Dodał: anna Data: 19/05/2020 - 04:12:57
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 20.05.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym

    Temat dnia: ,, Najpierw pomyśl-potem zrób”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski, arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła

     

    4-latek:

    Karta pracy w załączniku, kredki

     

    5-latek:

    „Karty pracy. Powietrze” s. 29

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – potrafi odgrywać rolę w zabawie dramowej, wykorzystując różne środki wyrazu,

    – poznaje właściwe sposoby postępowania w sytuacjach trudnych,

    – odczytuje znaczenie powiedzenia „najpierw pomyśl, potem zrób”,

    – rozumie konieczność przewidywania potencjalnych skutków podejmowanych działań i sposobów zachowania,

    – potrafi ocenić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny,

    – wykazuje się pomysłowością, kreatywnością i umiejętnością współpracy w zespole.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Sztuka naprawiania błędów” – odgrywanie scenek dramowych, wskazywanie skutecznych sposobów postępowania w trudnych sytuacjach.

     

    Rodzic przedstawia kilka trudnych sytuacji, w których dziecko może się znaleźć.

    Prosi o zastanowienie się nad możliwościami ich rozwiązania. Dziecko  dzieli się z Rodzicem swoim pomysłem i przedstawia go w formie dialogu, w scence, w której role może odegrać również Rodzic. Przykładowe tematy do scenek: zgubiony klucz, stłuczone kolano, upadek z krzesełka, wylany sok. Po odegraniu scenek Rodzic zadaje pytanie: Czy tych sytuacji można było uniknąć? Dziecko swobodnie odpowiada na pytanie, a Rodzic podsumowuje i prosi o zapamiętanie zdania: Najpierw pomyśl, potem zrób.

     

    • „Najpierw pomyśl – potem zrób” – dopasowanie obrazków i omówienie historyjek obrazkowych, uświadomienie potrzeby przewidywania ewentualnych skutków podejmowanych działań i odpowiedzialności za własne decyzje i zachowania.

     

    4-latek: karta pracy w załączniku

    Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada o tym, które zachowania spodobałyby się jego rodzicom, a które nie.  Koloruje pod obrazkami odpowiednie buźki.

     

    5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 29

    Dziecko ogląda i omawia ilustracje na karcie pracy przedstawiające dzieci w różnych trudnych sytuacjach. Omawia przedstawione zdarzenia, zastanawiają się, jaki był skutek zachowania bohaterów oraz jak można było uniknąć tych sytuacji. Na koniec na karcie pracy przykleja obrazki z przedstawionym skutkiem danej sytuacji.

     

     

    • „Co się da naprawić” – zabawy badawcze, dostrzeganie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych.

     

    Rodzic prezentuje dziecku, samodzielnie lub z jego aktywnym udziałem, kilka doświadczeń,

    w których można zaobserwować różnego rodzaju zmiany. Zadaniem dziecka jest zakwalifikowanie prezentowanych zmian jako zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych. W zależności od możliwości można zaprezentować takie doświadczenia z:

    – wodą: zamrażanie – rozmrażanie, przelewanie tej samej ilości płynu do naczyń o różnych kształtach, rozlewanie wody na określonej powierzchni,

    – produktami spożywczymi, np. bułką: krojenie na kromki – składanie, rozkruszanie; lub jajkiem: gotowanie na twardo, na miękko, rozbijanie surowego jaja,

    – owocami, warzywami: krojenie na cząstki – składanie, ścieranie na tarce,

    – zabawkami: wznoszenie wieży z klocków – burzenie, układanie puzzli, rozkładanie,

    – z masami plastycznymi (plasteliną, masą solną) – formowanie różnych kształtów z tej samej ilości masy.

    Dziecko formułuje wnioski, klasyfikuje zmiany jako odwracalne, częściowo odwracalne i nieodwracalne.

     

    Pomoce: kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski

     

    • „Akcja transformacja” – zabawa plastyczna, modyfikowanie prostych kształtów w inne, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.

     

    Dziecko odrysowuje na arkuszach szarego papieru swoje dłonie. Następnie  przetwarza swój rysunek w inny, rozpoznawalny kształt. Mając do dyspozycji akcesoria plastyczne (pędzle,

    farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibułę), dziecko przeobraża odrysowane dłonie w dowolne kształty z otoczenia lub fantastyczne twory. Samodzielnie lub z pomocą Rodzica wybiera koncepcję zmian, jakie będą wspólnie wprowadzać. Rodzic podpowiada

    dziecku, które ma problem z pomysłem na swoją pracę, podsuwając ciekawe i proste koncepcje, np. łąka, ptaki na niebie, tropikalny las. Po skończonej pracy dziecko prezentuje i omawia swoje transformacje.

     

    Pomoce: arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy