Scenariusz zajęć online dla grupy III – 26.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,, Aktywnie, rodzinnie, zdrowo”
Temat dnia: ,, Radosne chwile razem’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
kalendarz z oznaczonymi za pomocą ikon świętami rodzinnymi, tradycyjnymi i narodowymi, tarcza zegara, wskazówka, obrazki na papierowych kołach ilustrujące różne formy spędzania czasu z rodziną, dodatkowe papierowe koła, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– przyswaja pojęcia związane z czasem (nazwy pór roku, miesięcy),
– wskazuje aktywne i wartościowe formy spędzania wolnego czasu z rodziną,
– wykazuje zainteresowanie literami i czytaniem,
– wysłuchuje głoskę „z” w nazwach przedmiotów, doskonali analizę i syntezę słuchową,
– dostrzega i opisuje istotne różnice w wyglądzie i przeznaczeniu różnych zegarów,
– doskonali umiejętności wokalne,
– potrafi gestem i ruchem zilustrować treść piosenki.
Przebieg zajęć głównych:
• „Kartki z kalendarza” – prezentacja kalendarza, przyswajanie pojęć związanych z rytmiczną organizacją czasu (pory roku, miesiące), uświadomienie znaczenia celebrowania świąt i uroczystości o charakterze rodzinnym.
Rodzic pokazuje kalendarz, z zaznaczonym za pomocą ikon dniami świątecznymi
w jego rodzinie. Dziecko ogląda kalendarz, powtarza za Rodzicem nazwy kolejnych miesięcy i odszyfrowuje znaczenie ikon, np. tort ze świeczkami i napisem „mama”, „tata”, „babcia” (urodziny), kwiatek z nazwą osoby (imieniny), choinka (Boże Narodzenie), koszyk z pisankami (Wielkanoc), flaga Polski (święto narodowe). Rodzic zachęca do indywidualnych wypowiedzi na temat sposobów celebrowania świąt rodzinnych. Wyraża aprobatę dla form szczególnie integrujących rodzinę – wspólne wyjście, spotkania w większym gronie. Zachęca do wskazywania sposobów składania życzeń osobom, z którymi nie można się spotkać, bo mieszkają zbyt daleko (np. wysyłanie kart, telefonowanie, wysyłanie e-maili).
Pomoce: kalendarz z oznaczonymi za pomocą ikon świętami rodzinnymi, tradycyjnymi i narodowymi
• „Zegar szczęśliwych godzin” – opracowanie graficznej prezentacji aktywnych form spędzania wolnego czasu z rodziną.
Rodzic pokazuje dziecku model tarczy zegarowej ze wskazówką i napis do globalnego czytania „zegar”. Na dywanie kładzie przed dzieckiem kółka, na których w uproszczony sposób zilustrowane są różne formy spędzania czasu: granie w gry planszowe, budowanie z klocków, spacer, gra w piłkę, kino, teatr, gotowanie, rysowanie, czytanie książek oraz dodatkowe kółka, na których dziecko będzie mogło rysować. Dziecko opowiada, co najbardziej lubi robić ze swoją rodziną i przypina odpowiednie kółko na obwodzie zegara. Jeżeli wymieni coś, czego nie ma wśród gotowych kół, rysuje obrazek.
Pomoce: tarcza zegara, wskazówka, obrazki na papierowych kołach ilustrujące różne formy spędzania czasu z rodziną: 1 2 3 4 5 6, dodatkowe papierowe koła, kredki
• „Kraina literek” – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „z”, dostrzeganie podobieństw i różnic między zegarami ze względu na wygląd i przeznaczenie (karta pracy).
Rodzic opowiada o kolekcji zegarów, którą ma tata Zenka: Tata Zenka ma kolekcję zegarów. Najstarsza jest klepsydra piaskowa. W swojej kolekcji tata ma także zegarek na rękę ze złotymi wskazówkami i zielonym paskiem, duży budzik w zygzaki, zegar z kukułką oraz ogromny zegar z wahadłem. Ostatnio kupił nowy zegar ze stacją pogody i elektronicznym wyświetlaczem.
4-latek: karta pracy w załączniku pt.: ,,Rodzaje zegarów’’
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko bierze w kółko rodzaje zegarów o których była mowa w opowieści czytanej przez Rodzica.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 35, kredki
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko rysuje na karcie pracy czerwoną kropkę przy zegarach, które zapamiętało z opowiadania. Określa podobieństwa i różnice w wyglądzie zegarów, ich przeznaczeniu.
Następnie dziecko wspólnie z Rodzice, dokonują analizy i syntezy słuchowej słowa „zegar”, podają inne słowa z głoską „z” w nagłosie. Rodzic prezentuje literę „z” i „Z” i omawia ich wygląd.
5-latek:
Na karcie pracy dziecko koloruje obrazek według kodu i sprawdza, który z zegarów w kolekcji taty jest najcenniejszy.
Na zakończenie dziecko ilustruje ruchem ciała zegary według własnych pomysłów.
• „Uśmiechnij się” – nauka piosenki połączona z zabawą ilustracyjną.
Dziecko słucha piosenki, a następnie rozmawia na temat jej treści i nastroju. Rodzic uczy dziecko piosenki dwuwersowymi fragmentami, metodą powtarzania na zasadzie echa.
Podczas wykonywania piosenki dziecko prostymi gestami i ruchem rąk ilustruje jej słowa.
Pierwsza zwrotka:
Uśmiechnij się, kochana mamo, (dziecko wyciągają ręce do przodu)
najlepsza z wszystkich mam.
Przytulę się do ciebie mocno (krzyżuje ręce na ramionach)
i sto całusów dam. (wykonuje gest przesyłania całusów)
Refren:
Kochana mamo, dziś dla ciebie
świeci słoneczko, szumią drzewa, (podnosi ręce i wykonuje gest wkręcania żarówek i kołysze rękami na boki)
w ogrodzie rosną piękne kwiaty,
wesoło śpiewa ptak. (trzyma ręce w górze i łączy kciuk z wyprostowanymi palcami, naśladując dzioby ptaków)
Kochana mamo, dziś dla ciebie
narysowałam złotą rybkę; (rysuje rękami w powietrzu kształt ryby)
niech spełni wszystkie twe życzenia.
Mamusiu, żyj sto lat! (podnosi ręce i lekko rozchylają na boki)
Druga zwrotka:
Uśmiechnij się, kochany tato, (wyciąga ręce przed siebie)
zmęczony jesteś, wiem.
Lecz weź mnie, proszę, na kolana,
a ja przytulę cię. (krzyżuje ręce na ramionach)
Refren:
Kochany tato, dziś dla ciebie
świeci słoneczko, szumią drzewa, (podnosi ręce i wykonuje gest wkręcania żarówek i kołysze rękami na boki)
w ogrodzie rosną piękne kwiaty,
wesoło śpiewa ptak. (trzyma ręce w górze i łączy kciuk z wyprostowanymi palcami, naśladując dzioby ptaków)
Kochany tato, dziś dla ciebie
narysowałem złotą rybkę; (rysuje rękami w powietrzu kształt ryby)
niech spełni wszystkie twe życzenia.
Tatusiu, żyj sto lat! (podnosi ręce i lekko rozchylają na boki)