"W rytmie serca"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• kontynuuje rozpoczęty rytm,
• przygotowuje się do występu dla rodziców,
• uczy się wiersza na pamięć,
• układa treść życzeń dla rodziców,
• potrafi rozdawać po równo, po jeden,
• przygotowuje prezent dla rodziców .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Jak biją serca” – zabawa ruchowa z rytmicznym podskakiwaniem . Rodzic gra na np. bębenku, zmieniając tempo . Dziecko skacze obunóż, zgodnie z podanym rytmem . Prowadzący zwraca uwagę, aby podczas podskoków stopy dziecka były złączone, a plecy proste .
• „W rytmie serca” – kontynuowanie rozpoczętych rytmów z wykorzystaniem liczmanów – serc, w dwóch wielkościach . Rodzic układa rytm, odczytuje go wspólnie z dzieckiem.. Następnie dziecko kontynuuje rytmy rozpoczęte przez nauczyciela, np . serce małe, serce małe, serce duże; duże, małe, duże; duże, duże, małe .
Uwaga! Rodzic, rozpoczynając rytm, powinien ułożyć trzy sekwencje, by dziecko zauważyło prawidłowość .
II. Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Życzenia na raz, dwa, trzy” – wysłuchanie wiersza Z . Staneckiej z „Książki” jako wstęp do samodzielnego układania życzeń dla rodziców . Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat składania życzeń . Pyta dziecko, z jakiej okazji składamy innym życzenia (urodziny, imieniny, święta), czego możemy życzyć . Czyta wiersz z „Książki” .
Polecenia:
– Posłuchaj wierszyka. Nauczymy się go na pamięć.
– Pokaż na obrazku mamę, tatę i synka. Co robi tata?
Dzieci uczą się na pamięć wiersza z „Książki” . Następnie Rodzic prosi, aby dziecko ułożyło własne życzenia, które chciałyby przekazać swoim rodzicom . Rodzic nagrywa życzenia . Warto na czas nagrania stworzyć dziecku miły, spokojny kącik, aby mogło się skupić, wypowiedzieć własnymi słowami, nie korzystając z podpowiedzi innych .
• „Podajmy sobie ręce” – przypomnienie piosenki i zabawy ruchowej .
- Zajęcia popołudniowe
• „Całus dla Ciebie, całus dla mnie” – zabawa matematyczna z liczeniem, rozdawanie po równo, rozdawanie po jeden. Rodzic kładzie pośrodku (rodzic zdzieckiem siedza na przeciwko siebie) trzy misie: mamę, tatę i synka . Opowiada o nich:
To moja rodzina: mama, tata i brat. Bardzo ich kocham. Każdemu daję całusy. Całus dla mamy, całus dla taty, całus dla brata (przy każdym misiu rodzic kładzie jednego liczmana, dziecko przelicza, ile ma każdy z nich) . Kiedy jestem szczęśliwa, rozdaję dużo całusów. Całus, całus dla mamy (dwa liczmany), całus, całus dla taty (dwa liczmany) i tyle samo dla brata (kładzie jeden). Ile całusów ma mama? Czy brat ma tyle samo? (po przeczącej odpowiedzi nauczyciel dokłada jednego liczmana) . Czy teraz ma tyle samo? Policzcie. Następnie rodzic rozdaje dziecku sylwety (lub obrazki) trzech niedźwiadków (mama, tata, synek) i liczmany w kształcie ust . Prosi, aby dzieci dały wszystkim po jednym całusie, po dwa całusy, tyle samo co ja (kładzie po dwa, trzy liczmany przed swoimi sylwetami) . Dziecko układają liczmany przed swoimi sylwetami, przelicza, ile kto dostał całusów .
• „Kwiatki dla rodziców” – ozdabianie według instrukcji kwiatków z „Wycinanek-składanek” . Rodzic rozdaje dziecku dwie sylwety kwiatów – jedna dla mamy, druga dla taty . Dziecko koloruje kwiatki według własnego pomysłu i zawieszają na tasiemkach .