"Dzielni strażacy"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• przedstawia ruchem treść wysłuchanego opowiadania,
• doskonali precyzyjne dmuchanie,
• potrafi liczyć w dostępnym zakresie,
• poznaje różne instrumenty muzyczne,
• uważnie słucha utworu dla dzieci,
• zabiera głos w rozmowie na bliskie tematy,
• wie, jakie środki bezpieczeństwa zachować w zetknięciu z ogniem,
• doskonali sprawność fizyczną,
• naśladuje głosem dźwięki instrumentów,
• bawi się bezpiecznie .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Do pożaru” – opowieść ruchowa . Dziecko naśladuje ruchem czynności, o których opowiada RODZIC: Jesteś strażakiem. Szykuj się do gaszenia pożaru. Zakładaj kombinezon – od dołu, najpierw nogi, potem ręce. Zapnij suwak. Załóż hełm. Biegnij do miejsca pożaru. Trzeba się spieszyć. Wejdż po drabinie – trzymaj się rękoma, podnoś wysoko nogi. Łap wąż i polej płonący ogień. Woda głośno szumi – szszsz… Udało się. Pożar ugaszony. Możesz wracać. Zejdź z drabiny i maszeruj z powrotem.
• „Zdmuchujemy świeczki” – ćwiczenia oddechowe z liczeniem . RODZIC prosi, by dzieci wyobraziły sobie urodzinowy tort ze świeczkami, które należy zdmuchnąć . Jednak dzieci nie zdmuchną wszystkich świeczek naraz, a każdą osobno . RODZIC objaśnia: Na torcie jest jedna świeczka. Żeby ją zdmuchnąć, należy jeden raz dmuchnąć. Na kolejnym torcie są dwie świeczki. Dmuchamy dwa razy. Na następnym trzy. Dmuchamy w każdą świeczkę osobno! A teraz zdmuchniemy wszystkie jednym wielkim podmuchem! Raz!
• „Instrumenty dęte” – słuchanie dźwięków trąbki i fletu, prezentacja instrumentów: budowa i sposób gry .
https://www.youtube.com/watch?v=HWeC6_srMk8
https://www.youtube.com/watch?v=xciSgNdREMY
- Zajęcia główne
• „Straż pożarna” – zapoznanie z utworem Cz . Janczarskiego, wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć . RODZIC czyta dzieciom wiersz .
Straż pożarna
Bije dzwon na alarm,
już śpieszą strażacy.
Czasem w nocy – ze snu,
czasem w dzień – od pracy.
Śpieszą na ratunek:
tam płonie zagroda!
Gra trąbka
– a czerwień lśni na samochodach.
Pierwsi są na miejscu,
choćby szmat był drogi.
Pryska woda z węża,
syczy żar i ogień.
Gaśnie groźny pożar,
dym ku niebu pnie się.
Dzielna straż pożarna
ludziom pomoc niesie!
Czesław Janczarski
Po wysłuchaniu wiersza dzieci, oglądając ilustracje, wypowiadają się na temat pracy strażaków: jak się ubierają, co muszą zrobić, aby ugasić pożar, jaki sprzęt wykorzystują . Dzieci oceniają również, czy praca strażaków jest potrzebna, czy jest bezpieczna, trudna czy łatwa .
strażak
pożar1
pożar2
pożar3
pożar4
• „Bądź ostrożny!” – rozmowa kierowana przez RODZICA na temat zagrożenia pożarem, ostrożnego obchodzenia się z ogniem . RODZIC przedstawia niebezpieczne skutki zabaw zapałkami, nierozsądnego rozpalania ognia, np . w lesie, nieostrożnego obchodzenia się z ogniem, bez opieki dorosłego . Zadaniem dzieccka jest na podstawie ilustracji, z pomocą RODZICA opisać zaistniałą sytuację, ocenić zachowanie bohaterów, wysnuć wniosek, czego nie należy robić . Na koniec dziecko uczy się krótkiej rymowanki: Jestem uważny, jestem ostrożny, bo każdy ogień może być groźny! ilustracje dotyczące zagrożenia pożarowego
• „Do pożaru!” – zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych w ogrodzie . RODZIC przygotowuje w ogrodzie duże butelki plastikowe wypełnione wodą i piłki lekarskie do przenoszenia . W wyznaczonym miejscu ustawia poprzeczki: na wysokości ok . 30 cm – do przeskoku; na wysokości ok . 50 cm – do czołgania .
Zestaw zajęć ruchowych:
1 . „Strażackie wozy jadą do pożaru” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Dzieci naśladują „pojazdy”, poruszając się szybkim biegiem w jednym kierunku . Sygnał wozu strażackiego oznajmiają głośnym „trąbieniem” .
2 . Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: przez rytmiczne ruchy rąk i nóg naśladowanie wspinania się po drabinie. Po kilku ruchach sprawdzenie, czy jeszcze daleko (skłon głowy w tył) .
3 . „Pompujemy wodę” – ćwiczenia nóg. Dzieci dobierają się w pary, stając naprzeciwko siebie, i podają sobie ręce . Wykonują naprzemianstronne rytmiczne przysiady i wyprosty, naśladując w ten sposób pompowanie wody.
4 . Ćwiczenie siły: przenoszenie różnych przedmiotów z miejsca na miejsce (butelki i piłki) .
5 . Pokonywanie przeszkód: przeskok przez belkę obunóż z miejsca lub jednonóż z biegu, czołganie pod belką – pełzanie lub czworakowanie .
6 . „Zasłużony odpoczynek” – ćwiczenia uspokajające . Leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia, nogi zgięte w kolanach, stopy oparte o podłoże . Rytmiczne przenoszenie ramion za głowę i powrót do pozycji wyjściowej . Pracę ramion łączymy z wdechem . Powrót do „samochodów” spokojnym powolnym marszem i odjazd do „garażu” (krótkotrwały bieg) . W. Gniewkowski, K. Wlaźnik, „Wychowanie fizyczne”, WSiP, Warszawa 1990, s. 317, duże butelki z wodą, piłki lekarskie, poprzeczki
III. Zajęcia popołudniowe
• „Strażacka orkiestra” – zabawa muzyczno-ruchowa . Z pomocą RODZICA dziecko zwija z kartonów instrumenty: trąbkę – jeden koniec dużo szerszy od drugiego (kształt lejka), flet – długa, wąska rurka, i sklejają je taśmą klejącą, by zachować kształt . RODZIC wyznacza jedno dziecko – dobosza, które będzie grać na bębenku w równym pulsie i prowadzić „orkiestrę” . Przy akompaniamencie utworu muzycznego dzieci maszerują gęsiego za „doboszem” i grają na zrobionych własnoręcznie instrumentach – trąbkach (tra – ta – ta, tru – tu – tu) i fletach (fiju – fiju – fiu, trrrrr) . Przy powtórzeniu zabawy należy zmienić „dobosza” . CD Utwory – „Brass – Joker” J. Graina (nr 58),
• „Gasimy pożar” – zabawa ruchowa ze skakankami . Dziecko tworzy parę zrodzicem . Po jednej stronie sali RODZIC układa zwinięte skakanki, po drugiej – czerwone szarfy . Dziecko spaceruje, podskakuje w rytm gry na bębenku . Na hasło: Pożar! – parami podbiegają do skakanek, chwytają je za dwa końce i biegną do szarf gasić pożar . Następnie odkładają skakanki na miejsce i zabawa rozpoczyna się od początku . skakanki (po jednej na parę), czerwone szarfy, bębenek