Scenariusz zajęć online dla grupy III – 14.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Opowieści czterech wiatrów’’
Temat dnia: ,, Pożyteczna siła wiatru”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
nasiona klonu, świerku, model demonstracyjny wiatraka, samolot z papieru, miska z wodą, żaglówka, butelka z wodą mineralną, makieta wyspy, mapa skarbów, skrzynia, szarfy lub krążki albo kolorowa kreda
4-latek:
Kolorowanka – żaglówka, kredki
,,Karty pracy. Powietrze’’ s. 9, ołówek
,,Teczka małego artysty’’- Wiatraczek, pinezka, listewka
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 24, kredki
„Karty pracy. Powietrze” s. 25, kredki
„Teczka małego artysty” – Wiatrak, słomka, klej
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– obserwuje działanie wiatru na różne obiekty i formułuje proste wnioski,
– porządkuje zbiory według rosnącej liczebności (5-latek),
-koloruje żaglowiec (4-latek),
– trafnie określa kierunek stawianych kroków,
– kreśli drogę wyznaczoną małymi i wielkimi literami „d” (5-latek),
-rysuje po śladzie latawce i ich ogony (4-latki)
– tworzy konstrukcję przestrzenną z papieru według wzoru.
Przebieg zajęć głównych:
• „Siła wiatru” – zabawy badawcze w ogrodzie, przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków podczas obserwacji działania wiatru na różne obiekty.
Rodzic demonstruje wirujące nasiona, np. klonu czy świerku, poruszających się na wietrze.
5-latki razem z Rodzicem badają szybkość obracania się ramion wiatraka (model demonstracyjny z „Teczki małego artysty”) w zależności od siły wiatru lub zaangażowania dmuchających dzieci. Wszystkie dzieci puszczają modele samolotów z wiatrem i pod wiatr. Rodzic wyjaśnia znaczenie kierunku wiatru dla startowania i lądowania samolotów. Można też w misce z wodą puścić małą żaglówkę i obserwować, w którą stronę popłynie.
Pomoce: nasiona klonu, świerku, model demonstracyjny wiatraka, samoloty z papieru, miska z wodą, żaglówka
• Zabawa ruchowa metodą opowieści ruchowej : „Statki na morzu”
Rodzic włącza podkład muzyczny z odgłosami oceanu. W rogu pokoju układa makietę wyspy z przypiętą mapą skarbów. Gdzieś w pokoju ukrywa skrzynię, a w niej butelkę niegazowanej wody mineralnej. Dziecko jest statkiem. Rodzic czyta opowiadanie a dziecko słucha treści i wykonuje polecenia Rodzica.
Był upalny dzień, kiedy z ogromnego portu wypłynął w morze okręt. Wiózł marynarzy i rożne cenne towary na swoim pokładzie (dziecko powoli porusza się po pokoju z rekami na biodrach w kształt żagli). Morze było spokojne, więc okręt lekko kołysał się na boki (dziecko kołysze się z nogi na nogę). Kapitan prowadził swój statek tak by nie zderzały się ze skałami (dziecko skręca w prawo), ani nie wpłynął na mieliznę (skręt w lewo). Kiedy przed okrętem wyłonił się nagle inny okręt kapitan krzyczał: „cała wstecz !” i okręt płynął do tyłu (dziecko idzie do tylu). A kiedy wszyscy chcieli odpocząć, wołano: „kotwica w dół” i statek zatrzymywał się (dziecko kuca), by potem znów płynąć w dal. Któregoś dnia żeglugi, rozpętał się burza. Kapitan zawołał: złożyć żagle! (dziecko opuszcza ręce). Uwaga! Sztorm! (dziecko kołysze się mocniej, udając sztorm i fale). Burza była tak silna, że uszkodziła statek (dziecko kładzie się na ziemi na brzuchu), a rozbitkowie trzymając się desek płynęli w stronę bezludnej wyspy (dziecko czołga się do wyznaczonego miejsce w pokoju). Kiedy tam dotarli, byli bardzo zmęczeni (dziecko leży na plecach). Słońce mocno grzało a w koło nie było niczego do picia. Oj, bardzo chciało im się pić (dziecko pokazuje jak chce mu się pić). Wtedy na jedynym drzewie na wyspie znaleźli przybitą kartkę. Była to bardzo stara mapa (dziecko ściąga kartkę przypiętą do makiety drzewa). Mapa prowadziła prosto do skarbu, ukrytego na wyspie (dziecko idzie trasą narysowaną na mapie, odwzorowującej pokój w którym jest). Idąc za mapa dotarli do zniszczonej drewnianej skrzyni. W jej wnętrzu odnaleźli skarb, o którym tak bardzo marzyli – była to chłodna i krystalicznie czysta woda nadająca się do picia. Kiedy tak siedzieli w cieniu drzew i pili wodę, ujrzeli na niebie nadlatujący samolot, byli uratowani (dziecko stojąc, patrzy do góry i macha rękami wołając: hop! hop! Tu jesteśmy!
4-latek:
Dziecko koloruje żaglowiec, który jest w załączniku.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 24, kredki
Na koniec dziecko liczy żagle na żaglowcach na karcie pracy, naklej obok odpowiednią
liczbę oraz łączy strzałkami żaglowce od tego z najmniejszą liczbą żagli do żaglowca z największą liczbą żagli.
• „Daleka droga do domu” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności określania kierunków.
Rodzic rozkłada na podłodze szarfy lub krążki w różnych kolorach (lub w ogrodzie rysuje kredą na chodniku znaki w różnych kolorach, np. X, wszystkie w odległości od siebie nie większej niż krok dziecka – ok. 0,5 m). Umawia się z dzieckiem, że szarfy (krążki, znaki)
to kamienie i tylko po nich wolno chodzić. Następnie woła do siebie dziecko: Przyjdź do mnie żółtym/zielonym/niebieskim/czerwonym szlakiem! Zadaniem dziecka jest pokonanie drogi do Rodzica i komentowanie na bieżąco kierunku poruszania się, np. Krok w prawo, dwa kroki do przodu, dwa kroki w lewo.
4-latki: ,,Karty pracy. Powietrze’’ s. 9
Dziecko rysuje po śladzie latawce i ich ogony. Na każdym ogonie nakleja kokardki w kolorze latawców. Dorysowuje na każdym ogonie tyle kokardek, aby razem było sześć.
5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 25,
Dziecko zaznacza na karcie pracy drogę złożoną z liter „d”, aby statek mógł dotrzeć do właściwego portu. Na koniec otacza niebieską pętlą te obrazki, w których nazwach na początku jest głoska „d”, oraz zieloną pętlą te obrazki, w których nazwach w środku jest ta głoska.
• „Wiatrak” – praca plastyczno-konstrukcyjna, modelowanie z papieru, wykonanie przestrzennej pracy z „Teczki małego artysty”.
4-latek: ,,Teczka małego artysty’’- Wiatraczek (zdjęcie poglądowe w załączniku)
Dziecko wypycha elementy potrzebne do wykonania wiatraczka. Za pomocą osoby dorosłej zawija cztery rogi wiatraczka do środka i zapina na środku pinezką. Z tyłu wiatraczka mocuje listwę.
5-latek: „Teczka małego artysty” – Wiatrak (zdjęcie poglądowe w załączniku)
Dziecko wypycha elementy wiatraka z „Teczki małego artysty”, formuje bryłę wiatraka,
zaginając papier zgodnie z instrukcją, i łączą elementy za pomocą kleju. Umieszcza skrzydła wiatraka na słomce i montują w otworze. Zagina słomkę i, poruszając ją palcem, wprawia w ruch ramiona wiatraka.