Scenariusz zajęć online dla grupy III – 18.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: ,, Droga do mądrości”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
kartoniki z obrazkami przedstawiającymi różne źródła wiedzy według opisu w szkicu zajęć, bajki: „O rybaku i złotej rybce”, „Pinokio”, „Kot w butach”, „Jaś i Małgosia”, taśma klejąca, nożyczki, gumka, książki wymagające drobnych napraw
4-latek:
Karta pracy w załączniku
5-latek:
„Karty pracy. Powietrze” s. 27
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– docenia różne źródła mądrości w otaczającym świecie,
– dostrzega elementy humorystyczne w utworze literackim,
– odczytuje mądrość zawartą w znanych bajkach i baśniach,
– przyporządkowuje postać literacką do pasującej okładki (5-latek),
-przyporządkowuje postać literacką do pasującego przedmiotu (4latek),
– wie, jak należy dbać o książki,
– potrafi porządkować domowy księgozbiór według przyjętego kryterium.
Przebieg zajęć głównych:
• „Droga do mądrości” – stworzenie mapy mentalnej, graficzna prezentacja źródeł wiedzy wskazywanych przez dziecko i Rodzica.
Rodzic przygotowuje kartoniki z obrazkami przedstawiającymi różne źródła wiedzy: osoby (mama, tata, babcia, dziadek, nauczyciel, lekarz, policjant, strażak), miejsca (przedszkole, szkoła, muzeum, biblioteka, laboratorium naukowo-badawcze, morze, las, góry, pole uprawne, wiejskie podwórko, ogród, centrum handlowe) lub przedmioty (słowniki, encyklopedie, książki z bajkami, gazety, telewizor, komputer, telefon, mikroskop, lornetka, luneta) oraz takie, które wydają się być niezwiązane z omawianą tematyką (woda, piasek, kamyk, muszelka, gałązka, liść). Rodzic kładzie na dywanie kartonik z napisem MĄDROŚĆ i drugi z napisem WIEDZA, zachęca dziecko do odpowiedzi na pytania: Co to jest mądrość? Co to jest wiedza? Czy mądrość i wiedza znaczą to samo? Jakie są źródła wiedzy? Jaka jest droga do mądrości? Dziecko losuje kartonik z obrazkiem i decyduje, czy informacja na nim zawarta może być przydatna do rozważań na temat mądrości i wiedzy. Jeśli tak, umieszcza kartonik na dywanie. Dziecko uzasadnia swoje wybory.
obrazki do zadania: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Pomoce: kartoniki z obrazkami przedstawiającymi różne źródła wiedzy według opisu w szkicu zajęć
• „Bajkowa mądrość” – słuchanie wiersza J. Brzechwy pt. „Sowa”, rozważania na temat mądrości płynących z utworów literackich, uświadomienie znaczenia korzystania z mądrości życiowych w nich zawartych
Rodzic przedstawia dziecku wiersz jako punkt wyjścia do rozmowy na temat wartości w utworach literackich. Zwraca uwagę na humor zawarty w wierszu.
Sowa
Na południe od Rogowa
mieszka w leśnej dziupli sowa,
która całą noc, do rana,
tkwi nad książką, zaczytana.
Nie podoba się to sroce:Szkice zajęć Maj
– Pani czyta całe noce,
zamiast się pokrzepić drzemką,
pani czyta wciąż po ciemku.
Czyta się, gdy światło świeci.
To zły przykład jest dla dzieci!
Ale sowa, mądry ptak,
odpowiada na to tak:
– U-hu, u-hu, u-hu,
nie brzęcz mi przy uchu,
jestem sowa płowa,
sowa mądra głowa.
Badam dzieje pól i łąk,
jeszcze mam czterdzieści ksiąg.
Dzięcioł, znany weterynarz,
rzekł: – Ty sobie źle poczynasz,
to niezdrowo, daję słowo,
to niezdrowo, moja sowo,
dawno przecież zapadł zmrok,
strasznie sobie psujesz wzrok.
Jak oślepniesz – będzie bieda,
nikt ci nowych oczu nie da,
nie pomoże i poradnia,
czytać chcesz, to czytaj za dnia!
Ale sowa, mądry ptak,
odpowiada na to tak:
– U-hu, u-hu, u-hu,
zmiataj, łapiduchu,
jestem sowa płowa,
sowa mądra głowa.
Trudno, niech się ściemnia w krąg,
jeszcze mam czterdzieści ksiąg.
Na południe od Rogowa
mieszka w leśnej dziupli sowa.
Wzrok straciła całkowicie,
zmarnowała sobie życie;
kiedy sroka leci w pole,
pyta: – Czy to ty, dzięciole?
Kiedy dzięcioł mknie wysoko,
woła: – Dokąd lecisz, sroko?
Przeczytała ksiąg czterdzieści,
dowiedziała się z ich treści,
że kto czyta, gdy jest mrok,
może łatwo stracić wzrok.
Jan Brzechwa
Rodzic zwraca uwagę na swoisty charakter bajek, baśni, przekaz istotnych informacji i wartości w przystępnej formie oraz zawarty w każdej bajce morał. Rodzic tłumaczy, że sowa jest symbolem mądrości, ale w wierszu jest inaczej, bo sowa niby mądra, a nie wie, że nie należy czytać w ciemnościach. Stawia pytanie problemowe: Czego uczy nas ten wiersz? Zachęca dziecko, by samo odnalazło morał. Dziecko próbuje go sformułować. Następnie Rodzic przedstawia dziecku kolejno kilka bajek/baśni, np. „O rybaku i złotej rybce”, „Pinokio”, „Kot w butach”, „Jaś i Małgosia” z prośbą o wskazanie w każdej z nich morału, mądrości, prawdy życiowej. Wspólnie omawiają bajki, fabułę, bohaterów, morał.
4-latek: karta pracy w załączniku
Na koniec dziecko opowiada z jakich bajek pochodzą postacie przedstawione na karcie pracy, a następnie łączy postać z przedmiotem.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 27
Na koniec dziecko dopasowuje postać do okładki książki na karcie pracy.
Pomoce: bajki: „O rybaku i złotej rybce”, „Pinokio”, „Kot w butach”, „Jaś i Małgosia”
• „Klinika chorych książek” – prace w kąciku książek, który znajduje się w domu, naprawianie uszkodzonych woluminów, porządkowanie księgozbioru.
Dziecko z pomocą Rodzica i według jego wskazówek naprawia uszkodzone książki. Mocuje
za pomocą taśmy oderwane strony, wyciera gumką ślady kredek. Dziecko może uporządkować księgozbiór według przyjętej zasady, np. rodzaju książek, i uszeregować z wykorzystaniem umownych kodów.
Pomoce: taśma klejąca, nożyczki, gumka, książki wymagające drobnych napraw