Dodał: anna Data: 09/05/2020 - 10:31:44
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III –11.05.2020r.

     

     

    Opracowała: Anna Frankowska

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: Opowieści czterech wiatrów

    Temat dnia Skąd się bierze wiatr?

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    – konstruuje wiatrak z papieru według wzoru,

    – dostrzega zależność między siłą podmuchu a szybkością kręcenia się wiatraka,

     – potrafi określić, czy w przedstawionej na obrazku sytuacji wieje wiatr

     – odczytuje graficzną prezentację kierunków wiatru oraz doskonali orientację na globusie w odniesieniu do stron świata,

    – wskazuje lewą i prawą stronę swojego ciała,

    – uczestniczy w działaniach badawczych, przestrzegając zasad bezpieczeństwa.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    „Co może robić wiatr?” – rozwiązanie zagadki słownej, zabawa konstrukcyjna i badawcza, dostrzeganie wpływu podmuchu powietrza na szybkość kręcenia się wiatraków oraz ćwiczenie spostrzegawczości( „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 21 ). Rodzic zadaje zagadkę, zachęcając dzieci do odpowiedzi i do rozmowy odnoszącej się do dotychczasowej ich wiedzy i doświadczeń na temat wiatru.

    Jeżeli go nie ma

    – Listek ani drgnie,

    A gdy mocno dmuchnie

     – Wielkie drzewa gnie.

    Zbigniew Dmitroca „Zagadki wesołej gromadki”, Świat Książki, Warszawa 2008

     

     Dzieci znajdują rozwiązanie zagadki. Następnie rodzic  proponuje dzieciom wykonanie prostych wiatraczków z kwadratowych kartoników i ćwiczenia obrazujące, jak zachowują się wiatraczki pod wpływem podmuchów wywoływanych przez urządzenia takie jak suszarka do włosów czy wentylator. Dzieci samodzielnie dmuchają na wiatraczki z różną siłą, wprawiając w ruch ich ramiona. Na koniec dzielą się wnioskami z obserwacji i łączą wiatraczki z ich cieniami na karcie pracy.

     

     „Róża wiatrów” – słuchanie wiersza L.J. Kerna „Cztery wiatry” jako wstęp do rozmowy, pokaz graficznej prezentacji kierunków wiatru w odniesieniu do stron świata z wykorzystaniem globusa. Rodzic czyta wiersz:

    ,, Cztery wiatry ‘’

    Cztery wiatry

     Z czterech stron świata

    Bez najmniejszego powodu

    Stanęły do zawodów.

    Wystartujemy, jak tylko zadnieje,

     I zobaczymy, kto szybciej wieje.

    Na znak dany przez Słońce

     Ruszyły jak cztery zające,

    Zające okropnie wyjące.

     Południowy z południa,

    Północny z północy,

    Zachodni z zachodu,

    A wschodni ze wschodu.

    Miał wygrać ten, co pierwszy

     Pojawi się w środku,

     Emocje więc były wielkie,

    Jak w totolotku.

    Skończyło się jednak bardzo niemiło,

    A to dlatego, że wiały z jednakową siłą.

     Bo każdy z wiatrów przez cały czas

    Dął do utraty tchu,

    Na pełny gaz.

    Wpadły na metę z czterech stron jednocześnie

    I zderzyły się,

    I potłukły się bardzo boleśnie.

     Teraz każdy ma guzy i potworne siniaki...

    Poznaje się je po tym,

    Że bardzo jęczy wiatr taki.

    Ludwik Jerzy Kern „Cztery wiatry” [w:] „Wiersze pod choinkę”, KAW, Warszawa 198

     Po przeczytaniu wiersza rodzic prezentuje globus lub mapę świata wskazuje i nazywa kierunki świata. Zawiesza na tablicy tzw. różę wiatrów, odczytuje nazwy kierunków w języku angielskim: nord, west, south, east. Jednocześnie krótko charakteryzuje wiatry wiejące z poszczególnych kierunków. Uświadamia dzieciom, że kierunek wiatru decyduje o pogodzie i napływających masach powietrza ciepłego, zimnego lub o umiarkowanej temperaturze. W zależności od kierunku, z jakiego wieje, wiatr niesie ze sobą masy powietrza określonego typu, np. wiatr północny znad morza jest wilgotny i chłodny – zimą przynosi opady śniegu, a latem – deszczu (podobnie jak zachodni). Natomiast wiatr z południa jest zazwyczaj ciepły i suchy, podobnie jak wschodni, kontynentalny – latem gwarantuje wysokie temperatury, upały i dobrą pogodę, zimą zaś mróz i niebo bez opadów. Nauczyciel zachęca dzieci do opracowania prezentacji pogodowej dla własnego regionu na bieżący dzień z symbolicznym obrazowaniem czynników pogodowych.

    Pomoce:, róża wiatrów, mapa, globus, ( ilustracje w zdjęciach).

     

    „Z której strony wieje?” – zabawa ruchowa doskonaląca orientację w przestrzeni i w schemacie ciała, utrwalenie umiejętności rozpoznawania i określania kierunków. Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma w ręku chorągiewkę. Rodzic opowiada o wietrze wiejącym w różnych kierunkach: raz w prawą, raz w lewą stronę. Zadaniem dzieci jest zilustrowanie ruchem słów prowadzącego i przełożenie chorągiewki do odpowiedniej ręki, prawej albo lewej. Po kilkukrotnym powtórzeniu i właściwym reagowaniu na komendy dzieci określają kierunki wiatru na karcie pracy na podstawie rysunków drzew.

    Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 21 ćw. 2

    Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s. 8

     Pomoce: chorągiewki, chusta , chusteczka higieniczna

     

    „Powietrze i woda” – zabawy badawcze, obserwacja zachowania się powietrza w wodzie w różnych sytuacjach badawczych i próba formułowania wniosków. Z uwagi na duże zagrożenie pochlapaniem, wylaniem, zamoczeniem zaleca się przeprowadzić zabawy w ogrodzie. Dajemy  dzieciom kubeczki z wodą i słomki do napojów. Dzieci dmuchają z różnym natężeniem przez słomki. Obserwują, że powietrze w formie bąbelków unosi się pionowo do góry. Rodzic  zwraca się do dzieci z pytaniem problemowym: Co zrobić, by zatrzymać powietrze w wodzie? Czy uda się połączyć trwale wodę z powietrzem? Zwraca uwagę na zjawisko fizyczne, kiedy odpowiednio małe cząsteczki powietrza dostają się do wody lub innej cieczy, powodując, że przezroczysta woda wydaje się biała, np. jak to się dzieje w przypadku wodospadów. Następnie dajemy dziecku zestaw badawczy:

    – miseczkę, białko kurze (jajka przed rozbiciem sparzyć wrzątkiem), rękawiczki jednorazowe, trzepaczkę;

    – miseczkę, tężejącą galaretkę, rękawiczki jednorazowe, trzepaczkę;

    – łagodny płyn do prania, rękawiczki jednorazowe, wodę w misce;

    – płyn do mycia naczyń, rękawiczki jednorazowe, wodę w misce.

    Zadaniem dziecka jest zatrzymanie powietrza w płynie. Dzieci oglądają efekty swoich działań i wyciągają wnioski.

    Pomoce: kubeczki jednorazowe, słomki do napojów, woda, miseczki, trzepaczki, jajo, rozpuszczona galaretka, rękawiczki jednorazowe, płyn do mycia naczyń, płyn do prania.

    mapa świata 
    róża wiatrów

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy