Scenariusz zajęć online dla grupy III – 12.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Opowieści czterech wiatrów’’
Temat dnia: ,, Dom w czterech porach roku”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
kartony stanowiące tło dla tworzenia obrazów, elementy do przyporządkowywania, kody pogodowe, umowne symbole pór roku (np. śnieżynka, kwiatek, dojrzały owoc, żółty liść), kolorowe guziki, pojemniki, farby plakatowe, kartony, klej, nagranie piosenki ,,wścibski wiatr’’, szyfonowe chusteczki lub paski kolorowej krepiny
4-latki:
Farby, korek od wina, ołówek kredki, blok techniczny
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 22, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wiąże zjawiska i zmiany w przyrodzie z odpowiednią porą roku,
– dostrzega logikę i rytm następujących po sobie zmian związanych z cyklem pór roku,
– odczytuje informacje przedstawione symbolicznie,
– poznaje zapis literowy głoski „d”,
– wskazuje miejsce głoski „d” w wyrazach,
– odzwierciedla w kompozycji plastycznej piękno drzewa w danej porze roku,
– doskonali umiejętności wokalne i improwizuje
Przebieg zajęć głównych:
• „Dom w czterech porach roku” – rozmowa przy kreatywnych obrazkach, dopasowanie odpowiednich elementów i symboli do pór roku, dostrzeganie zmian i zjawisk charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
Na dywanie Rodzic rozkłada cztery kartony stanowiące tło do tworzenia obrazów pór roku. Są elementy stałe, jak: dom, konar drzewa owocowego (elementy stałe rysuje Rodzic). Dziecko dopełnia każdy obraz przez przyporządkowywanie elementów charakterystycznych dla poszczególnych pór roku, dostrzegając logikę i rytm następujących po sobie zmian. Następnie przyporządkowuje z pomocą Rodzica symbole pór roku i kody opisujące zjawiska atmosferyczne typowe dla każdej z nich.
Pomoce: kartony stanowiące tło dla tworzenia obrazów, elementy do przyporządkowywania, kody pogodowe, umowne symbole pór roku (np. śnieżynka, kwiatek, dojrzały owoc, żółty liść)
• „Kraina literek” – przygotowanie do czytania i pisania, rozpoznawanie małej i wielkiej litery „d”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „d” (karta pracy dla 5-latków).
Rodzic umieszcza napis „dom” przy planszy wykorzystywanej podczas wcześniejszych zajęć. Wyodrębnia głoskę „d” w tym wyrazie.
4-latki:
Następnie dziecko wypełnia kontur głoski ,,D’’ poprzez stemplowanie korkiem od wina umaczanym w farbie (szablon głoski ,,D’’ w załączniku).
5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 22, kredki
Następnie Rodzic nazywa obrazki przedstawione na karcie pracy: dom, deska, drabina, płot, dynia, skrzypce, drzwi, dywan, wyraźnie akcentując głoskę „d”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w wyrazach, oraz miejsca, gdzie występuje (na początku, na końcu czy w środku wyrazu).
Następnie dziecko spaceruje swobodnie po salonie w rytm uderzeń bębenka. Na przerwę w grze staje i słucha, a Rodzic wypowiada wyrazy, w których wyraźnie słychać głoskę „d”. Dziecko powtarza wyraz i gestem pokazuje, gdzie słychać głoskę „d”. Jeśli w nagłosie, wyciąga ręce do góry, w środku wyrazu – wskazuje na brzuch, w wygłosie – pochyla się i łapie za stopy. Po kilkukrotnym prawidłowym wskazaniu miejsca głoski Rodzic
prezentuje, znak graficzny głoski – literę „d”. Wspólnie omawiają jej wygląd, porównują do znanych już liter. Kreślą palcami w powietrzu.
4-latek:
Na koniec dziecko rysuje na kartce papieru swój wymarzony dom i koloruje go.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 22, kredki
Na koniec na karcie pracy dziecko nakleja literę „d” przy obrazkach, w których nazwach słyszą głoskę „d”, oraz koloruje na żółto obrazki z głoską „d” w nazwie i na niebiesko z głoską „k” w nazwie.
Pomoce: bębenek
• „Drzewo w czterech porach roku” – zajęcia plastyczne, malowanie drzewa farbami plakatowymi, rozwijanie kreatywności i wyobraźni.
Dziecko wspólnie z Rodzicem segreguje guziki według kolorów, dzieląc je do czterech pojemników z napisami: wiosna, lato, jesień, zima. Razem decydują, które odcienie pasują do których pór roku. Następnie dziecko wybiera jeden pojemnik z guzikami oraz bierze arkusz
białego kartonu. Dziecko maluje sylwetę drzewa, a następnie ozdabia ją, przyklejając guziki
w rożnych kolorach.
Pomoce: kolorowe guziki, pojemniki, farby plakatowe, kartony, klej
• „Wścibski wiatr” – nauka piosenki, zabawa ruchowa i wykonanie akompaniamentu do piosenki.
Na początek, jeśli zachodzi taka potrzeba, Rodzic wyjaśnia dziecku określenia zawarte w tekście piosenki: „uciekający czas”, „gdzie zimują raki”, „wsadzać we wszystko nos” i przypomina, w jakich sytuacjach ich używamy. Następnie dziecko uczy się piosenki metodą powtarzania po Rodzicu na zasadzie echa. Piosenka ma trzy zwrotki przedzielone krótkimi fragmentami instrumentalnymi, podczas których dziecko może miarowo klaskać lub poruszać rękami swobodnie jak w tańcu arabskim. Nagrodą za szybkie nauczenie się piosenki jest wykonanie przez dziecko tańca z chusteczkami (lub paskami krepiny). Do tańca dziecko staje na dywanie, w ręku trzyma chusteczkę (lub krepinę). Zwrotki piosenki dziecko śpiewa, stojąc w miejscu, podczas części instrumentalnych tańczy swobodnie, dopasowując ruch do muzyki. Na zakończenie Rodzic prezentuje dziecku instrumenty perkusyjne, butelki i torebki foliowe oraz demonstruje, w jaki sposób wydobywa się z nich dźwięk. Następnie odtwarza nagranie i razem śpiewają.
Pomoce: szyfonowe chusteczki lub paski kolorowej krepiny, nagranie piosenki
,,Wścibski wiatr’’
1.Podobno wiatr wielkie uszy ma,
dlatego tysiące plotek zna;
wie, gdzie ucieka czas
i o czym szumi las.
2. Podobno wiatr wielkie skrzydła ma,
dlatego przez świat z radością gna;
wie, gdzie zimuje rak
i o czym śpiewa ptak.
3. Podobno wiatr bardzo dobrze wie:
kto? kiedy? dlaczego? co i gdzie?
Bo taki wiatru los:
we wszystko wsadza nos!
muzyka i słowa: Renata Szczypior
kwiatek
śnieżynka
jesień
nauka pisania
zima
słońce
deszcz
karta pracy
pioruny
jabłko