"Ludzie listy piszą, a listonosze donoszą"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• potrafi porównywać wielkości i układać koperty według rozmiaru,
• wie, kim jest dyrygent,
• uważnie słucha wierszy dla dzieci,
• odwiedza miejsca użyteczności publicznej,
• poznaje pracę listonosza,
• rysuje po śladzie i wykonuje projekt własnego znaczka pocztowego,
• rytmicznie recytuje tekst,
• bawi się bezpiecznie .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Wrzucamy listy” – zabawa z podskakiwaniem . Dziecko maszeruje i biega po sali . Na hasło: Wrzucamy listy – wyciągają w górę rękę „z listem”, podskakuje wysoko i naśladuje wrzucanie listu do skrzynki . Zabawa jest powtarzana kilka razy, ze zmianą ręki .
• „Koperty” – porównywanie rozmiaru kopert, układanie według wielkości wzrastającej lub malejącej . Rodzic przygotowuje dla dzieci koperty w różnych rozmiarach . Dziecko krótko opowiada, do czego służą koperty, co się z nimi robi . Wskazuje koperty największe i najmniejsze . Następnie w parach układają koperty od najmniejszej do największej i odwrotnie . koperty w różnych rozmiarach
• „Jestem muzykantem” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki . Rodzic wyjaśnia dziecku słowo „dyrygent” i funkcję, jaką pełni dyrygent w orkiestrze (osoba kierująca wykonaniem utworu muzycznego przez orkiestrę lub chór) . Dziecko powtarza po rodzicu słowa piosenki i gesty naśladujące grę na instrumentach .
II. Zajęcia główne
• „Listonosz” – wysłuchanie wiersza M . Terlikowskiej, przybliżenie dziecku postaci i zawodu listonosza . Rodzicczyta wiersz .
Listonosz
Przez ulice długie,
od samego rana,
idzie pan listonosz,
torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty
pan listonosz nosi listy.
Stuku-puku
– proszę wpuście listonosza.
Pan listonosz listy niesie,
nie pomyli się w adresie.
Maria Terlikowska
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające listonosza, pyta dzieci, czy też znają swojego listonosza, czy często do nich przychodzi .
Zadaje pytania dotyczące doręczyciela i jego pracy, np .
– Czym zajmuje się listonosz?
– Na czym polega jego praca?
– Jak chodzi ubrany?
– Co ze sobą nosi?
Dzieci dzielą się swoją wiedzą, nauczyciel, w razie konieczności, uzupełnia ich wiadomości . M. Terlikowska „Listonosz” [w:] „Antologia literatury dla najmłodszych”, oprac. A. Ożyńska-Zborowska, Wydawnictwo KAW, Warszawa 2002, s. 109, ilustracje przedstawiające listonosza
• „Na poczcie” – spacer do najbliższego urzędu pocztowego, obserwacja pracy listonosza i pracowników poczty . Rodzic zabiera dziecko na spacer na pocztę . Przed wycieczką przypomina o bezpiecznym zachowaniu się na ulicy (poruszanie się w parach, nieodchodzenie od nauczyciela, przestrzeganie ustalonych reguł) . Wyjście na pocztę dobrze wcześniej ustalić z kierownikiem danego urzędu – może oprowadzić dzieci, opowiedzieć o swojej pracy . Po takiej wizycie dziecko mogą wspólnie przygotować podziękowanie dla pracowników poczty (praca plastyczna) i w zaadresowanej kopercie wrzucić je do skrzynki na kolejnym spacerze .
• „Znaczki pocztowe” – ćwiczenie sprawności manualnej, rysowanie znaczka po śladzie i projektowanie obrazka . Rodzic pokazuje dziecku klaser ze znaczkami . Dziecko segreguje znaczki, dokonuje ich klasyfikacji . Opisuje wygląd tych, które podoba im się najbardziej . Następnie na karcie pracy rysuje znaczek po śladzie i projektują obrazek . klaser ze znaczkami, „Karty pracy” – karta 54., kredki
znaczki: 1 2 3
- Zajęcia popołudniowe
• „List” – zabawa logorytmiczna . Dziecko recytuje rymowankę ze zmiennym tempem (raz wolno, raz szybko) i ze zmienną dynamiką (raz cicho, raz głośno): Do lisicy myszka mała list na liściu napisała.
• „Kto pierwszy doręczy?” – zabawa bieżna . Dziecko stoi w szeregu za Rodzicem. Naprzeciwko nich, na drugim końcu sali, wisi sylweta domu . Na sygnał dziecko biegnie do domu, aby doręczyć list – dotykają sylwety . Wraca spokojnym marszem na miejsce . RODZIC powtarza zabawę kilka razy .
karta pracy 1 2