"Dorośli pracują"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• bawi się bezpiecznie,
• poznaje różne zawody wykonywane przez dorosłych,
• potrafi wskazać na obrazku osoby wykonujące znane zawody,
• uważnie słucha utworu dla dzieci,
• wypowiada się na temat ilustracji,
• rozmawia o pracy rodziców,
• myśli i dochodzi do wniosków,
• poznaje fortepian, gitarę i skrzypce,
• wykonuje piosenkę z odpowiednimi gestami,
• naśladuje różne czynności,
• potrafi poprawnie określić osobę wykonującą dany zawód i charakterystyczne czynności zawodów .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Kierowcy autobusów” – zabawa bieżna . Dziecko trzyma w ręgu krązek, może być talerzyk jest to jego kierownica. Jeżdzi ulicami miasta. Rodzic jako sygnalizator, pokazuje kartonikz kolorem ZIELONYM może jechać, kolor CZERWONY zatrzymuje się.
• „Kto to taki?” – oglądanie obrazków przedstawiających ludzi wykonujących różne zawody, nazywanie zawodów . Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające ludzi wykonujących zawody znane, bliskie dziecku, np . sprzedawca, kierowca, policjant, kucharka, pilot piekarz , nauczyciel, malarz, lekarz . Zadaniem dziecka jest podać nazwę osoby wykonującej dany zawód oraz krótko opisać, na czym polega jej praca .
II. Zajęcia główne
• „Gdy jestem w przedszkolu…” – wysłuchanie wiersza z „Książki” i omówienie ilustracji, rozmowa kierowana z dzieckiem na temat pracy ich rodziców . Dziecko oglądaja ilustracje w „Książce”, a Rodzic czyta wiersz Z . Staneckiej . Po wysłuchaniu utworu Rodzic pyta o zawody pojawiające się w wierszu, na czym polegają, czy są dziecku znane .
Polecenia:
– Posłuchaj wiersza i przyjrzyj się mamie i tacie na obrazkach. Jaki zawód wykonuje mama, a jaki tata?
– Powiedz, czym zajmuje się lekarz.
– Powiedz, czym zajmuje się nauczyciel.
Następnie dziecko wypowiada się na temat pracy swoich rodziców . Dziecko kończy rozpoczęte przez Rodzica zdania, np . Moja mama jest…, Mój tata zajmuje się…
• „Co to jest praca?” – burza mózgów, próba znalezienia definicji . Rodzic przygotowuje mikrofon i magnetofon . Zaprasza dziecko do wzięcia udziału w wywiadzie . Zadaje pytanie: Co to jest praca? I Dziecko wypowiada się do mikrofonu, następnie wspólnie słuchaj odtwarzanej odpowiedzi . Próba znaleziena odpowiedzi na pytanie czym jest praca.
• „Dziwny zawód – muzyk” – rozmowa z dziećmi na temat: Czym zajmują się muzycy? (np . pani od rytmiki także jest muzykiem) . Rodzic prezentuje nagranie dźwięków fortepianu, gitary i skrzypiec, pokazuje dzieciom fotografie (jeśli to możliwe, najlepiej realne instrumenty) . Rozmawia o budowie instrumentów, o tym, jak powstaje dźwięk, w jaki sposób się na nich gra .
FORTEPIAN
GITARA
SKRZYPCE
- Zajęcia popołudniowe
• „Dzieci rosną” – zabawa naśladowcza . Dziecko pokazuje sposoby poruszania się: bobasów – na czworaka, dzidziusiów – w kucki, maluszków – marsz, bieg na palcach . Rodzic gra np. na tamburynie w zmiennym tempie . Ruchy zmieniają się na hasło: Dziecko rosną!
• „Co kto robi?” – zabawa słownikowo-dydaktyczna, określanie charakterystycznych czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych zawodów .
Filmik instruktażowy
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FzYkJUgCDdyc%3Ffbclid%3DIwAR3Kqq5BoaRq2hZ57EbasCx0DoS1--5k4i9MEq0O_PTb6aENnoxwPshq2Do&h=AT11PbexGxs-gWeM1vj-2oTv232OCdvQPLu6SYr3StIqDiTYBzfyulVuUqYamvo2FIMW1JeHwoXC75vgyJMR2tKCs8vVl6w79oX5L4uK5mrRoI7kSVxwbfkQedS5Go4S_MwAwA