Scenariusz zajęć online dla grupy III – 20.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: ,, Najpierw pomyśl-potem zrób”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski, arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła
4-latek:
Karta pracy w załączniku, kredki
5-latek:
„Karty pracy. Powietrze” s. 29
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– potrafi odgrywać rolę w zabawie dramowej, wykorzystując różne środki wyrazu,
– poznaje właściwe sposoby postępowania w sytuacjach trudnych,
– odczytuje znaczenie powiedzenia „najpierw pomyśl, potem zrób”,
– rozumie konieczność przewidywania potencjalnych skutków podejmowanych działań i sposobów zachowania,
– potrafi ocenić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny,
– wykazuje się pomysłowością, kreatywnością i umiejętnością współpracy w zespole.
Przebieg zajęć głównych:
• „Sztuka naprawiania błędów” – odgrywanie scenek dramowych, wskazywanie skutecznych sposobów postępowania w trudnych sytuacjach.
Rodzic przedstawia kilka trudnych sytuacji, w których dziecko może się znaleźć.
Prosi o zastanowienie się nad możliwościami ich rozwiązania. Dziecko dzieli się z Rodzicem swoim pomysłem i przedstawia go w formie dialogu, w scence, w której role może odegrać również Rodzic. Przykładowe tematy do scenek: zgubiony klucz, stłuczone kolano, upadek z krzesełka, wylany sok. Po odegraniu scenek Rodzic zadaje pytanie: Czy tych sytuacji można było uniknąć? Dziecko swobodnie odpowiada na pytanie, a Rodzic podsumowuje i prosi o zapamiętanie zdania: Najpierw pomyśl, potem zrób.
• „Najpierw pomyśl – potem zrób” – dopasowanie obrazków i omówienie historyjek obrazkowych, uświadomienie potrzeby przewidywania ewentualnych skutków podejmowanych działań i odpowiedzialności za własne decyzje i zachowania.
4-latek: karta pracy w załączniku
Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada o tym, które zachowania spodobałyby się jego rodzicom, a które nie. Koloruje pod obrazkami odpowiednie buźki.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 29
Dziecko ogląda i omawia ilustracje na karcie pracy przedstawiające dzieci w różnych trudnych sytuacjach. Omawia przedstawione zdarzenia, zastanawiają się, jaki był skutek zachowania bohaterów oraz jak można było uniknąć tych sytuacji. Na koniec na karcie pracy przykleja obrazki z przedstawionym skutkiem danej sytuacji.
• „Co się da naprawić” – zabawy badawcze, dostrzeganie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych.
Rodzic prezentuje dziecku, samodzielnie lub z jego aktywnym udziałem, kilka doświadczeń,
w których można zaobserwować różnego rodzaju zmiany. Zadaniem dziecka jest zakwalifikowanie prezentowanych zmian jako zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych. W zależności od możliwości można zaprezentować takie doświadczenia z:
– wodą: zamrażanie – rozmrażanie, przelewanie tej samej ilości płynu do naczyń o różnych kształtach, rozlewanie wody na określonej powierzchni,
– produktami spożywczymi, np. bułką: krojenie na kromki – składanie, rozkruszanie; lub jajkiem: gotowanie na twardo, na miękko, rozbijanie surowego jaja,
– owocami, warzywami: krojenie na cząstki – składanie, ścieranie na tarce,
– zabawkami: wznoszenie wieży z klocków – burzenie, układanie puzzli, rozkładanie,
– z masami plastycznymi (plasteliną, masą solną) – formowanie różnych kształtów z tej samej ilości masy.
Dziecko formułuje wnioski, klasyfikuje zmiany jako odwracalne, częściowo odwracalne i nieodwracalne.
Pomoce: kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski
• „Akcja transformacja” – zabawa plastyczna, modyfikowanie prostych kształtów w inne, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
Dziecko odrysowuje na arkuszach szarego papieru swoje dłonie. Następnie przetwarza swój rysunek w inny, rozpoznawalny kształt. Mając do dyspozycji akcesoria plastyczne (pędzle,
farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibułę), dziecko przeobraża odrysowane dłonie w dowolne kształty z otoczenia lub fantastyczne twory. Samodzielnie lub z pomocą Rodzica wybiera koncepcję zmian, jakie będą wspólnie wprowadzać. Rodzic podpowiada
dziecku, które ma problem z pomysłem na swoją pracę, podsuwając ciekawe i proste koncepcje, np. łąka, ptaki na niebie, tropikalny las. Po skończonej pracy dziecko prezentuje i omawia swoje transformacje.
Pomoce: arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła