Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• potrafi za pomocą mimiki przedstawić niektóre emocje,
• czerpie radość z zabawy,
• śpiewa piosenkę,
• samodzielnie maluje portret rodziców,
• przygotowuje prezent dla rodziców,
• słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze,
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Moja mina” – oglądanie twarzy w lusterkach, przedstawianie za pomocą min różnych uczuć, odgadywanie znaczenia min innych . Dziecko ogląda swoje twarze w lusterkach, robią różne miny, uśmiechają się, marszczą nosy . Na prośbę rodzic próbuje zmieniać wyraz twarzy, aby ukazać emocje: radość, smutek, strach, zdziwienie, gniew i inne . Dziecko opowiada, kiedy towarzyszy mu prezentowane emocje .
• „Lustro” – zabawa naśladowcza . Dziecko z rodzicem się w pary . Jedno z nich jest aktorem, drugie – lustrem . „Lustro” naśladuje wszystkie czynności i gesty „aktora” . Na początku rodzic podpowiada czynności (np . czesanie włosów, zapinanie guzików, wchodzenie po schodach), później dziecko wymyśla je samodzielnie . Po chwili zamieniają się rolami .
- Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- utrwalenie piosenek
• „Maluję portrety” – wyjaśnienie pojęcia „portret”, malowanie na jednorazowych talerzykach portretów rodziców, dekorowanie pracy . Rodzic prezentuje ilustracje, zdjęcia i reprodukcje przedstawiające portrety(zdjęcia portretów: 1 2 3 4 5 6 7 8 i opowiada dzieciku o tej formie dzieł:
Portret to obraz, rysunek lub zdjęcie przedstawiające wygląd zewnętrzny osoby. Z portretu możemy się dowiedzieć, jak osoba wyglądała, jakie miała oczy, włosy, w co się ubierała. Najczęściej na portrecie znajduje się jedna osoba. Portret może przedstawiać całą postać, samą głowę lub popiersie. W dawnych czasach, gdy nie znano jeszcze fotografii, malowanie portretów było bardzo popularne. Najczęściej na dawnych portretach możemy zobaczyć królów, królowe, bogatych mieszkańców miast, rycerzy. Dziś portrety to przeważnie zdjęcia wykonywane na różnych uroczystościach lub do dokumentów.
Następnie rodzic zaprasza dziecko do wykonania portretów rodziców – dziecko decyduje, czy namalują całą postać czy popiersie, malują farbami plakatowymi na jednorazowych papierowych talerzykach . Brzegi talerzy dekorują plasteliną, koralikami, cekinami, brokatem . Z tyłu talerzyków można przymocować taśmą klejącą pętelkę ze wstążki – wówczas będzie można zawiesić portrety .
• „Wesoło, smutno, do spania” – zabawa muzyczno-relaksacyjna . Nauczyciel odtwarza fragmenty kilku utworów . Dziecko słucha muzyki, leżąc . Po każdym wysłuchanym fragmencie siadają i próbują określić swoimi słowami charakter muzyki . Rodzic wykorzystuje następujące utwory do zilustrowania
wesołej muzyki „Cha-cha-cha”,
https://www.youtube.com/watch?v=aWpJyQdTcqs
muzyki smutnej – „Jezioro łabędzie” P . Czajkowskiego,
https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4
muzyki do spania – „Leśną kołysankę” .
https://www.youtube.com/watch?v=9Lq-u0ncV2Y
III. Zajęcia popołudniowe
• „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa naśladowcza z udziałem rodzica . Rodzic stoi na przeciw dziecka i zostaje ojcem Wirgiliuszem, razem śpiewają piosenkę, naśladują pokazywane przez rodzica gesty lub proste czynności .. Następuje zmiana miejc
• „Podajmy sobie ręce” – wspólny taniec z mamą lub tatą .