"Mama, tata i ja"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• potrafi właściwie nazywać przedstawicieli różnych zawodów,
• potrafi toczyć piłkę,
• doskonali swój śpiew i taniec,
• zna członków swojej rodziny,
• poprawnie używa określeń dotyczących rodziny,
• poprawnie rozróżnia głosy kobiece i męskie,
• wymyśla proste melodie,
• wykonuje ćwiczenia przeciw płaskostopiu .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Lekarz czy lekarka?” – ćwiczenie słownikowe, tworzenie męskich i żeńskich form nazw zawodów . Rodzic prezentuje obrazki kobiet i mężczyzn wykonujących te same zawody, np . policjant i policjantka, lekarz i lekarka, kucharz i kucharka . Dzieci dobierają obrazki w pary, rozpoznają zawody i nazywają osoby, które je wykonują, podając formę męską i żeńską . obrazki kobiet i mężczyzn wykonujących te same zawody
• „Do kogo toczy się piłka?” – zabawa z piłką . Srodzic zdzieckiem siedzi na przeciwo siebie w siedzie skrzyżnym, Rodzic siedzi , dziecko toczy piłkę do rodzica i wraca na swoje miejsce, następuje zmiana miejsc.
- Zajęcia główne
• "Zyczenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Nasza rodzina” – tworzenie modeli rodziny, przeliczanie i nazywanie członków rodziny . Rodzic daje dziecku fotografie przedstawiające ich samych i członków najbliższej rodziny (dobrze, jeśli są to zdjęcia zarówno grupowe, jak i indywidualne), opowiada o nich krótko . Rodzic prosi, aby dziecko ułożyło przed sobą kolejno zdjęcia: rodziców (mama i tata), rodzeństwa (siostra, brat), dziadków (babcia i dziadek) . Dziecko podaje imiona najbliższych . Opowiada, kto wchodzi w skład ich rodziny . Przelicza osoby, które z nimi mieszkają, pokazuje odpowiednią liczbę na palcach . Następnie układa zdjęcia od najstarszej do najmłodszej osoby i odwrotnie . Jeżeli sąt tylko zdjęcia zbiorowe, wymienia członków rodziny w odpowiedniej kolejności . Na zakończenie Rodzic wymienia różne osoby z otoczenia dzieci i prosi, aby określało, czy to rodzina czy nie rodzina.
III. Zajęcia popołudniowe
• „I kto to mówi?” – zagadki słuchowe, rozpoznawanie głosów kobiecych i męskich . Rodzic Odtwarza dziecku krótkie fragmenty nagrań, a dziecko rozpoznaje, czy to głosy męskie czy kobiece . (Przy zasłoniętych oczachmozna wlaczyćdzieckuprogramy muzyczne)
• „Jak śpiewa mama, jak śpiewa tata?” – zabawa wokalna . Zabawa łączy w sobie elementy improwizacji wokalnej i modulacji barwy głosu . Dziecko z rodzicem ustalają, że kobiety śpiewają wysokim głosem, a mężczyźni – niskim . Następnie dziecko prezentuje, jak jego imię zaśpiewałaby mama, a jak zaśpiewałby tata . Zabawę rozpoczyna rodzic .
• „Wyścig na wysokich obcasach” – zabawa naśladowcza . Dziecko bez kapci, najlepiej na bosaka, spacerują po sali . Na hasło: Buty na obcasach – biega we wspięciu na palce . Rodzic zwraca uwagę, aby pięty były całkowicie oderwane od podłoża . Po krótkim biegu następuje odpoczynek, czyli marsz na całych stopach .