Scenariusz zajęć online dla grupy III – 19.05.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: Worek mądrości
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha przysłów i analizuje ich treść, odczytując zawartą w nich mądrość,
– słucha wypowiedzi innych osób,
– rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku,
– poznaje zapis literowy głoski „w”,
– wyodrębnia głoskę „w” w wyrazach i określa jej miejsce,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
„Worek mądrości” – losowanie karteczek z przysłowiami, analiza ich znaczenia, dostrzeganie mądrości przysłów. Rodzic czyta dzieciom przysłowia polskie i obce:
-A co po czyjej wielkości, jak nie ma w głowie mądrości.
-Co dwie głowy, to nie jedna.
-Dla chcącego nic trudnego.
-Jak ty komu, tak on tobie.
-Apetyt rośnie w miarę jedzenia.
-W każdej bajce jest prawda na dnie.
-Na błędach człowiek uczy się rozumu.
-Kto pyta, nie błądzi.
-Nie błądzi tylko ten, kto nic nie robi.
-Chęć to połowa wykonanego dzieła.
- Bez ciekawości nie ma mądrości.
-Człowiek cierpliwy nawet kamień ugotuje.
Dzieci losują karteczki, a rodzic odczytuje przysłowia. Wspólnie starają się je zrozumieć i wytłumaczyć przekaz. Podczas rozmowy rodzic zwraca uwagę dzieci na to, by słuchały wypowiedzi innych.
Pomoce: karteczki z zapisanymi przysłowiami
A w linku poniżej umieszczam propozycję bajek o przysłowiach:
"Trzymaj język za zębami"- https://www.youtube.com/watch?v=bQi28a1rTU0
„Co dwie głowy to nie jedna”- https://www.youtube.com/watch?v=OXs0SHcoQ_M
„Kraina literek” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie małej i wielkiej litery „w”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „w”. Rodzic umieszcza w worku przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „w” (np. wata, widelec, wazonik, wiatraczek). Dzieci rozpoznają przedmioty za pomocą dotyku i wyodrębniają głoski w nagłosie wyrazów.
Poznanie zapisu literowego głoski „w”. Rodzic prezentuje znak graficzny głoski – literę „w”. Wspólnie omawiają jej wygląd, porównują do znanych już liter. Kreślą palcami w powietrzu. Następnie rodzic rozrzuca po podłodze kartoniki z sylabami: wa wo wa wa wu, dzieci wymawiają sylaby, szczególnie akcentując głoskę „w ‘’. Z plasteliny formułujemy wałek i układamy z niego literę ,,w”.
„Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 28 - odnajdywanie głoski „w” w schematach wyrazów (karta pracy).Rodzic podaje dzieciom nazwy obrazków z karty pracy: wałek, sowa, rower, wazon, wyraźnie akcentując głoskę „w”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje. ”. Na koniec każde dziecko dzieli nazwy obrazków z karty pracy na głoski i wkleja literę „w” we właściwe okienka oraz odszukuje takie same zapisane sylaby.
W zdjęciach umieszczam dla dzieci karty pracy z literą ,,w”.