Scenariusz zajęć online dla grupy III –13.05.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Opowieści czterech wiatrów
Temat dnia: Przyjaciele wiatru
Przewidywane osiągnięcia
– wzbogaca słownictwo służące opisywaniu wiatru,
– identyfikuje i określa słyszane odgłosy, – naśladuje odgłosy wiatru z wykorzystaniem dostępnych przedmiotów,
– tworzy obrazy techniką rozdmuchiwania kleksów tuszu,
– wypełnia farbą przestrzenie witrażowe, tworząc ciekawe i gustowne kompozycje,
– dostrzega siłę żywiołu, jakim jest wiatr: możliwości jej wykorzystania i ewentualne zagrożenia,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
„Odgłosy wiatru” – słuchanie, opisywanie, nazywanie i naśladowanie odgłosów wiatru. Dzieci słuchają odgłosów wiatru. Starają się opisać słyszane odgłosy, zgadnąć, jaki rodzaj wiatru je wywołuje, nazwać wiatr. Rodzic skłania dzieci do nazwania, jaki wiatr słychać i o czym on może opowiadać (wiatr morski o sztormie, lekki zefirek o żaglowcach lub latawcach, wiatr halny o jesieni w górach, delikatny wiaterek o nitkach babiego lata niosących pajączki). Następnie, mając do dyspozycji przedmioty codziennego użytku (folie, kartony, gazety, słomki, kubeczki jednorazowe) próbują naśladować odgłosy wiatru (szum, zawodzenie, wycie).
Pomoce: folie, kartony, gazety, kubeczki jednorazowe, słomki, nagrania z odgłosami wiatru
umieszczam w linku:
Silny wiatr: https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms
Wiosenny wiatr: https://www.youtube.com/watch?v=dlA9pFJ6NaI
Halny wiatr: https://www.youtube.com/watch?v=RSef8VgxcIc
Sztorm: https://www.youtube.com/watch?v=p-zYeaZ5RHU
„Dmuchane obrazki” – praca plastyczna, wykonywanie obrazków techniką rozdmuchiwania kleksów, usprawnienie artykulacji oraz rozwijanie wyobraźni. Dzieci siedzą przy stolikach, na których leżą kartony (małe, formatu A4 dla dziecka . Rodzic opuszcza na kartony przed każdym dzieckiem kilka kropli ciemnego tuszu kreślarskiego lub ciemną farbę, który dzieci rozdmuchują za pomocą słomek do napojów. Po wyschnięciu tuszu dzieci wypełniają rozwodnionym kolorowym tuszem kreślarskim przestrzenie między siatką zaschniętych strużek. Powstałe prace przypominają wyglądem witraże.
Pomoce: grube kartony A4 lub większe, czarny tusz kreślarski, kolorowe tusze kreślarskie, pędzelki, woda, słomki do napojów , farby plakatowe.
„Dobry wiatr, zły wiatr” – rozmowa kierowana, uświadomienie znaczenia wiatru w przyrodzie i dla człowieka, poznanie korzyści i zagrożeń. Dzieci wspólnie rodzicem zastanawiają się nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami działania wiatru. Podają przykłady pożytecznych dla człowieka właściwości wiatru: suszenie mokrych rzeczy,
kałuży po deszczu, rozsiewanie nasion roślin, poruszanie skrzydłami wiatraków, elektrowni wiatrowych, możliwość poruszania się żaglówek i żaglowców, ruch chmur oraz niekorzystnych skutków działania wiatru: połamane drzewa, pozrywane dachy z domów, wzmacnianie opadów deszczu i śniegu, burze piaskowe. Rodzic opowiada również o sposobach wykorzystywania siły wiatru przez człowieka: wiatraki – młyny, wiatraki generujące prąd – elektrownie wiatrowe, napędzanie żagli w żaglówkach i statkach, napędzanie szybowców. Uświadamia dzieciom, że energię z wiatru uzyskujemy w sposób ekologiczny.
Na karcie pracy dzieci zaznaczają te zdjęcia, na których jest widoczne działanie wiatru, oraz określają, na których fotografiach działanie wiatru jest korzystne dla człowieka.
„Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 23
Kształtowanie percepcji wzrokowej, dzieci rysują drogę przedmiotów do ich cieni, określają przedmioty które poruszane są dzięki sile wiatru.
,,Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s.7
burza piaskowa
burza
chmury
połamane drzewa
suszenie
tornado
wiatraki
zerwany dach