"Porządek na głowie"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• ćwiczy swoją sprawność,
• wie, kto czym się posługuje w swojej pracy,
• uczy się piosenki,
• doskonali grę na instrumentach muzycznych,
• uważnie słucha wiersza dla dzieci,
• wypowiada się na bliskie tematy,
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• naśladuje w zabawie dorosłych .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Tniemy jak nożyczki” – zabawa naśladowcza . Dziecko naśladuje cięcie nożyczkami . Na hasło: Małe nożyczki – jednocześnie wymachuje wyprostowanymi rękami w linii poziomej na krzyż oraz pionowo . Na hasło: Duże nożyce – w leżeniu na plecach wymachuje obunóż na krzyż w linii poziomej oraz pionowo .
• „Co komu potrzebne?” – przyporządkowywanie odpowiednich akcesoriów przedstawicielom zawodów . Rodzic rozdaje dziecku obrazki z osobami różnych zawodów, np . kucharz, lekarz, pilot, malarz, listonosz, strażak, policjant . Na stolikach rozkłada obrazki z odpowiednimi akcesoriami: garnek, stetoskop, wóż strażacki, pędzel i farby, torba z listami, samolot, kajdanki . Dziecko szuka obrazka pasującego do osoby z ich obrazka . Następnie siada na dywanie i nazywają swoją postać i jej akcesoria .
- II. Zajęcia główne
• „W salonie fryzjerskim” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza L .J . Kerna „Dwa jeże”, poznanie pracy fryzjera, różnego rodzaju fryzur . Rodzic rozdaje dziecku obrazki przedstawiające fryzury wymieniane w wierszu: z przedziałkiem na głowie, loki, grzywki, fale, baczki, bez włosów, „na jeża” . Omawia je z dzieckiem . Zadaniem dziecka jest podnoszenie podczas słuchania wiersza obrazków przedstawiających fryzury, o których mowa . Rodzic czyta wiersz .
Dwa jeże
Przyszły do fryzjera dwa jeże.
– Niech pan nam powie,
panie fryzjerze,
Jakie się teraz nosi fryzury?
– Hm… Jedni się czeszą po prostu do góry,
Drudzy znowu z przedziałkiem,
A inni golą się aż do skóry
I chodzą bez włosów całkiem.
Niektórzy czeszą się jak Włosi…
– A grzywki?
– Grzywki też się nosi.
– A loczki?
– Loczki można także.
– A pukle?
– Nosi się, a jakże.
– A fale?
– Z wolna powracają.
– A baczki?
– Rzadko, lecz bywają.
– A na jeża ktoś się czesze?
– O, proszę panów, całe rzesze.
– A pan uważa, że to modne?
– Nie tylko modne, lecz wygodne.
– Więc nas nie trzeba dzisiaj strzyc?
– Moim zdaniem, nic a nic.
– To niech pan chociaż,
wie pan, tak z bliska,
Wodą kolońską nas trochę spryska.
– Pf!… Pf!… Pf!… Pf!…
– Dziękujemy za to spryskanie.
Do widzenia!
– Moje uszanowanie!
Ludwik Jerzy Kern
Po wysłuchaniu wiersza i prezentacji obrazków dziecko dzieli się swoimi doświadczeniami na temat pracy fryzjera . Opowiada o swoich wizytach w salonach fryzjerskich, różnych fryzurach (z rozróżnieniem na damskie i męskie), o potrzebie wizyt u fryzjera (dbanie o schludny, estetyczny wygląd) oraz o samodzielnym dbaniu o włosy (mycie, czesanie, ozdabianie spinkami, gumkami) .
III. Zajęcia popołudniowe
• „Zawijamy loki” – zabawa z turlaniem się . Dziecko jestw parze z rodzicem. Jedno kładzie się na dywanie, drugie klęka obok . Na hasło: Zawijamy loki – leżące dziecko jest turlane przez osobę ze swojej pary, raz w jedną, raz w drugą stronę . Później role się zmieniają .
• „W salonie urody” – zabawa tematyczna w kąciku fryzjerskim . Dziecko, wykorzystując różne akcesoria fryzjerskie (nożyczki, grzebienie, szczotki, wałki, spinki, suszarki), odgrywają role fryzjerów i klientów, zamieniają się rolami . Rodzic zachęca, aby dziecko próbowało zachowywać się i rozmawiać między sobą jak dorośli w salonie fryzjerskim, pamiętając o zwrotach grzecznościowych .