"Szyjemy stroje dla lalek"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• uważnie słucha wiersza dla dzieci,
• wie, co jest potrzebne do szycia,
• rozumie istotę szycia jako czynności łączenia tkanin,
• odróżnia dźwięki głośne i ciche,
• potrafi estetycznie wykonać pracę plastyczną,
• odróżnia sposób gry na różnych instrumentach,
• w zabawie właściwie reaguje na sygnał nauczyciela,
• doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz motorykę dłoni .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Tańcowała igła z nitką” – wysłuchanie wiersza J . Brzechwy . Nauczyciel czyta dzieciom wiersz .
Tańcowała igła z nitką
Tańcowała igła z nitką,
igła – pięknie, nitka – brzydko.
Igła cała, jak z igiełki,
nitce plączą się supełki.
Igła naprzód – nitka za nią:
„Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”
Igła biegnie drobnym ściegiem,
a za igłą – nitka biegiem.
Igła górą, nitka bokiem,
igła zerka jednym okiem.
Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
Nitka szepce: „Co za igła!”
Tak ze sobą tańcowały,
aż uszyły fartuch cały!
Jan Brzechwa
Nauczyciel pyta:
-Co to znaczy, że igła tańczyła z nitką?
- Jak się zakończył ich wspólny taniec?
- Kto tańczył ładnie, a kto brzydko?
Dziecko uczy się wierszyka na pamięć w czasie zabawy . Ustawia się w szeregu obok rodzca., podają sobie ręce, tworząc nitkę . RODZC stoi pierwszy – jest igłą . Deklamując wiersz, dziecko idą za RODZICEM, który prowadzi dziecko po sali w różnych kierunkach .
• „Nie tylko igły i nici” – prezentacja akcesoriów krawieckich, pokaz nawlekania nici na igłę i podstawowego ściegu – fastrygi, łączenie tkanin . RODZIC pokazuje różne akcesoria krawieckie: igły (różnych grubości i wielkości), kolorowe nici, nożyczki, szpilki, kolorowe tkaniny, miarkę krawiecką . Wspólnie z dzieckiem ustala ich przeznaczenie i sposób wykorzystania . Prezentuje ścieg fastrygowy, łącząc nim kawałki tkanin . Dziecko moze spróbować, pod opieką RODZICA, nawlec nitkę na igłę z większym oczkiem .
II. Zajęcia główne
• „Hop! Do góry” – śpiew ze zmienną dynamiką (raz ciszej, raz głośniej) . Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest chór (grupa osób śpiewających), czym się różni od orkiestry (grupa osób grających na instrumentach) . Dziecko dowiaduje się, że śpiewają chórem . Po zaśpiewaniu piosenki siadają w siadzie skrzyżnym przed nauczycielem . Ustalają wspólnie znaczenie gestów dyrygenta (dynamika zależy od odległości rozłożenia dłoni): obie dłonie rozstawione szeroko – śpiew w normalnej dynamice, dłonie ułożone blisko siebie – cichy śpiew . Pierwszym dyrygentem jest RODZIC. Nastepnie dziecko przejmują rolę dyrygenta .
https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
• „Ubranka dla lalek i misiów” – ozdabianie ścinkami tkanin, tasiemek, koronek spodenek dla misia i sukienki dla lalki – praca z rodzicem . RODZIC demonstruje, jak można wykorzystać materiały, jak przycinać tkaniny i tasiemki . Zwraca uwagę na estetyczne wykonanie pracy i zapełnienie tkaninami całej sylwety . Następnie dzieli grupę na zespoły 3–4-osobowe i rozdaje im, do wyboru, sylwety spodenek lub sukienek . Dziecko naradza się, jak najlepiej ozdobić ubranko, wybiera potrzebne materiały . Wspólnie naklejają je na sylwety i po zakończeniu prezentują reszcie grupy .
https://www.youtube.com/watch?v=yhOg2AqLNnQ
III. Zajęcia popołudniowe
• „Szyjemy na maszynie” – zabawa ruchowa z podskakiwaniem . Dziecko ustawia się w szeregu, za rodzicem . Na hasło: Igła – skaczą obunóż do przodu . Na hasło: Nitka – kładą ręce na ramiona dziecka przed sobą i biegną do przodu, w prawo i w lewo .
• „Groszki i paski” – ćwiczenia grafomotoryczne w ogrodzie, kreślenie kredą na chodniku . W ogrodzie RODZIC rozdaje dziecku kredę w różnych kolorach . Zachęca dziecko do narysowania na chodniku wzorów, jakie można zobaczyć na tkaninach: paski, groszki, kratka, cętki, łatki, na jak największej powierzchni . Dziecko nazywa swoje wzory .