"MOJA MAMA I MOJ TATA"
Przewidywane osiągnięcia:
• prawidłowo reaguje na sygnał nauczyciela,
• swobodnie mówi o swoich rodzicach,
• rozpoznaje, kiedy śpiewa chłopiec, a kiedy dziewczynka, • rozpoznaje i odróżnia garderobę damską i męską,
• łączy elementy w pary i liczy liczbę par,
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• rozmawia na bliskie tematy .
Przebieg dniay:
- Zajęcia poranne
• „Idziemy na spacerek” – zabawa orientacyjno-porządkowa, utrwalenie umiejętności ustawiania się w szyku parami . Dziecko maszeruje i biegaa po sali w rytm np. tamburyna . Na hasło: Na spacer – ustawia się w parę z rodzicem .
• „Moja mama to… Mój tata to…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, prezentacja imion i krótka charakterystyka rodziców . Rodzic pokazuje dziecku rodzinne zdjęcie.Dziecko opowiada o swoich rodzicach: imiona, wygląd zewnętrzny, ulubione czynności, potrawy .
- Zajęcia główne
• „Życzenia dla mamy”
"Kocham Ciebie tato"– wysłuchanie i omówienie treści piosenek.
• „Czyja to szafa?” – rozpoznawanie, nazywanie i segregowanie garderoby . Rodzic rozkłada na dywanie obrazki i fotografie przedstawiające męską i damską odzież i inne akcesoria, np . rajstopy, sukienki, szpilki, pantofle męskie, kapelusze, krawaty, korale, maszynki do golenia . Obok nich układa sylwetę kobiety i mężczyzny . Dziecko wybiera kolejno obrazki, nazywa przedstawione na nich przedmioty i kładzie je odpowiednio przy sylwecie kobiety lub mężczyzny . Na koniec wymieniają wszystkie części garderoby noszone przez kobiety i mężczyzn: Kobiety zwykle noszą…, Mężczyźni zwykle noszą… Uwaga! Do zajęć można też wykorzystać prawdziwe ubrania i akcesoria . Dzieci mogą się w nie przebrać i udawać dorosłych . obrazki, fotografie męskiej i damskiej odzieży i innych akcesoriów, sylwety kobiety i mężczyzny
• „W szafie rodziców” – zabawa matematyczna, dobieranie w pary elementów garderoby, przeliczanie liczby par i liczby pojedynczych elementów . Na wstępie nauczyciel wręcza dzieciom niedobrane w pary rękawiczki i skarpetki damskie i męskie . Dziecko próbuje dobrać je w pary . Następnie wyjaśnia, dlaczego w taki sposób połączyły skarpetki; powinny wyjaśnić, że dwie takie same skarpetki (rękawiczki itd .) tworzą parę . Można także poprosić, żeby dzieci policzyły, ile jest pojedynczych sztuk i ile par można z nich skompletować . Następnie dzieci dzielą te elementy garderoby na dwie grupy . W jednej mają się znaleźć te, które mogą należeć do pań, a w drugiej te, które na pewno będą należeć do panów . Na koniec dzieci na karty pracy łączą ze sobą prezenty dla mamy i osobno prezenty dla taty . „Karty pracy” – karta 55.
- Zajęcia popołudniowe
• „Jak pomóc mamusi?” – rozmowa kierowana po wysłuchaniu wiersza „Krasnoludki” Z . Staneckiej . Rodzic zaprasza dzieko do wysłuchania wiersza .
"Krasnoludki "
Krasnoludki po kryjomu
pomagają mamie w domu.
To wyniosą worek śmieci,
to zabawią młodsze dzieci.
A gdy czasu więcej mają,
wtedy pranie poskładają
lub zakupy wniosą w siatkach,
choć to sprawa jest niełatwa.
Bo gdy jesteś krasnoludkiem,
ręce masz bardzo malutkie,
małą głowę, małe nóżki,
mały brzuszek i paluszki.
Jednak, chociaż taki mały,
jesteś miły i wytrwały,
to ważniejsze jest od bródki,
którą leśne krasnoludki
bardzo długo zapuszczają
i od czapek, które mają
krasnoludki znane z bajek,
te, co używają fajek.
Ty nie musisz nosić brody
ani czapki, ani fajki,
żeby zostać krasnoludkiem
najprawdziwszym… tak jak z bajki.
Zofia Stanecka
Po wysłuchaniu wiersza dzieco opowiada, jak krasnoludki w wierszu pomagają mamie (wynoszą śmieci, bawią dzieci, składają pranie, wnoszą zakupy) . Rodzic pyta, czy dziecko też jest takimi krasnoludkami, czy pomaga w domu, co robi . Dziecko kończy zdanie: Jestem krasnoludkiem, bo… lub Będę krasnoludkiem i… Rodzic może podpowiadać różne czynności, które dziecko może samodzielnie wykonywać w domu .