Scenariusz zajęć online dla grupy III – 08.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sekrety latających zwierząt”
Temat dnia: ,, Ptaki innych kontynentów”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
atlasy ptaków, publikacje przyrodnicze, Internet, obrazki i fotografie z ptakami, kartoniki do zakrywania,
4-latek:
Szablon papugi, plastelina
Karta pracy w załączniku, ołówek
5-latek:
„Karty pracy. Powietrze” s. 19, kredki
„Karty pracy. Powietrze”, s. 20, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wzbogaca wiedzę na temat warunków i potrzeb zwierząt hodowanych w domach,
– utrwala i systematyzuje wiedzę o ptakach różnych kontynentów,
– uczestniczy w quizie, wykazując się szybkością myślenia,
– koloruje obrazek zgodnie z kodem literowym,
– wskazuje miejsce głoski „b” w schemacie wyrazowym-5latek,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
• „Ptaszek w klatce” – rozmowa kierowana, uświadomienie potrzeb i warunków, jakie należy stworzyć zwierzętom, a zwłaszcza ptakom hodowanym w warunkach domowych, oraz ćwiczenie klasyfikacji (karta pracy).
Dziecko opowiada o zwierzętach, jakie hoduje w domu. Wymienia i charakteryzuje obowiązki opiekuna zwierząt. Nazywa akcesoria, jakie są do tego potrzebne. Opisuje, jakie warunki należy spełniać, by właściwie i odpowiedzialnie zajmować się zwierzętami. Jeśli jest dziecko, które w domu hoduje ptaka, Rodzic prosi je o wyliczenie obowiązków związanych z pielęgnacją zwierzęcia, opowiedzenie zabawnych historii z jego udziałem lub ciekawostek.
4-latek: karta pracy w załączniku
Dziecko łączy obrazek zwierzaka z jego cieniem, a następnie łączy zwierzę z jego ,,domkiem’’
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 19
Na koniec dziecko klasyfikuje na karcie pracy akcesoria potrzebne do opieki nad psem i kotem.
• „Ptaki wszystkich kontynentów” – quiz wiedzy ornitologicznej, utrwalenie i pogłębienie wiadomości o ptakach.
Dziecko z pomocą Rodzica porządkuje informacje o ptakach, odpowiadając „tak” lub „nie” na przygotowane pytania. Rodzic, zadaje dziecku pytanie, zwraca uwagę na przystosowanie ptaków do warunków życia, klasyfikację ze względu na tryb życia, sposób odżywiania i ciekawostki z życia ptaków. Pytania są zadawane w formie pytań: Czy...? Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej Rodzic podaje właściwą odpowiedź wraz z uzasadnieniem, np.
– Czy wszystkie ptaki latają? Nie. Niektóre ptaki to nieloty, np. kiwi, pingwiny, strusie.
– Czy ptaki można zobaczyć w godłach państw? Tak. Ptaki znajdują się w godłach państw:
Polska – orzeł bielik
Australia – struś
Bahamy – flaming
Gwatemala – kwezal herbowy
Kolumbia – kondor wielki
Papua Nowa Gwinea – rajski ptak
Północny Cypr – gołąb
Saint Lucia – papuga
Stany Zjednoczone Ameryki – bielik amerykański
Sudan – sekretarz
– Czy wszystkie ptaki śpią w nocy? Nie. Są ptaki, które prowadzą nocny tryb życia, np. sowy.
– Czy wszystkie ptaki zakładają gniazda, by złożyć jaja i wychować młode? Nie. Są ptaki, które podrzucają swoje jaja do gniazd innych ptaków, np. kukułka.
– Czy samice i samce ptaków wyglądają jednakowo? Nie. Zazwyczaj samce mają bogatsze i bardziej kolorowe upierzenie.
– Czy wszystkie ptaki śpiewają? Nie. Niektóre ptaki nie wydają głosu, np. łabędzie nieme.
Pomoce: atlasy ptaków, publikacje przyrodnicze, Internet
• „P jak ptaki” – ćwiczenie percepcji wzrokowej
Rodzic umieszcza przed dzieckiem zakryte obrazki lub fotografie ptaków. Odsłania je fragment po fragmencie. Dziecko stara się jak najszybciej odgadnąć, jaki to ptak, zanim Rodzic odkryje cały obrazek.
4-latek:karta pracy w załączniku
Następnie dziecko wykleja plasteliną szablon ptaka.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze
Następnie dziecko na karcie pracy koloruje obrazek według kodu literowego oraz wkleja literę „b” w odpowiednich miejscach schematów wyrazowych pod obrazkami zwierząt.