"
Zielona łąka"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie różne czynności,
• wie, jak wygląda kolor zielony, i potrafi go wskazać w najbliższym otoczeniu, •
poznaje nową piosenkę,
• bada naturalne środowisko, jakim jest łąka,
• obserwuje kępki traw i źdźbła trawy,
• doświadcza dotyku trawy na gołych stopach,
• aktywnie słucha utworu muzycznego,
• poznaje odgłosy zwierząt żyjących na łące .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Koszenie trawy” – zabawa ruchowo-naśladowcza . Rodzic mówi: Zabawimy się w kosiarzy i będziemy dzisiaj kosić trawę. Dzieci naśladują ruchem wymienioną czynność, używając przy tym określenia: Ciach!
• „Zielony czy zielony?” – porównywanie różnych odcieni zieleni, wyszukiwanie barw w najbliższym otoczeniu .
Rodzic układa na dywanie kartoniki o różnych odcieniach zieleni i pyta:
Jaki to kolor?
Czy wszystkie kartoniki są w kolorze zielonym?
Czym się różnią?
Który jest jaśniejszy, który ciemniejszy, a który najjaśniejszy?
Po uporządkowaniu wiedzy na temat istnienia wielu odcieni koloru zielonego rodzic rozdaje dziecku obrazki przedstawiające przedmioty w różnych odcieniach zieleni . Następnie pokazuje kartonik z odcieniem zieleni .
Mówi do dzieci: Kto ma przedmiot na obrazku w tym samym odcieniu koloru zielonego, podnosi go. Zabawa trwa tak długo, aż wyczerpią się kartoniki z odcieniami zieleni .
II. Zajęcia główne
• „Na zielonej łące” – spacer na łąkę (lub pobliski trawnik), obserwacje naturalnego środowiska, badanie kępki trawy i źdźbła, wyodrębnienie części składowych rośliny . Dziecko wychodzi na łąkę lub pobliski trawnik . Uwaga! Należy wcześniej sprawdzić teren, czy spełnia wymogi pod względem bezpieczeństwa i higieny, tzn . należy usunąć kamienie, ostre przedmioty, szkło, odchody . Rodzic proponuje oglądanie trawnika . Dziecko ogląda trawę z użyciem lupy i bez . Następnie nauczyciel pokazuje dziecku roślinę z korzeniami . Dzieci poznają elementy budowy rośliny: korzenie, łodygi, liście, kwiaty .
• „Chodzenie na bosaka” – doświadczanie miękkości trawy . Rodzic zachęca dziecko do badania łąki przy użyciu innych zmysłów, tzn . dotyku i węchu . Dziecko dotyka, zrywa i wącha pojedyncze źdźbła trawy . Turla się i chodzi po trawie na bosaka, doświadczając miękkości trawy .
*"Łąka" - praca plastyczna , malowanie widelcem,zdjęcie w innym pliku
III. Zajęcia popołudniowe
• „Wysoka trawa” – zabawa ruchowo-naśladowcza . Dziecko naśladuje chodzenie po wysokiej trawie, wysoko podnosząc kolana, lub naśladują przedzieranie się przez gąszcz .
• „Odgłosy łąki” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów zwierząt żyjących na łące (żaba, świerszcz, pszczoła) . Rodzic pokazuje ilustracje zwierząt żyjących na łące: świerszcza, biedronki, pszczoły, żaby, bociana, myszy . Dzieci rozróżniają i nazywają je . Następnie nauczyciel proponuje wysłuchanie odgłosów, jakie wydają te zwierzęta, i zachęca dzieci do naśladowania, np . żaba – kum, kum, ropucha – rech, rech, pszczoła – bzz, bzz, świerszcz – cyt, cyt, bocian – kle, kle .
obrazki z ilustracjami o różnych odcieniach zieleni: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
praca plastycza