Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Zawody naszych bliskich”
Termin: 27 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– doskonali umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– wykazuje zainteresowanie czytaniem
– wie, na czym polega praca ludzi przedstawionych na ilustracjach
– odczuwa szacunek dla każdego rodzaju pracy oraz dla ludzi ją wykonujących
– wykazuje zainteresowanie pracą zawodową rodziców
– odczuwa radość i dumę z osiągnięć zawodowych rodziców
– potrafi określić czynności ludzi przedstawionych na zdjęciach i dostrzega korzyści każdej pracy
– prawidłowo formułuje zdania oraz przelicza wyrazy
– właściwie rozpoznaje i nazywa akcesoria do różnych zawodów
– wzbogaca słownictwo
– doskonali umiejętność skupiania uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– tworzy ciekawe kompozycje z naturalnego materiału
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Sylabowe łańcuszki”. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel łączy je w pary. Na środku leżą kartoniki z sylabami, np. ma, la, ta, do, wa, wo (po kilka sztuk). Dzieci losują ze zbioru dowolną sylabę i odczytują ją głośno. Następnie losują jeszcze trzy kartoniki z sylabami i próbują ułożyć z nich wyraz. Odczytują go.
Zadanie 3 - omówienie ilustracji „Poznajemy zawody”. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające osoby wykonujące różne zawody i nazywają je. Następnie odpowiadają na pytania dotyczące kolejnych specjalności, np. Czym zajmują się ludzie wykonujący zawód …? Jakich narzędzi używają w pracy? Dlaczego ich praca jest potrzebna? Co by było, gdyby nie istniał taki zawód, jak …? Czy każdy może zostać…? Na koniec rozmowy nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: W jakim zawodzie chciałbyś/ chciałabyś pracować w przyszłości?.
Zadanie 4 - wypowiedzi na określony temat „Gdzie pracują moi najbliżsi?”. Dzieci opowiadają, jaki zawód wykonują ich rodzice oraz gdzie pracują. Opisują czynności związane z ich profesją, a także wyjaśniają, dlaczego ten zawód jest pożyteczny dla innych
Zadanie 5 - omówienie zdjęć „Ciekawe zawody” w Karcie pracy cz.4, s.39. Dzieci nazywają zawody przedstawione na ilustracjach, wyliczają czynności wykonywane przez przedstawicieli danych profesji. Układają po jednym zdaniu związanym z wybranym zawodem, przeliczają liczbę wyrazów, które zostały użyte w danym zdaniu. Dzieci starają się ułożyć jak najdłuższe zdania.
Zadanie 6 - ćwiczenie w przyporządkowaniu „Narzędzia potrzebne do pracy” w Karcie pracy cz. 4, s. 40. Opowiadamy o zawodach przedstawionych na ilustracjach, zaczynając od wiadomości ogólnych aż do informacji szczegółowych. Zadaniem dzieci jest skojarzenie opisu z obrazkami i wskazanie odpowiedniego obrazka, np.: Do niedawna ten zawód uprawiali głównie mężczyźni… Osoby wykonujące tę pracę są bardzo dobrze wyszkolone, potrafią udzielać pomocy. Są wyposażone w różne narzędzia ratujące życie. Można je wezwać, wybierając numer 998. Często wyjeżdżają do wypadków w specjalnie oznakowanych samochodach, które są wyposażone w węże i zbiorniki z wodą do gaszenia pożarów (strażacy). Zawód ten wykonują kobiety i mężczyźni noszący biały fartuch. W pracy często korzystają z ostrych narzędzi. Aby pracować w tym zawodzie, trzeba mieć dobry smak oraz znać dużo różnorodnych przepisów. Osoby wykonujące ten zawód gotują w przedszkolach, szkołach, restauracjach (kucharze).
Następnie dzieci układają podobne teksty do pierwszego obrazka, na którym jest przedstawiony lekarz. Na koniec łączą przedstawicieli zawodów z przedmiotami używanymi przez nich w pracy.
Zadanie 7 - zabawa ruchowa z elementem równowagi „Dzielny strażak”. Przygotowujemy trasę slalomu, na końcu ustawiamy pojemnik z „pluszakami”. Dzieci „strażacy” biegną slalomem, wyjmują z pojemnika jedną maskotkę i szybko wracają na początek trasy. Po wyjęciu wszystkich zabawek, w drugiej rundzie dzieci odnoszą zabawki na miejsce.
Zabawa na powietrzu:
-układanie kompozycji „Kamykowe obrazki”. Dzieci zbierają różnorodny materiał przyrodniczy, a ze zgromadzonych elementów układają obrazy dla mamy: bukiety, krajobrazy, kompozycje według własnego pomysłu