Dodał: anna Data: 26/05/2020 - 05:06:35
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 26.05.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,, Aktywnie, rodzinnie, zdrowo”

    Temat dnia: ,, Radosne chwile razem’’

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    kalendarz z oznaczonymi za pomocą ikon świętami rodzinnymi, tradycyjnymi i narodowymi, tarcza zegara, wskazówka, obrazki na papierowych kołach ilustrujące różne formy spędzania czasu z rodziną, dodatkowe papierowe koła, kredki

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – przyswaja pojęcia związane z czasem (nazwy pór roku, miesięcy),

    – wskazuje aktywne i wartościowe formy spędzania wolnego czasu z rodziną,

    – wykazuje zainteresowanie literami i czytaniem,

    – wysłuchuje głoskę „z” w nazwach przedmiotów, doskonali analizę i syntezę słuchową,

    – dostrzega i opisuje istotne różnice w wyglądzie i przeznaczeniu różnych zegarów,

    – doskonali umiejętności wokalne,

    – potrafi gestem i ruchem zilustrować treść piosenki.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Kartki z kalendarza” – prezentacja kalendarza, przyswajanie pojęć związanych z rytmiczną organizacją czasu (pory roku, miesiące), uświadomienie znaczenia celebrowania świąt i uroczystości o charakterze rodzinnym.

     

    Rodzic pokazuje kalendarz, z zaznaczonym za pomocą ikon dniami świątecznymi

    w jego rodzinie. Dziecko ogląda kalendarz, powtarza za Rodzicem nazwy kolejnych miesięcy i odszyfrowuje znaczenie ikon, np. tort ze świeczkami i napisem „mama”, „tata”, „babcia” (urodziny), kwiatek z nazwą osoby (imieniny), choinka (Boże Narodzenie), koszyk z pisankami (Wielkanoc), flaga Polski (święto narodowe). Rodzic zachęca do indywidualnych wypowiedzi na temat sposobów celebrowania świąt rodzinnych. Wyraża aprobatę dla form szczególnie integrujących rodzinę – wspólne wyjście, spotkania w większym gronie. Zachęca do wskazywania sposobów składania życzeń osobom, z którymi nie można się spotkać, bo mieszkają zbyt daleko (np. wysyłanie kart, telefonowanie, wysyłanie e-maili).

     

    Pomoce: kalendarz z oznaczonymi za pomocą ikon świętami rodzinnymi, tradycyjnymi i narodowymi

     

    • „Zegar szczęśliwych godzin” – opracowanie graficznej prezentacji aktywnych form spędzania wolnego czasu z rodziną.

     

    Rodzic pokazuje dziecku model tarczy zegarowej ze wskazówką i napis do globalnego czytania „zegar”. Na dywanie kładzie przed dzieckiem kółka, na których w uproszczony sposób zilustrowane są różne formy spędzania czasu: granie w gry planszowe, budowanie z klocków, spacer, gra w piłkę, kino, teatr, gotowanie, rysowanie, czytanie książek oraz dodatkowe kółka, na których dziecko będzie mogło rysować. Dziecko opowiada, co najbardziej lubi robić ze swoją rodziną i przypina odpowiednie kółko na obwodzie zegara. Jeżeli wymieni coś, czego nie ma wśród gotowych kół, rysuje obrazek.

     

    Pomoce: tarcza zegara, wskazówka, obrazki na papierowych kołach ilustrujące różne formy spędzania czasu z rodziną: 1 2 3 4 5 6, dodatkowe papierowe koła, kredki

     

    • „Kraina literek” – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „z”, dostrzeganie podobieństw i różnic między zegarami ze względu na wygląd i przeznaczenie (karta pracy).

     

    Rodzic opowiada o kolekcji zegarów, którą ma tata Zenka: Tata Zenka ma kolekcję zegarów. Najstarsza jest klepsydra piaskowa. W swojej kolekcji tata ma także zegarek na rękę ze złotymi wskazówkami i zielonym paskiem, duży budzik w zygzaki, zegar z kukułką oraz ogromny zegar z wahadłem. Ostatnio kupił nowy zegar ze stacją pogody i elektronicznym wyświetlaczem.

     

    4-latek: karta pracy w załączniku pt.: ,,Rodzaje zegarów’’

    Po wysłuchaniu opowiadania dziecko bierze w kółko rodzaje zegarów o których była mowa w opowieści czytanej przez Rodzica.

     

     

    5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 35, kredki

    Po wysłuchaniu opowiadania dziecko rysuje na karcie pracy czerwoną kropkę przy zegarach, które zapamiętało z opowiadania. Określa podobieństwa i różnice w wyglądzie zegarów, ich przeznaczeniu.

     

     

    Następnie dziecko wspólnie z Rodzice, dokonują analizy i syntezy słuchowej słowa „zegar”, podają inne słowa z głoską „z” w nagłosie. Rodzic prezentuje literę „z” i „Z” i omawia ich wygląd.

     

     

     

    5-latek:

    Na karcie pracy dziecko koloruje obrazek według kodu i sprawdza, który z zegarów w kolekcji taty jest najcenniejszy.

     

    Na zakończenie dziecko ilustruje ruchem ciała zegary według własnych pomysłów.

     

    • „Uśmiechnij się” – nauka piosenki połączona z zabawą ilustracyjną.

     

     Dziecko słucha piosenki, a następnie rozmawia na temat jej treści i nastroju. Rodzic uczy dziecko piosenki dwuwersowymi fragmentami, metodą powtarzania na zasadzie echa.

    Podczas wykonywania piosenki dziecko prostymi gestami i ruchem rąk ilustruje jej słowa.

     

    Pierwsza zwrotka:

    Uśmiechnij się, kochana mamo, (dziecko wyciągają ręce do przodu)

    najlepsza z wszystkich mam.

    Przytulę się do ciebie mocno (krzyżuje ręce na ramionach)

    i sto całusów dam. (wykonuje gest przesyłania całusów)

    Refren:

    Kochana mamo, dziś dla ciebie

    świeci słoneczko, szumią drzewa, (podnosi ręce i wykonuje gest wkręcania żarówek i kołysze rękami na boki)

    w ogrodzie rosną piękne kwiaty,

    wesoło śpiewa ptak. (trzyma ręce w górze i łączy kciuk z wyprostowanymi palcami, naśladując dzioby ptaków)

    Kochana mamo, dziś dla ciebie

    narysowałam złotą rybkę; (rysuje rękami w powietrzu kształt ryby)

    niech spełni wszystkie twe życzenia.

    Mamusiu, żyj sto lat! (podnosi ręce i lekko rozchylają na boki)

    Druga zwrotka:

    Uśmiechnij się, kochany tato, (wyciąga ręce przed siebie)

    zmęczony jesteś, wiem.

    Lecz weź mnie, proszę, na kolana,

    a ja przytulę cię. (krzyżuje ręce na ramionach)

    Refren:

    Kochany tato, dziś dla ciebie

    świeci słoneczko, szumią drzewa, (podnosi ręce i wykonuje gest wkręcania żarówek i kołysze rękami na boki)

    w ogrodzie rosną piękne kwiaty,

    wesoło śpiewa ptak. (trzyma ręce w górze i łączy kciuk z wyprostowanymi palcami, naśladując dzioby ptaków)

    Kochany tato, dziś dla ciebie

    narysowałem złotą rybkę; (rysuje rękami w powietrzu kształt ryby)

    niech spełni wszystkie twe życzenia.

    Tatusiu, żyj sto lat! (podnosi ręce i lekko rozchylają na boki)

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy