Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Roboty mojej mamy”
Termin: 29 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– ćwiczy słuch
– usprawnia narządy artykulacyjne oraz doskonali analizę i syntezę sylabową
– zna zagrożenia płynące z nieprawidłowego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego
– rozumie znaczenie znaków ostrzegawczych
– buduje wizje świata pełnego wieloczynnościowych robotów, dostrzegając zalety i wady takich rozwiązań
– wykazuje się kreatywnym myśleniem i płynnością słowną
– naśladuje ruchem, mową wymyślonego robota
– nabiera odwagi w prezentowaniu własnych umiejętności aktorskich
–tworzy pracę techniczną według własnego pomysłu
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2 - zabawa logopedyczna „Robot”. Opowiadamy historyjkę o robocie i zachęcamy dzieci do naśladowania wydawanych przez niego odgłosów: Mama ma wspaniałego wielofunkcyjnego robota. Bardzo pomaga jej w kuchni i w domowych porządkach. Świetnie kroi warzywa (mówi: bżżżż, a dzieci powtarzają), szatkuje kapustę (mówią: ciach, ciach), robi soki (mówią: chlup, chlup), ubija mięso na kotlety (mówią: pach, pach). Potrafi zamiatać podłogę (mówią: szu szu szu). Umila także czas śpiewaniem (śpiewają: la la la). I wiecie co? On mówi. Ale bardzo, bardzo dziwnie. Posłuchajcie tylko (mówi: Dzień do-bry je-stem ro-bo-tem ma-mu-si i bar-dzo lu-bię po-ma-gać jej w pra-cy.). Czy zrozumieliście, co powiedział robot? Podajemy inne słowa podzielone na sylaby i prosimy dzieci o ich syntezę. Następnie dzieci mogą podawać własne przykłady wyrazów.
Zadanie 3 – zabawa dydaktyczna „Roboty od brudnej roboty” oraz ćwiczenie w Karcie pracy cz. 4, s. 43 – wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD. Dzieci wymieniają nazwy urządzeń gospodarstwa domowego, z których korzystają ich rodzice. Zastanawiają się, jakie zagrożenia mogą ich spotkać, jeśli będą nieprawidłowo wykorzystywać te urządzenia (np. porażenie prądem, uszkodzenia ciała, zatrucie detergentami, groźba poparzenia lub pożaru itd.). Po rozmowie dzieci oglądają zdjęcia i opisują, jakie zmiany zaszły (ubrania brudne i czyste, owoce i koktajl, naczynia brudne i czyste, dywan zaśmiecony i czysty). Następnie próbują zgadnąć, jakie urządzenia zostały wykorzystane (pralka, blender, zmywarka, odkurzacz), odszukują je w wyklejance i wklejają we właściwych miejscach. Na zakończenie kolorują znak ostrzegawczy według wzoru.
Zadanie 4 - szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe „Gdyby to za nas robiły roboty…” metodą „burzy mózgów”. Stawiamy problem i zachęcamy dzieci do przedstawiania różnych pomysłów na jego rozwiązanie, do wypowiedzi na temat robotów, które ludzie mogą wykorzystać w codziennym życiu. Pytamy też dzieci o negatywne i pozytywne skutki zwiększenia udziału robotów w naszym życiu.
Zadanie 5 - zabawa z elementem dramy „Roboty”. Zachęcamy dzieci do wyprawy na planetę zamieszkałą przez roboty, na której dzieci uczą się poruszać oraz mówić w języku robotów. Dzieci wykonują powolne, kanciaste ruchy, kroki do przodu, w tył, tańczą taniec robotów, mówią jak roboty.
Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Robot-pomocnik mamy”. Dzieci, wykorzystując materiały dostępne w domu projektują i wykonują według własnego pomysłu robota, który pomoże mamie w wykonywaniu prac domowych. Nadają mu imię i opowiadają, w jaki sposób może on pomagać mamie.