabawa ruchowa z elementem biegu . Dzieci zakładają kolorowe szarfy za pasek od spodni lub gumkę od spódnicy, tak aby powstał ogonek . Nauczyciel wyznacza dziecko na berka (bez szarfy) . Na sygnał dzieci biegają . Zadaniem berka jest zdobycie szarfy . Kiedy zdobędzie dwie, następuje zmiana berka . szarfy
• „Niebieski” – słuchanie wiersza Z . Staneckiej z „Książki”, wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego, co się wiąże z niebieskim kolorem, nagradzanie dzieci znaczkiem „chmurka” . Nauczyciel zakłada niebieskie okulary i czyta wiersz .
Następnie rozpoczyna rozmowę i nawiązuje do wiersza pytaniami:
– O czym był wierszyk?
– W jakim kolorze był balonik?
– Co w wierszu było niebieskie?
– A co jest niebieskie w naszej sali?
Dzieci rozglądają się, obserwują i wyliczają niebieskie przedmioty w sali .
• „Chmurka” – zabawa logorytmiczna z akcentami . Dziecko recytuje rymowankę w równym tempie (rytm ósemkowy), akcentując co drugą sylabę przez tupnięcie nogą, klaskanie, uderzanie dłonią w podłogę . Następnie dziecko akcentuje te sylaby przez modulację głosu: cicho – głośno, cicho – głośno . Na koniec całą rymowankę mówi różnymi głosami: cicho (jak sekret), głośno (gniewnie), smutno i ze zdziwieniem:
Zachmurzona mała chmurka nie chce niebieskiego piórka.
II. Zajęcia główne
• „Kolorowy marsz” – zabawa z np. chustą animacyjną, kolorowym kocykiem i balonami . Dziecko stoi wokół rozłożonej chusty animacyjnej, układa balony na chuście jak najdalej od siebie . Wraz z Rodzicm podnoszą chustę i maszerują, trzymając chustę z balonami (aby żaden nie wypadł) . Na początku zatrzymują się, łapią chustę oburącz i miarowo podrzucają balony na chuście . Starają się nie upuścić na podłogę żadnego balonu . Balony można zastąpić piłeczkami do basenu .
• „Na błękitnym niebie” – zabawa ruchowa z elementami opowieści ruchowej . Rodzic pyta, jaki kolor z chusty najbardziej przypomina dziecku kolor nieba . Następnie zwija chustę i rozkłada na dywanie duże płótno w kolorze niebieskim . Dziecko wciela sie w role. Najpierw powinno zaprezentować się słoneczko, które rozsyła promyczki jak całusy . Następnie prezentują się chmurki, które palcami naśladują spadające krople deszczu . Na koniec występują kolejno poszczególne kolory tęczy, które machają barwnymi wstążkami . Dziecko wie jak prezentowackażdą role.Nastpenie rodzic czyta bajkę w taki sposób, żeby dzieci miały czas na wykonanie wszystkich czynności .
Pewnego pięknego dnia, na pogodnym niebie pojawiło się piękne, złote słońce. Słońce spacerowało po błękitnym dywanie nieba, rozsyłając do wszystkich swoje promyki, jakby to były uśmiechy i całusy. Jednak powoli nad horyzontem zaczęły pojawiać się chmury. Najpierw nieśmiało zbliżały się do słońca, aż w końcu otoczyły je ciasnym kółkiem. Biedne słońce schowało się zupełnie za chmurami. Nagle zaczął padać drobny deszcz. Nie minęło jednak kilka chwil, kiedy wiatr rozwiał chmury. Ciasne kółko z chmur rozdzieliło się, a chmury zaczęły spacerować po niebie. Każda z nich znalazła w końcu inne miejsce i chociaż dalej kropił z nich deszcz, to i tak można było znów zobaczyć uśmiechnięte słońce. Nagle na niebie zaczęły pojawiać się dziwne wstążki. Najpierw pojawiła się czerwona, obok niej stanęła pomarańczowa, a zaraz za nią żółta wstążka. Za żółtą weszła zielona, a za zieloną błękitna pod rękę z granatową. Na końcu dumnie wkroczyła fioletowa. Wstążki były tak piękne, że chmury i słońce podeszły bliżej, żeby lepiej im się przyjrzeć.
– Kim jesteście? – zapytały.
– Jesteśmy tęczą – odpowiedziały wstążki.
– Możemy tu być dzięki wam, chmury, i dzięki tobie, słońce. I za to wam pięknie dziękujemy!
• „Tęcza na błękitnym niebie” – praca plastyczna, malowanie farbami akwarelowymi techniką mokre w mokre na pojedynczej karcie pracy . Rodzic, odwołując się do opowiadania z poprzedniego zajęcia, wspólnie z dziećmi wymienia kolory występujące w tęczy . Następnie dziecko wylewa odrobinę wodnistego kleju na plastikowy talerzyk (najbardziej odpowiednia będzie do tego guma arabska) i pokrywa nim wyłącznie fragment karty pracy, na którym jest narysowana tęcza . Po wypłukaniu pędzla dziecko kolejno nanosi kolory na poszczególne pasy . Należy przypomnieć o każdorazowym wypłukaniu pędzla przed nałożeniem farby na kolejny fragment tęczy . Po zakończeniu pracy kartę należy pozostawić do wyschnięcia . „Karty pracy” – karta 51.
III. Zajęcia popołudniowe
• „Jak chmurka” – improwizacja ruchowa do muzyki poważnej z wykorzystaniem kolorowych chustek szyfonowych . Dzieci stoją z kolorowymi chustkami w rozsypce . Nauczyciel odtwarza fragment nagrania . Dzieci słuchają . Następnie nauczyciel proponuje, by podczas słuchania improwizować ruchem ciała i chusteczką ruch do utworu muzycznego . Można podrzucać chusteczkę, dmuchać na nią, wirować z nią wokół własnej osi lub machać . Można improwizować ruch do muzyki według własnego pomysłu . CD Utwory – „Walc” F. Poulenca (nr 55), szyfonowe chustki
• „Burza” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Dziecko biega po sali . Kiedy Rodzic pokaże obrazek burzowej chmury, przykuca i robi z dłoni daszek . Kiedy Rodzic pokaże rysunek słońca, spaceruje . Zabawę powtarzamy .
https://www.youtube.com/watch?v=WW1dH_38j24
• „Tęczowy deserek” – Zajęcia kulinarne, przygotowanie deseru z galaretek i owoców . Dziecko z pomocą rodzica wyjmuje galaretke na talerze i łyżeczkami rozdrabniają je . Następnie przy pomocy rodzica kolejno i nakładają na talerzyk wybrane smaki i kolory galaretek . Na galaretkę nakładają owoce zgodnie z upodobaniami . O ceniamy walory smakowe i kolorystyczne deseru .
deser
burza
słóńce
praca plastyczna