"Ja kocham, Ty kochasz, my kochamy"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• prawidłowo reaguje na sygnał nauczyciela,
• wie, gdzie jest położone serce,
• wyczuwa jego bicie,
• naśladuje bicie serca klaskaniem,
• wykonuje piosenkę z podziałem na role,
• porusza się swobodnie w rytm muzyki,
• wymienia powody, dla których kocha swoich rodziców,
• układa obrazki historyjki obrazkowej we właściwej kolejności,
• snuje przypuszczenia, stawia hipotezy,
• rytmicznie recytuje tekst .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• zabawa ruchowa
• „Bijące serduszka” – zabawa rytmiczna, określanie położenia serca w klatce piersiowej, wyczuwanie jego rytmicznego bicia, naśladowanie bicia za pomocą tupania, klaskania . Dziecko próbuje swoją dłonią wyczuć bijące serce . Słucha też bicia serca rodzica, przykładając ucho do klatki piersiowej. Następnie rodzic zachęca do biegania, skakania, robienia przysiadów, wymachów rąk i nóg . Prosi, aby po ćwiczeniach dziecko znowu sprawdziło, jak bije serce (szybciej, głośniej, mocniej) . Dziecko ponownie za pomocą klaskania i tupania naśladują miarowy rytm pracy serca .
II. Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Kwiaty” – zabawa ruchowa . Rodzic kłada na podłodze pięć, sześć małych kolorowych kółek o średnicy 6–10 cm wyciętych z kartonu .Dziecko otrzymuje po dwie kolorowe piłeczki . Rodzic odtwarza nagranie . Dziecko tańczy do muzyki po całej sali, eksponując ruchem dłonie z piłeczkami . Na przerwę w muzyce układa piłeczki wokół kółek na podłodze, tworząc kwiaty . Wokół kółka o średnicy 6–10 cm można ułożyć pięć, maksymalnie sześć piłeczek . Następnie dziecko odchodzi na bok i obserwują efekt plastyczny . Podczas powtórzeń zabawy Rodzic zmienia ułożenie kółek . Kwiaty mogą tworzyć np . duże koło, linię, trójkąt, prostokąt lub być w rozsypce . CD Utwory – „Rondo z Sonaty c-moll” J. Dussika
https://www.youtube.com/watch?v=Zs_umJz110U
• „Kocham moich rodziców, bo…” – rundka słowna, wymienianie powodów, dla których kocha się swoich rodziców, pogłębianie więzi rodzinnych . Dziecko irodzic siedzą obok siebie. Rodzic prosi, żeby dziecko zastanowiło się, dlaczego kocha swoich rodziców . Każde dziecko powinno zamknąć na chwilę oczy i przypomnieć sobie, co rodzice robią dla nich, jak okazują im miłość, jak się poświęcają . Dziecko kolejno dokończy zdanie: Kocham moich rodziców, bo… Rodzic powinien zachęcić dzieci do tworzenia własnych wypowiedzi, do niepowielania odpowiedzi podanych przez koleżanki i kolegów . Warto zwrócić uwagę na niematerialny aspekt miłości rodzicielskiej .
• „Prezent dla rodziców” – ćwiczenie logicznego myślenia, zaznaczanie prawidłowej kolejności obrazków na karcie pracy . Dziecko ogląda obrazki na karcie pracy, próbuje opowiedzieć historyjkę i dostrzec logiczną kolejność obrazków . Następnie w okienka obok obrazków wstawiają odpowiednią liczbę kropek . „Karty pracy” – karta 56.,
III. Zajęcia popołudniowe
• „O czym marzą rodzice?” – burza mózgów, rozważania na temat marzeń dorosłych, czym się różnią od dziecięcych . Dziecko siedzi na dywanie, zamyka oczy i słucha rodzica: Marzenie to częste myślenie, mówienie o tym, co bardzo chcemy mieć, co bardzo chcemy robić lub dostać, czego nam brakuje. Pomyś, o czym marzą Wasi rodzice, czego bardzo chce mama, a czego tata. Dziecko otwiera oczy i opowiada o marzeniach rodziców, słucha wypowiedzi innych dzieci . Następnie znów zamyka oczy i przypomina sobie własne marzenia . Opowiada o nich i porównuje z marzeniami rodziców: czy są takie same, czy mogą się spełnić, czy dziecko może pomóc je zrealizować .
• „Prezenty” – zabawa logorytmiczna . Dziecko wykonuje rymowankę najpierw w rytmie ćwierćnutowym, a przy powtórce w rytmie ósemkowym:
Tatusiowi dam łopatkę, a mamusi pieska w kratkę.